Új franchise óriás van születőben?

Alapfelosztás a franchise rendszerekben, hogy a rendszergazda néhány saját üzlet után úgy dönt, külső tőkét is bevon és megnyitja a hálózatát más vállalkozóknak. A belépő partnerekből átvevők lesznek, akik az ő mintájára megnyitják saját egységüket. Ezt az ökoszisztémát néha a mester partnerek bonyolítják tovább, akik a kettő közé ékelődnek a hierarchiában - ők általában a külföldi terjeszkedés során, teljes országra veszik meg a franchise jogot, amit aztán helyi szinten tovább adhatnak, mint egy kvázi-rendszergazda.
Aztán vannak az esernyő márkák. Olyan tőkeerős cégek, mint a Yum! Brands, a Restaurant Brands International (RBI) vagy az Inspire Brands. Ez a trió röpke 115.000 éttermet üzemeltet világszerte fejenként 28-55 ezer lokációval. Kisebb "óriások" is vannak a piacon, akik általában néhány ezer egységet visznek. Minden esetben brand specifikus vállalatokról van szó. Egy-egy ilyen esernyőszervezet, a rendszergazdák felé lép és közös megegyezés keretében "megveszik tőle" a rendszergazda szerepét, mint ahogyan egy tech cég kivásárol egy start-upot. A ma ismert legnagyobb márkák többsége ebben a helyzetben van, a Yum! keze alatt van például a KFC és a Pizza Hut is, a többiek pedig az amerikai franchise piac maradékát üzemeltetik. Kivétel ezalól a McDonald's melynél inkább a multi-unit átvevők dominálnak, itt továbbra is a rendszergazda irányít de a partnereknek olyan tömörülései is jelen vannak, akik a teljes hálózat több, mint 10%-át üzemelik.
Azért van ennek jelentősége, mert idén felreppent a hír, hogy értékesíthetik a Subway-t. A sorozatos bezárások után a szendvicsező-lánc még mindig a toppon van étterem-számok tekintetében ezért megbillentheti a mérleg nyelvét, ha valamelyik óriás úgy dönt bevállalja a néhány milliárdos vétel árat.
A felsorolt szereplők közül végül egyik sem volt elég gyors, habár jelentek meg hírek arról közel 2 éve, hogy az RBI megvenné a Subway-t végül egy magántőke-befektetési vállalkozás lett az új tulajdonos, méghozzá tegnap óta. A cég 9.6 milliárd dollárért vette meg az étteremláncot. A Roark nem szerepelt a listában, ugyanis a csoport számos szegmensben terjeszkedik, az étterem piac csak egy, ott pedig a franchise rendszereiket az Inspire Brands köti össze 32.000 egységgel. Azzal, hogy kivásárolta a Roark a Subway-t feltehetőleg ez a márka is az Inspire Brands alá fog kerülni, habár ez még nem egyértelmű. Ha mégis így történne a Subway a maga 37.000 egységével dobogós második helyről, vezető pozícióba lökné a csoportot az üzemelt éttermek számában.
Az Inspire Brands és a Roark az utóbbi években kezdett igazán komoly terjeszkedésbe. 2016-ban megvették a Jimmy John's-t (egy másik szendvicsező hálózatot), 2018-ban az Arby's-t, a Sonic-ot, és a Buffalo Wild Wings-et, 2020-ban a legnagyobb fánkozó márkát a Dunkin'-t, illetve a Baskin-Robbins-t. Illetve, ha ez nem lenne elég, a Roark tulajdonában van a Focus Brands it, mely az Inspire Brands-hez hasonló "kezdődő" esernyőmárka, mely jelenleg további 6000 éttermet üzemel. Még nem tiszta, hogy Roark melyikhez fogja csatolni a Subway-t ugyanis mind az Inspire Brands-nél, mind pedig a Focus Brands-nél vannak szendvicsező koncepciók már.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A franchise hálózatok honosították meg igazán az önkiszolgáló italautomatákat hazánkban, külföldön viszont már a végét járhatja a trend.
Az Európai Franchise Szövetség (EFF) idén második alkalommal hirdette meg Európai Franchise Díj pályázatát, amelyen számos Európai franchise hálózat mérettette meg magát.
A Randy's Donuts 1952 óta fokozatosan beitta magát az amerikai kultúrába. Az ikonikus fánkozó most hazánkba érkezik és keresi első franchise partnerét.
Mennyiben különbözik a hazai és külföldi fogyasztók ízlése és mitől függ, hogy egy étterem mivel próbálkozik itthon.
A Barbie mozi jól szemlélteti, hogyan lovagolják meg a legnagyobb márkák az új őrületeket.
legolvasottabb

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A Magyar Franchise Szövetség októberben ismét franchise képzéssorozatot indít. Az előadásokon vállalkozók és induló franchise hálózatok ismerkedhetnek meg a sikeres hálózatépítéssel, marketinggel illetve, hogyan találják meg a potenciális franchise partnereket.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.