Amikor egy leendő franchise partner eldöntötte, hogy franchise alapon működő saját vállalkozásba kezd, és már ki is választotta a franchise koncepciót, amibe befekteti megtakarításait, valószínűleg nem azon gondolkozik el először, hogy a franchise szerződés egyszer véget fog érni, és mi is történik akkor. Stacey Alcorn, egy amerikai ingatlanhálózat multi-franchise átvevője százszázalékosan hitt a márkanévben – egészen addig, amíg el nem hagyta a hálózatot. Az ő példáján keresztül mutatunk be a következőkben négyet azokból a nüánszokból, melyek ott bujkálhatnak a franchise szerződésben.
1. Versenytilalom
Sok franchise szerződés tartalmaz versenytilalmi megállapodást. Ez a záradék írja le, hogy a vállalkozó mit tehet a franchise hálózattól való távozás után, és rendelkezik arról, hogy – a szerződés megszűnése után – az átvevő tulajdonában maradhat-e az üzlet, valamint folytathatja-e annak működtetését a franchise márkanév, márkajelzések és eszközök nélkül. Tulajdonképpen ez határozza meg, hogy az üzletember továbbra is dolgozhat-e az ágazatban.
Érdemes beszélni egy jogi képviselővel, hogy megtudja milyen kötelezettségekkel jár a franchise szerződés megszüntetése és hogyan emelhető jogerőre a versenytilalmi záradék. Egyes országokban ezt nehéz érvényesíteni, különösen akkor, ha a vállalkozó minden szükséges lépést megtesz üzletének újra-márkásításáért (rebrand-elésért), és így világos a közvélemény számára, hogy ő már nem a franchise hálózat részeként működik.
2. Automatikus megújulás
Bármennyire is nehéz belegondolni az együttműködés megkezdésekor, egy bizonyos ponton a franchise szerződés hatálya le fog járni és a franchise átadó új franchise dokumentumokat fog küldeni. Ne feltételezze, hogy a szerződési feltételek azonosak lesznek a korábbiakkal, valószínűleg lesznek változások az eredeti szerződéshez képest. Egy záradék, amit Stacey meglepetten talált az ő új szerződésében, az automatikus megújulási feltételekre vonatkozott.
Tegyük fel, hogy a régi franchise szerződés január elsején ér véget és a partner nem írja alá azonnal az új szerződést, mert vannak kérdései az abban megfogalmazottakkal kapcsolatban. Egy kikötés a szerződésen belül talán előírja, hogy amennyiben nem írja alá azonnal az új szerződést, úgy automatikusan elfogadja az új franchise feltételeket – egyszerűen azáltal, hogy folytatja a működést.
Stacey nem írta alá azonnal az új franchise szerződést, mert – üzleti partnerével együtt – sok kérdése és fenntartása volt a változtatásokkal kapcsolatban. A franchise átadó úgy érvelt, ők elfogadták az új feltételeket azáltal, hogy folytatták működésüket miközben várták kérdéseikre a választ.
3. Multi-franchise átvevők
Általában, ha valaki több franchise irodával, értékesítési ponttal is rendelkezik, akkor azok mindegyikéhez külön tartozik egy franchise szerződés. Amikor meg kell határozni, hogy meghosszabbítsa-e a franchise szerződést, a válasz különböző lehet az egyes szerződések esetén. Ha például az egyik franchise szerződés véget ér, nem lehet egyszerűen azt az üzletet egy független irodává fejleszteni. A franchise szerződés nem engedi meg olyan vállalkozás tulajdonlását, ami a franchise márkával versenyez. A tulajdonos keze meg van kötve, ez a klauzula gyakorlatilag lehetetlenné teszi a franchise hálózattól való távozást egy multi-franchise átvevő számára. Ha több üzlettel, értékesítési ponttal is rendelkezik, érdemes a szerződések lejáratát összehangolni annak érdekében, hogy legyen választási lehetőség a szerződési feltételek véget érésekor.
4. Versengő család
Ismer valakit, akinek egy barátja vagy családtagja olyan vállalkozást üzemeltet vagy tulajdonol, amely versenyzik az ő franchise üzletével? Ez a szcenárió nem is olyan ritka, Stacey esetében a férje szintén rendelkezett egy ingatlanirodával (ők eleve egy ingatlanos konferencián találkoztak). A férj üzlete szintén franchise alapon működött, méghozzá ugyanazon hálózat kötelékében. Tulajdonképpen egymással versengő vállalkozással rendelkeztek már akkor is, amikor találkoztak, de ez nem zavarta őket, hiszen mindkettőjük üzlete sikeresen működött.
Amikor azonban az egyik fél (jelen esetben Stacey) elhagyta a franchise hálózatot, a franchise központ elvette a másik fél (Stacey férjének) franchise irodáit is. Hogy miért? Volt egy záradék, melynek értelmében nem csak a távozó franchise partner nem versenyezhet a franchise márkával, de semelyik családtagja sem. Ennek értelmében a franchise központ elvette a férj irodáit és egy másik üzleti partnernek adta át azokat.
Amikor franchise vásárlás előtt áll, végezze el a házi feladatot. Az üzletindítás izgalmában egy vállalkozó esetleg csak arra vágyik, hogy végre aláírja a dokumentumokat a megfelelő helyen, anélkül, hogy részletesen átnézné és megértené az abban megfogalmazottakat. Éppen ezért egy jó franchise képviselő, tanácsadó vagy ügyvéd remek befektetés lehet a jövőre nézve. A franchise nagyszerű módja annak, hogy elkezdje saját vállalkozását, megjelenjen egy adott piacon, de amikor a franchise átadó már nem egy szövetséges, akkor jó, ha van kilépési stratégiája.
Forrás:Entrepreneur
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Egy vállalkozás túlélését sokszor nem egy jó ötlet, hanem egy jó üzleti terv teszi lehetővé.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora összeget kell különböző marketing eszközökre költeni egy franchise partner megszerzéséhez. Ám most egy amerikai kutatás megpróbál tiszta vizet önt a pohárba.
Összeszedtük azokat a tényezőket, melyekre érdemes figyelni mindenkinek, aki egy franchise rendszerhez való csatlakozásban gondolkodik.
Ezeket a kérdéseket mindenképpen tegye fel a csatlakozást megelőzően.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...