Hogyan trükköznek a vásárlókkal az étteremláncok?
A rotáló kínálatban mindig találkozunk divatos, nehezen kiejthető hamburger nevekkel. Az sem mindegy, hogy a különböző méreteket hogyan nevezi el a márka. A Five Guys esetében a kis méretű krumpli a "little" nevet viseli, más gyorséttermekben ez lehet "small"; habár lefordítva mindkettő "kicsit" jelent mégsem azonos a kettő. A Five Guys krumplija magyar fordításban közelebb áll a "pöttöm" vagy "apró" szóhoz mintsem a "kis mérethez".
Most képzeljük el, hogy egy nagy darab férfi bemegy és "pöttöm" krumplit kér magának. Nyilván ez nem mindenkinek jelent problémát, de főleg Amerikában, az óriás pick-upot vezető melákoknak joggal sértheti az önbecsülését ha egy "apró" adag sültkrumplival is megelégszik. Ennek eredménye, hogy főleg a férfiak ódzkodnak a "little" menü rendelésétől és inkább többet fizetnek egy nagyobb adagért.
A neveken való trükközésen túl az olyan kraft burgerezőkben, mint amilyen a Five Guys eleve a nagyobb átlag méret és átlag ár a jellemző. Egy kis sajtburger a hálózatnál például 7.49 dollár, melyért 690 kalóriát kapunk, míg a hazánkban is közismert McDonald's 563 kalóriát tartalmazó Big Macje 6.6 dollár - pedig ha lebontjuk ez kalóriánként 0.0008 dollár (0.29 forint) különbséget jelent. Tehát a Five Guys "little" (apró) burgere, alig különb - és a neve ellenére még nagyobb is - mint a McDonald's "big" (nagy) mac-je.
Az igazi marketing húzás viszont a köret esetében van. A Five Guys trükk alapja, hogy kiszolgálásnál először egy kis dobozt töltenek meg sültkrumplival aztán ezt látványosan egy nagyobb papírzacskóba teszik és még két adag krumplit öntenek bele. A sültkrumpli matroska baba lényege, hogy a kasszánál várakozó fogyasztó látja mindezt. Az első tároló megtöltésénél elkönyveljük, hogy ez lesz az adag amit kapunk, de mielőtt lenne elég idő rá, hogy belegondoljunk ez milyen kevés kapjuk a ráadást. A csurig töltött papírzacskó láttán jogosan érezheti a vevő, hogy ajándék sültkrumplit kapott, milyen más okból használna az eladó két külön tárolót. Ha viszont belegondolunk egyszerű rájönni, hogy egy vékony árréssel dolgozó nemzetközi márka nem engedheti meg magának, hogy az eredeti adat 2-3 szorosát adja ki, tehát mindez csak a terv része.
A triplán megtöltött papírzacskóban ugyanis a nap végén ugyanannyi sültkrumplit kap a fogyasztó, ugyanazon az áron, mint amit a szomszédos McDonald's-ban kapna. A meki esetében egy 490 kalóriás nagy adag 3.7 dollár, míg a Five Guys trükkösen felszolgált krumplija 4.09 dollár 530 kalóriáért. Ha osztunk-szorzunk, akkor a két étterem között alig 0.04 forint különbség van kalóriánként, míg a McDonald's krumpli kalóriánkénti ára 2.78 forint (0.0076 dollár), addig Five Guys krumpli kalóriájának ára 2.82 forint - tehát a trükkösen kiadott krumpli még többe is kerül a fogyasztónak.
Az ételek és adagok mellé az üdítőt sem lehet hanyagolni. Ha a vendég kap egy kólát a sós sültkrumpli és szaftos burger mellé, akkor paradox módon még többet meg tud ezekből enni. Ráadásul a Five Guys-ban még ikonikus módon grátisz földimogyorót is kapnak a vendégek a rendelés mellé.
Az helyezi igazán kontextusba mindezt, hogy a Five Guys-nak a konkurens hálózatokkal ellentétben nincs saját applikációja - legalábbis nem olyan kupon-alapú, mint amilyen itthon a Mcdonald's-nak vagy a Burger King-nek van. Míg az utóbbiak esetében akár 20-30%-os kedvezményeket is szerezhet egy vevő, addig a Five Guys esetében a teljes ár marad. Különösen érdekes ez hiszen a McDonald's esetében ezek a kedvezmények nem jelentenek veszteséget, a kuponos árérzékeny vásárlókat ugyanis ezek nélkül teljesen elvesztenék. Tehát nem is arról van szó, hogy az app-felhasználók olcsóbban tudnak vásárolni. Inkább úgy lehetne leírni a franchise hálózatok gondolkodását, hogy a tájékozott, lojális és ár érzékeny felhasználóiknak az eredeti (kuponos) áron értékesítenek, mindenki másnak pedig a magasabb végfogyasztói árcédulát mutatják.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.