Összeszedtük a legfontosabb szempontokat és kategóriákat.
Tevékenység szerint:
- Termék vagy disztribúciós franchise
- Szolgáltatási franchise
Struktúra szerint:
- Direkt franchise
- Multi-unit franchise
- Mester franchise
- Területi képviselő
Disztribúciós (kereskedelmi) franchise
Ebben az esetben a hálózat főtevékenysége nem egy szolgáltatás, hanem egy adott termékkör értékesítése, többek között ide tartoznak a gyógyszertárak és a különféle nagy áruházak is. Természetesen a brand az által lesz franchise, hogy a rendszergazda nem csak a terméket adja át, hanem az értékesítéssel kapcsolatos know-how-t, megszabja az arculatot, hogy biztosítsa partnerei üzleti sikerét.
Ha a központ nem vesz részt a kialakításban, majd nem segít a napi működésben és nem szabja meg az egységek arculatát, és csak a disztribúciós (elosztó) rendszert alakít ki, az nem minősül franchisenak.
Szolgáltatási franchise
Ebben az esetben a rendszergazda, nem a terméket, hanem a szolgáltatást adja át partnereinek. Ide tartoznak az éttermek, oktatási hálózatok, itt jól megfogható a franchise ugyanis az átvevő nem egy terméket kap, hanem egy know-how-t, azaz azt a tudást és segítséget mellyel saját egyégét üzemeltetheti. Mint minden esetben a partner üzlete a brand nevét és megjelenését viseli. A képzéseknek és a szakmai tapasztalatnak köszönhetően melyeket a rendszergazda biztosít, az átvevő tevékenységben a hálózat tudását hordozza.
Struktúra szerinti felosztás:
Direkt franchise
A legtöbbször amikor arról írunk, hogy egy hálózat partnert keres, vagy csak a franchisera gondolunk ez jut eszünkbe, ugyanis ez leggyakoribb és legegyszerűbb formája. Lényegében annyit tesz, hogy a rendszergazda és átvevő között nincsen köztes fél, illetve a partnert nem kötelezi a hálózat egy adott térség lefedésére vagy további egységek nyitására.
A direkt franchise emellett nem teszi lehetővé, hogy az átvevőnek saját partneri legyenek.
Multi-unit franchise
Multi-unit átvevőnek olyan partnereket nevezünk akik nem egy hanem több egységet visznek egy adott hálózatnál. Például, ha valakinek két McDonald’s étterme van akkor ő multi-unit átvevő.
Az ilyen típusú kapcsolatok kialakulhatnak előre egyeztetett módon vagy spontán is. Azaz lehet, hogy egy partner azzal a feltétel kapja meg a jogot egy egység megnyitására, hogy vállalja egy bizonyos időn belül továbbiak létrehozását. A másik, hogy az átvevő az első sikeres egysége utána szeretne továbbiakbat nyitni.
A multi-unit akkor válik el igazán a direkt franchisetól ha az átvevő saját „hálózatot” épít és vállalja egy-egy település vagy régió lefedését saját egységeivel. Természetesen továbbra is brand neve alatt, a szabályokat követve és royaltyt fizetve.
Mester franchise
A mester franchise az egyik leggyakoribb országok közötti terjeszkedési modell. A lényege, hogy nem a központ felügyeli, illetve támogatja egy másik távoli partner munkáját, hanem az egy ottani átvevő válik mesterré. Innentől ő szedi a royalty az adott országban vagy régióban, az ő feladta a helyi franchise partnerek támogatása, ellenőrzése. A mester átvevő továbbra is a központ partnere, és a brand képviselője. A fő különbség, hogy átvevőként lehetnek partnerei, akik számára kvázi ő a rendszergazda.
Kényelmes és egyszerű megoldás, ha egy amerikai koncepció, mondjuk Angliában szeretne terjeszkedni, ott kiválaszt egy átvevőt, aki felépíti és működteti a hálózatot a szigetországban. Az egyetlen hátránya a központra nézve, hogy a mester partner szedi a royalty, tehát a rendszergazdának nem csak a feladata, a bevétele is jelentősen kevesebb lesz.
Területi képviselő
A területi képviselő lehet személy vagy cég, melynek feladata az új partnerek toborzása és a jelenlegiek ellenőrzése, támogatása. A szerződéseket az átvevők továbbra és a központtal írják alá, illetve a royaltyt is oda fizetik. Ugyanakkor a központ megbíz egy külső személyt a hálózat regionális igazgatásával, akihez a partnerek fordulhatnak.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Sokáig lehetne beszélni a franchise üzleti vonzatairól, a lehetőségeiről és kockázatairól, a mérvadó statisztika szerint a partnerek mindössze 5%-a megy csődbe, ami piaci viszonylatban kiemelkedőnek számít. Azonban van emberi oldala is, hiszen a franchise legalább annyira szól a kapcsolat teremtésről, mint a pénzügyi sikerről.
Számos perspektívából meg lehet vizsgálni, hogy miben tér el egy franchise rendszer a többi hálózattól.
Az Európai Közösség által elfogadott Kódexet a Magyar Franchise Szövetség iránymutató dokumentumként tartja számon, használja és két további irányelvvel egészítette ki.
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...