Szombat
2019.04.13.
Több szempont szerint is kategorizálhatjuk a különböző franchise rendszereket. Itt megpróbáljuk bemutatni a legfontosabb besorolásokat, típusokat.
 

Tevékenységek alapján:

Az átvevőnek átadott know-how alapján:

A franchise rendszer felépítése szerint:

Kereskedelmi franchise (Termék vagy elosztó franchise, termék értékesítésére)

Ennél a típusnál a franchise üzemeltetője által átadott know-how tartalmazza a termékek forgalmazási joga mellett azt a tudást is, hogy hogyan adja el az átvevő ezeket a termékeket. Az átvevő használja a védjegyeket, logókat, szimbólumokat, cégjelzéseket, de természetesen ezek továbbra is az átadó tulajdonát képzik. Ezek mellett használja a franchise rendszerhez tartozó üzleti megjelenést, forgalmazza annak termékcsaládját. A rendszergazda támogatja, hozzájárul a személyzet képzéséhez, az ügyfélszolgálathoz, az értékesítéshez és marketinghez.

Franchise katalógusunkban a következő Kereskedelmi franchise ágazatok találhatók:

A franchise rendszerek közül elsőként a Kereskedelmi franchise rendszerek indultak fejlődésnek, előbb, mint a szolgáltatás franchise-ok. Ez a tendencia Nyugat-Európában és az USA-ban már a második világháború után, Magyarországon pedig a rendszerváltást követően megfigyelhető. Amellett, hogy a kereskedelmi franchise rendszereket könnyebb előkészíteni, mint a szolgáltatás franchise rendszereket, a know-how is sokkal könnyebben adaptálható az átvevő által, mint a szolgáltatás franchise-nál, ahol meg kell határozni a pontos eljárást is a szolgáltatással kapcsolatban.

A '90-es évek elején Magyarországon a kereskedelmi franchise-ok egységei, viszonteladói a magas kereskedelmi árrésnek köszönhetően, az átlagnál jobb megtérülési idővel működtek. A fejlett országokban a kereskedelmi franchise szektor továbbra is ütemesen fejlődik, ami annak köszönhető, hogy a nagy márkák értéke egyre nő, a termék és a know-how ideális megválasztásából fakadóan.

Nem szabad összekevernünk a kereskedelmi franchise-t a forgalmazási franchise-zal. Kereskedelmi franchise esetén a tevékenységi jogok és a termékek a kereskedés tárgya, míg a forgalmazási franchise azt jelenti, hogy a franchise-ba adó csak a termék értékesítésével kapcsolatos know-how-t adja el (például a termékválasztással kapcsolatban).

Szolgáltatás franchise (szolgáltatás nyújtására)

Ebben az esetben a rendszergazda által nyújtott know-how tartalmazza a szolgáltatás és annak értékesítésének folyamatát, módszerét is. Az átvevő használja a márkavédjegyét az egyes üzletekben, szolgáltatási pontoknál. A rendszergazda támogatja, hozzájárul a megjelenéshez, a személyzet képzéséhez, az ügyfélszolgálathoz, az értékesítéshez és marketinghez.

Franchise katalógusunkban a következő Szolgáltatás franchise ágazatok találhatók:

1990-91 után indult meg a Szolgáltatás franchise vállalkozások fejlődése és elterjedése, később, mint a kereskedelmi franchise vállalatoké. Az üzletek számára jóval nehezebb egy standard, norma elkészítése, a know-how is nehezebben adaptálható a franchise-ba vevő által, mert meg kell határozni a pontos eljárást is a szolgáltatással kapcsolatban.

Érdemes megemlíteni, hogy mivel a szolgáltatás franchise az aktuális irányzatokra fókuszál, fejlődésének üteme nagyban függ a társadalmi, szociális változásoktól. Például a fogyasztóknak sokat kellene étterembe járniuk ahhoz, hogy új divatot, irányzatot kreáljanak a gasztronómia franchise-ban. Általában igaz, hogy nyugat-európai országokhoz képest a Magyarok kevesebbet használják azokat a szolgáltatásokat, amik nem feltétlenül szükségesek, hanem otthon is megoldhatók, helyettesíthetők, mint a mosodák, tisztítók, szépségszalonok és azok a szolgáltatások, amik nem szükségletek: kutya-fodrászat, a kerti fű levágása. A számbeli különbség az egyes országok piacainak franchise rendszerei között nagyban függ az aktuális fogyasztói igényektől és elvárásoktól, ám általában igaz, hogy egy folyamatos növekedést figyelhetünk meg a szolgáltatás franchise rendszerek számában.

Nem szabad összekevernünk a Szolgáltatás franchise-t a Tevékenységi koncepció franchise-zal. Szolgáltatás franchise esetén a szolgáltatás és annak értékesítésének folyamatát/módszerét nyújtja a franchise-ba adó, míg a Tevékenységi koncepció franchise olyan know-how-t jelent, amely teljes üzleti modellt tartalmaz (üzletvezetéssel kapcsolatos folyamatokat, tanfolyamokat a franchise átvevőknek, személyzetüknek és 24 órás elérhetőséget, ügyfélszolgálatot).

Termelési franchise

Ennél a franchise típusnál a rendszergzda termelési technikáról és technikai tapasztalatról, szaktudásról szóló know-how-t ad az átvevőnek. A franchise átvevő ugyanolyan minőségű és típusú alapanyagokból állítja elő a termékeket, mint az átadó vállalat, illetve használja a cég márka védjegyét, logóját.

Egyes hatóságok, szakvélemények azt tartják, hogy a Termelési franchise valójában termelési módszerek licenszét jelenti. Azonban ahhoz, hogy ezt a licencszt franchise-nak hívják további követelményeknek is meg kell felelnie, például folyamatos kapcsolattartás, tájékoztatás és támogatás az átadó és az átvevő között. A know-how-nak sem csak a gyártási technológiát kell tartalmaznia, de leírást, útmutatást az eladáshoz, marketinghez, stb.

Franchise mix

A Franchise mix vagy Mix franchise 3 típusú franchise-on alapul: a termelési, kereskedelmi és szolgáltatás franchise-okon. Szakértők általában akkor beszélnek Franchise mix-ről, amikor az átadó a gyártó, az átvevő pedig a termék disztribúciójáért felelős, illetve a termékhez, annak használatához kapcsolódó szolgáltatásokat nyújt. (Például nagy kozmetikai vállalatok szerveznek üzleti-láncot, hálózatot, szalonokat, azon kívül, hogy magát a terméket is árulják ezekben).

Ahogy láthatjuk a Franchise mix esetén egy franchise átvevő ”dupla-tevékenységért” felelős, mert nem csak terméket forgalmaz, de emellett szolgáltatást is nyújt a termékkel kapcsolatban.

Forgalmazási franchise 

Ennél a franchise típusnál az átadó (elosztó vagy gyártó) know-how-t ad az átvevőnek a termékről vagy szolgáltatásról, amit aztán az átvevő forgalmaz.

Általában az átadók franchise rendszerük fejlődésének, kiépítésének kezdetén az üzletek/egységek/viszonteladók számának intenzív növelésére fókuszálnak. Ezt termékről vagy szolgáltatásról szóló know-how átvevőknek való értékesítésével érik el. Ezt nevezzük Kereskedelmi franchise-nak. Később a franchise rendszer fejlődésének, fejlesztésének második szakaszában a rendszergazda már inkább a hatékonyság növelésén, illetve újabb know-how elemek elkészítésével fáradozik. Amikor a know-how tartalmaz minden új egység nyitásához szükséges elemet, akkor szükség van új átvevőkre, akik ezeket megnyitják, lefektetett szabályok alapján vezetik, az átadó támogatásával. Ekkor ezt Forgalmazási franchise-nak nevezzük..

Nem szabad összekevernünk a Forgalmazási franchise-t a Kereskedelmi franchise-zal. Kereskedelmi franchise esetén a tevékenységi jogok és maga a termék a kereskedés tárgya, míg a forgalmazási franchise azt jelenti, hogy a rendszergzda csak a termék értékesítésével kapcsolatos know-how-t adja el (például a termékválasztással kapcsolatban). Forgalmazási franchise-ok lehetnek kereskedelmi rendszerek és szolgáltatások is.

Tevékenységi koncepció franchise 

Ennél a franchise típusnál az átadó olyan know-how-t ad át, amely tartalmazza a teljes üzleti koncepciót. Az átvevő megkapja az ismereteket, kézikönyveket nem csak a termék vagy szolgáltatás forgalmazásával, de az üzletvezetéssel kapcsolatban is (az üzleti megjelenéstől kezdve a személyzet munkaruháján, a szolgáltatások folyamatán, az ügyfélszolgálaton át egészen az útmutatásig a marketingről, promócióról).

Nem szabad összetéveszteni a Tevékenységi koncepció franchise-t a Szolgáltatás franchise-zal. A Szolgáltatás franchise az üzletnek a szolgáltatáshoz és annak értékesítéséhez tartozó ismereteit tartalmazza, míg a Tevékenységi koncepció franchise esetén olyan know-how-ról van szó, ami tartalmaz folyamatleírásokat, módszereket is, amik minden részét megkönnyíti az üzleti tevékenységnek, tanfolyamokat a személyzetnek és 24 órás támogatást.

Direkt franchising

Direkt franchising a legegyszerűbb és legnépszerűbb módja egy franchise rendszer fejlesztésének. A franchise szerződést közvetlenül a rendszergazda és az átvevő írja alá. Az átadó vállalja a szerződésben megfogalmazott szolgáltatások nyújtását az átvevő részére és emellett felügyeli az átvevőt annak érdekében, hogy segítse az ő és üzletének tevékenységét. ( tanfolyamok a személyzet és az átvevő részére, marketing tevékenységek, reklám és gazdasági kérdések).

Amikor a rendszergazda az országhatáron átnyúló franchise rendszert épít ki, nehezebb az átvevők felügyelete, számukra szolgáltatások nyújtása, irányításuk és a kapcsolattartás álltalában. Ilyenkor érdemes megfontolni a felügyeleti privilégiumainak átruházását egy általa választott mester-átvevőre vagy egy regionális igazgatóra.

Összetett franchise

Összetett franchise (régiófejlesztés/multiple-unit franchising) esetén az átvevő (aki a régió fejlesztéséért felelős) kizárólagos joggal rendelkezik egy meghatározott régióban, területen. Felelős egy a franchise szerződésben előre meghatározott számú egység tartalmazó hálózat kiépítéséért.

Ennél a megállapodásnál az átvevő általában nem kap jogot a rendszergazda védjegyének és know-how-jának használatára, de engedélyezett egyéni szerződéseket kötni a hálózat üzleteiről. Ezt a típusú franchise-t leggyakrabban olyan átadók használják álltalában, akik meg akarják őrizni a teljes ellenőrzést a know-how-juk felett, de el akarják kerülni minden egyes átvevő felkutatását és képzését.

Mester-franchising 

Ebben az esetben a rendszergazda jogot ad át az átvevőnek (mester-átvevőnek), hogy használja franchise csomagját annak érdekében, hogy az egy bizonyos régióban (lehet akár egy ország is) fejlessze és vezesse az üzleteket, egységekete.

Ez a szituáció azért más az Összetett franchise-hoz képest, mert itt a franchise átvevő átveszi a franchise szerződésben rögzített feladatokat, kötelezettségeket az átadótól. Joga és lehetősége van emellett, hogy módosító javaslatokkal álljon elő a franchise hálózattal kapcsolatban, de ezen módosítások elfogadására továbbra is csak az átadónak van joga, ezáltal megőrzi felügyeleti szerepét a hálózat fölött. Ezt a fajta franchise-t általában olyan országokban használják, ahol az üzleti és egyéb szokások merőben eltérőek a bevett hazaiaktól.

Regionális képviselet

A regionális képviselő egy olyan személy, cég vagy vállakozás, aki az átvevőnek nyújtandó szolgáltatásokért felelős egy meghatározott régióban. Nincs joga franchise szerződések aláírására (ehhez csak az átadónak és átvevőnek van) és minden fizetés az átvevőtől közvetlenül a rendszergazdához kerül. A regionális képviselő feladatai a helyi tanácsadás, tanfolyamok, kurzusok szervezése és felügyelet.

Michał Wiśniewski, PROFIT system


népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.