Összeszedtük a legfontosabb szempontokat és kategóriákat.
Tevékenység szerint:
- Termék vagy disztribúciós franchise
- Szolgáltatási franchise
Struktúra szerint:
- Direkt franchise
- Multi-unit franchise
- Mester franchise
- Területi képviselő
Disztribúciós (kereskedelmi) franchise
Ebben az esetben a hálózat főtevékenysége nem egy szolgáltatás, hanem egy adott termékkör értékesítése, többek között ide tartoznak a gyógyszertárak és a különféle nagy áruházak is. Természetesen a brand az által lesz franchise, hogy a rendszergazda nem csak a terméket adja át, hanem az értékesítéssel kapcsolatos know-how-t, megszabja az arculatot, hogy biztosítsa partnerei üzleti sikerét.
Ha a központ nem vesz részt a kialakításban, majd nem segít a napi működésben és nem szabja meg az egységek arculatát, és csak a disztribúciós (elosztó) rendszert alakít ki, az nem minősül franchisenak.
Szolgáltatási franchise
Ebben az esetben a rendszergazda, nem a terméket, hanem a szolgáltatást adja át partnereinek. Ide tartoznak az éttermek, oktatási hálózatok, itt jól megfogható a franchise ugyanis az átvevő nem egy terméket kap, hanem egy know-how-t, azaz azt a tudást és segítséget mellyel saját egyégét üzemeltetheti. Mint minden esetben a partner üzlete a brand nevét és megjelenését viseli. A képzéseknek és a szakmai tapasztalatnak köszönhetően melyeket a rendszergazda biztosít, az átvevő tevékenységben a hálózat tudását hordozza.
Struktúra szerinti felosztás:
Direkt franchise
A legtöbbször amikor arról írunk, hogy egy hálózat partnert keres, vagy csak a franchisera gondolunk ez jut eszünkbe, ugyanis ez leggyakoribb és legegyszerűbb formája. Lényegében annyit tesz, hogy a rendszergazda és átvevő között nincsen köztes fél, illetve a partnert nem kötelezi a hálózat egy adott térség lefedésére vagy további egységek nyitására.
A direkt franchise emellett nem teszi lehetővé, hogy az átvevőnek saját partneri legyenek.
Multi-unit franchise
Multi-unit átvevőnek olyan partnereket nevezünk akik nem egy hanem több egységet visznek egy adott hálózatnál. Például, ha valakinek két McDonald’s étterme van akkor ő multi-unit átvevő.
Az ilyen típusú kapcsolatok kialakulhatnak előre egyeztetett módon vagy spontán is. Azaz lehet, hogy egy partner azzal a feltétel kapja meg a jogot egy egység megnyitására, hogy vállalja egy bizonyos időn belül továbbiak létrehozását. A másik, hogy az átvevő az első sikeres egysége utána szeretne továbbiakbat nyitni.
A multi-unit akkor válik el igazán a direkt franchisetól ha az átvevő saját „hálózatot” épít és vállalja egy-egy település vagy régió lefedését saját egységeivel. Természetesen továbbra is brand neve alatt, a szabályokat követve és royaltyt fizetve.
Mester franchise
A mester franchise az egyik leggyakoribb országok közötti terjeszkedési modell. A lényege, hogy nem a központ felügyeli, illetve támogatja egy másik távoli partner munkáját, hanem az egy ottani átvevő válik mesterré. Innentől ő szedi a royalty az adott országban vagy régióban, az ő feladta a helyi franchise partnerek támogatása, ellenőrzése. A mester átvevő továbbra is a központ partnere, és a brand képviselője. A fő különbség, hogy átvevőként lehetnek partnerei, akik számára kvázi ő a rendszergazda.
Kényelmes és egyszerű megoldás, ha egy amerikai koncepció, mondjuk Angliában szeretne terjeszkedni, ott kiválaszt egy átvevőt, aki felépíti és működteti a hálózatot a szigetországban. Az egyetlen hátránya a központra nézve, hogy a mester partner szedi a royalty, tehát a rendszergazdának nem csak a feladata, a bevétele is jelentősen kevesebb lesz.
Területi képviselő
A területi képviselő lehet személy vagy cég, melynek feladata az új partnerek toborzása és a jelenlegiek ellenőrzése, támogatása. A szerződéseket az átvevők továbbra és a központtal írják alá, illetve a royaltyt is oda fizetik. Ugyanakkor a központ megbíz egy külső személyt a hálózat regionális igazgatásával, akihez a partnerek fordulhatnak.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Sokáig lehetne beszélni a franchise üzleti vonzatairól, a lehetőségeiről és kockázatairól, a mérvadó statisztika szerint a partnerek mindössze 5%-a megy csődbe, ami piaci viszonylatban kiemelkedőnek számít. Azonban van emberi oldala is, hiszen a franchise legalább annyira szól a kapcsolat teremtésről, mint a pénzügyi sikerről.
Számos perspektívából meg lehet vizsgálni, hogy miben tér el egy franchise rendszer a többi hálózattól.
Az Európai Közösség által elfogadott Kódexet a Magyar Franchise Szövetség iránymutató dokumentumként tartja számon, használja és két további irányelvvel egészítette ki.
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
legolvasottabb

A lengyel Edukido az elavuló lexikális tudás átadása helyett, játékos megoldással készítené fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira.
Az előadásokon vállalkozók és induló franchise hálózatok ismerkedhetnek meg a sikeres hálózatépítéssel, marketinggel illetve, hogyan találják meg a potenciális franchise partnereket.
Egyre több a szemüveges, az optika piacon mégis hiány van.
Rengeteg érv szól amellett, hogy az informatikus- és IT-mérnök oktatásba fektessünk. Ehhez kínál lehetőséget a Coders Lab programozó iskola franchise.
Egy fiatal kozmetikai cég modernizálná a magyar szépségipart.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...