Honnan jönnek a McDonald’s hamburgerei?
Az egységes szolgáltatás és minőség érdekében a franchise óriások nagyon gyakran mindössze néhány beszállítóval látják el az összes egységüket. Nincs ez máshogy a McDonald’s-nál sem, de ez nem mindig volt így. Az OSI, melynek értéke 6,8 milliárd dollár (2000 milliárd forint) felel minden BigMac-ért és sok más közönségkedvencért is.
Az OSI 1909-ben indult, akkor még csak egy kicsi hentesboltként, Otto and Sons néven futott Chicago külvárosában. Majd 1955 amikor Ray Kroc megnyitotta első McDonald’s éttermét, az Otto and Sons lett az első húsipari beszállítója. De ahogy a hálózat növekedett egyre nagyobb mennyiséget igényelt a hálózat, így a 60-as évek végére az Otto and Sons csak egy volt a közel 150 beszállítóból.
Ebben az időben a McDonald’s vezetői azt a célt tűzték ki, hogy a beszállítók számát leviszik ötre a korábbi 150-ről, az Otto and Sons pedig be tudod kerülni ebbe a szűk körbe. Ehhez viszont a korábban kisméretű vállalkozásoknak szintet kellett lépnie, hogy el tudjon látni több száz éttermet szerte az Egyesült Államokban.
A vállalkozásnak pénzre és tapasztaltabb vezetésre volt szüksége ezért 1970-ban bevették az akkor 38 éves Sheldon Lavin-t, hogy segítsen újra szervezni a céget. A következő években a hentesboltból komoly feldolgozó üzem lett, jelentős fagyasztási kapacitással és gépesítéssel. A munkájáért Lavin-nak részesedést ajánlottak, de ezt ekkor még elutasította.
1980-ban Otto a vállalat tulajdonosa visszavonult, fiaira hagyva birodalmát, ekkor már Lavin sem utasította a részesedést és Otto fiai mellett neki is jutott 1/3 rész a cégből. A cég neve ekkor változott OSI-re és rövidesen Lavin megvette az egyik fiú részét, többségi tulajdont szerezve.
Lavin elhatározta, hogy nagyot akar lépni és felajánlotta a McDonald’s-nak, hogy a tengerentúli éttermeket is ellátja. A következő években új üzemeket indított, Németországban, Spanyolországban, Dél-Amerikában, és Kelet-Europában (majd hazánkban is).
A 90-es évek sem teltek jelentős változások nélkül: Lavin, aki eddig szinte csak a McDonald’s-al dolgozott együtt új piacok után nézett. 2000-re pedig a bevételeik 15% százaléka már nem a McDonald’s-tól érkezett, hanem más (KFC, Pizza Hut) gyorsétterem láncoktól.
Minden jól ment egészen 2014-ig, a vállalat ekkor nyitotta meg 10. üzemét Kínában, a 750 millió dollár beruházás viszont finoman szólva se térült meg. A kínai Dragon TV ugyanis egy hosszú riportot közölt a gyárról, bemutatva annak árnyoldalait. Mint kiderült a dolgozok rendszeresen változtatták a lejárati dátumokat, a hatóságok rövidesen bezárták az üzemet és a menedzsment egy részét letartóztatták. Ezt követően a McDonald’s, a KFC és sok más hálózat is felfüggesztette a szerződését az OSI-val.
A zuhanás 2016-ig tartott, végül $365 000 büntetést szabott ki a bíróság és a menedzsmentből 10 fő került börtönbe. A vállalat azóta se tért igazán magához (ez a pandémiának is köszönhető), de az utóbbi 2 évben már újult erővel tért vissza a piacra.
Lavin 88 éves, három gyereke van, de egyik se az OSI-nál dolgozik. Nem tervez visszavonulni, és mikor kollegáit kérdezték mikor vonul vissza azt mondták, hogy szerintük hamarabb fog meghalni, mint visszavonulni.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Magyarországon is gyakran házasítják össze a különböző ízvilágokat a kisebb sarki éttermek, a Poe Poe is hasonló vonalon, de merőben eltérő ízkombinációkon keresztül kínál ígéretes üzleti lehetőséget.
Már évekkel ezelőtt felreppent a hír, hogy hazánkba látogathat az étteremlánc, de most egy hivatalosabb megerősítést is kapott a pletyka.
Az AI-forradalom hátán az étteremláncokkal közösen innovál a tech óriás.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
A lengyel Edukido az elavuló lexikális tudás átadása helyett, játékos megoldással készítené fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.