Saját vállalkozások különböző ágazatokban

Az üzleti diverzifikáció egy érdekes téma és elsősorban a kockázat-menedzsment kérdésköréhez kapcsolódik. Amikor befektetők azt latolgatják, hogy a portfóliót hogyan is kellene bővíteni, diverzifikálni, gyakran idézik a régi mondást, miszerint ”Ne rakd az összes tojást egy kosárba”. A cél, hogy a befektető fedezze magát az előre nem látható körülmények ellen azáltal, hogy különböző, sokrétű lehetőségekbe is invesztál. A hagyományos befektetéseknél a diverzifikáció egy passzívabb tevékenység és egy eszközallokációs gyakorlatban manifesztálódik. A pénzügyi tervezők könnyen mutatnak diverzifikációs modelleket, amik lehetővé teszik többféle eszköz megvásárlását is, mint például részvények, kötvények, befektetési alapok, stb. A franchise kontextusában azonban – amely egy vállalkozói tevékenységet követel meg – a diverzifikáció már egy jóval összetettebb kérdés.
A franchise átvevők könnyedén tudják bővíteni tevékenységüket egy adott ágazaton belül azáltal, hogy különböző márkákat, licenceket vásárolnak, így a meglévő szaktudásukat és infrastruktúrájukat viszonylag egyszerűen tudják alkalmazni. Például egy gyorséttermi franchise átvevő akár két-három további éttermi márkát is ”bevállalhat” úgy, hogy ugyanannak az erőforrásnak kiaknázásával, hasznosításával működteti egységeit.
Az ágazatokon átívelő diverzifikáció kérdése viszont már jóval összetettebb. A franchise természetének köszönhetően, a franchise átvevő a franchise rendszergazda tréningprogramja során sajátítja el, tanulja ki az új üzletet. Ez pedig kifejezetten vonzóvá teszi az új ágazatba való terjeszkedést, különösen egy tapasztalt franchise átvevő számára. Azonban a végrehajtás során számos tényező játszik szerepet, amiket számításba kell venni. Ilyen a működtetés komplexitása az új ágazatban; képesség a létező menedzsment-infrastruktúra átszervezésére, áttételére; szinergiák az ágazatok között és a demográfiai eltérések:
A működtetés komplexitása
A diverzifikáció egyik célja, hogy az új tevékenység eredményeként csökkentsük a kockázatot. Ezért, ahogy a franchise átvevők az új területre lépés lehetőségét fontolgatják, a relatív komplexitás témaköre fontossá válik. Ugyanis, ha az új franchise koncepció jóval összetettebb és a franchise átvevő idejének nagy részét elviszi, akkor az kockázatot jelent a már meglévő vállalkozásra.
Azonban, ha az új tevékenység egy egyszerűbb üzleti modellel működik, mint a jelenlegi, a kockázat jóval alacsonyabb. Például, egy étteremi franchise átvevő, megközelítőleg 100 alkalmazottal egységenként és több száz vásárlóval naponta, találhat egy relatíve kevésbé komplex, kisebb hotel koncepciót 70 vagy 80 vendéggel és 6-10 alkalmazottal helyszínenként. Fordított esetben, egy autószerviz franchise átvevő egy gyorséttermi koncepciót esetleg összetettebbnek találhat. Általánosságban, ha az új tevékenység kevésbé összetett, mint a meglévő, akkor a kockázat is alacsonyabb.
A meglévő menedzsment és infrastruktúra átszervezése
Ha az új ágazat teljesen különböző kompetenciákat követel meg, és ezért a meglévő belső erőforrásokat (pl. a felsővezetők, menedzsment réteg) és külső erőforrásokat (pl. meglévő tanácsadók) nem lehet hatékonyan átszervezni, akkor egy teljesen új infrastruktúrát kell létrehozni. Ha viszont a meglévő infrastruktúrát nem lehet átszervezni, akkor a profit is alacsonyabb lesz, ahogyan az általános költségek (pl. munkavállalók utáni költségek) emelkednek.
Például, ha egy szolgáltatói szektorban, mondjuk a gyorsnyomtatásban tevékenykedő franchise átvevő úgy dönt, hogy belekezd egy egészségügyi, egészségtámogató vállalkozásba, nehéz lesz elvárni a meglévő menedzsmenttől, hogy átlépjenek, és hatékony vezetést biztosítsanak a teljesen új ágazatban. Ugyan az új üzlet nem szükségszerűen összetettebb, a szükséges kompetenciák teljesen mások. A franchise átvevőnek ki kell alakítania egy új menedzsment csapatot, új eszközöket, felszerelést venni új gyártóktól, különböző HR szakemberekkel tárgyalni és így tovább.
Ha a meglévő infrastruktúrát csak nagyon minimális százalékban lehet kiaknázni, nem teljesül a méretgazdaságosság, és a nyereség relatíve alacsonyabb lesz egy olyan diverzifikációval szemben, ahol az erőforrások egy (nagy) részét lehetne használni.
Szinergiák a jelenlegi és az új ágazatok között
Az ágazatok közötti szinergiák kulcsfontosságú szerepet játszhatnak a sikeres diverzifikációban. Például egy virágárus, aki egy fotó-videó vállalkozásba kezd, jövedelmezhet a diverzifikációból. Ugyan a két ágazat meglehetősen különböző, mégis a virágért érkező vásárlók közül lehet, hogy valakinek épp fotósra van szüksége egy különleges rendezvényhez. És fordítva, azokon a rendezvényeken, ahol fotó-videószolgáltatásra van szükség, ott könnyen teremhet lehetőség virágárusításra is. Ugyanígy, egy hoteltulajdonos, -üzemeltető hozzáadhat hotelének kínálatához egy éttermi vagy étkeztetői szolgáltatást és jövedelmezhet a kiszélesített értékesítésekből, árrésekből.
Ezek csak példák a természetes szinergiákra, amik csökkentik a kockázatot, és növelik az értékesítést.
Demográfiai eltérések
Végül, de nem utolsó sorban, a különböző ágazatok demográfiai mintái szintén nagy szerepet játszhatnak a kockázat-értékelésben. Ha a meglévő márka célcsoportjának demográfiái összetétele nagyon különbözik az új márkáétól, akkor elveszik a piacokon átnyúló termékek és a meglévő vásárlókról szerzett tudás felhasználásának lehetősége.
Sok 21. századi cég, vállalkozás függ a fogyasztókról és vásárlási szokásaikról szerzett alapos ismeretektől, információktól (fogyasztói trendek, sikeres és elfogadott marketingtechnikák, vásárlói hajlandóság és potenciál, stb.). Ha ez az információ használható az új ágazatban is – mert az új termékkel/szolgáltatással ugyanazt vagy hasonló közönséget céloz meg – akkor nagyobb a siker valószínűsége, hiszen a franchise átvevő már érti a vásárlót.
A legtöbb márkának van egy tisztán meghatározott célcsoportja, amely az üzletének nagy részét képviseli. Amikor egy új franchise ajánlatot értékel, vegye számításba, hogy a létező márkához hasonló demográfiai adatokkal rendelkező franchise átadó esetén csökkenteni tudja a marketingre fordított tanulási időt, valamint lehetőséget teremthet a reklámok összekötésére, ”keresztbe-reklámozásra”.
A franchise természete könnyebbé teszi a diverzifikáció taktikai megvalósítását, mivel eredendően feltételezi, hogy a franchise átvevőnek nincs korábbi tapasztalata a kiszemelt szegmensben. Az ágazatokon átívelő diverzifikáció egy hatékony mód lehet a franchise átvevő számára, kockázatának menedzseléséhez és jelentős növekedés eléréséhez. Azonban, a több ágazatot érintő működés és vállalkozásműködtetés során számos olyan stratégiai szempont van, amelyeket fontolóra kell venni, így is csökkentve a kockázatot.
A leghatékonyabb módja a diverzifikációs stratégia végrehajtásának, ha azonosítjuk az új szektorban rejlő lehetőségeket. Ideális esetben a működ(tet)és komplexitása alacsonyabb, mint a meglévő üzleté (hogy így se vonja el túlságosan a franchise átvevő idejét, figyelmét, erőforrásait); legalább valamennyi létező infrastruktúrát át lehet szervezni, és vannak természetes szinergiák meglévő és új koncepciók között, amik lehetőséget teremtenek kiegészítő szolgáltatások értékesítésére a hasonló összetételű célcsoportok számára.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Egy vállalkozás túlélését sokszor nem egy jó ötlet, hanem egy jó üzleti terv teszi lehetővé.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora összeget kell különböző marketing eszközökre költeni egy franchise partner megszerzéséhez. Ám most egy amerikai kutatás megpróbál tiszta vizet önt a pohárba.
Összeszedtük azokat a tényezőket, melyekre érdemes figyelni mindenkinek, aki egy franchise rendszerhez való csatlakozásban gondolkodik.
Ezeket a kérdéseket mindenképpen tegye fel a csatlakozást megelőzően.
legolvasottabb

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...