Vállalkozások a világ körül
Egész életünkben azért dolgozunk, hogy valamennyi bevételre tegyünk szert, ezért hajlamosak vagyunk úgy kezelni az üzletet és üzleti találkozókat, mint egy szituációt, amiben csak az számít, hogy pénzt keressünk. Mindeközben sok országban az üzletvezetés és üzletkötés nem csak a pénzről szól, hanem tiszteletről, presztízsről, hosszú távú kapcsolatokról és nem anyagi kötődésekről. A profit csak mindezek természetes következménye. Ha alábecsüljük vagy figyelmen kívül hagyjuk a kulturális különbségeket és nemzeti véleményeket az üzleti életben, már a kezdés előtt vesztettünk a versenytársakkal szemben.
Egzotikus Németország
Általában mielőtt egy másik kultúrából érkező partnerrel találkozunk, vesszük a fáradságot, hogy megismerjük a kívánatos és elfogadhatatlan viselkedési formákat, nehogy hibázzunk a beszélgetés során. Mindeközben, amikor valamelyik európai szomszédunkkal vagy közelebbi országbeli partnerrel találkozunk, hajlamosak vagyunk elveszteni éberségünket és így könnyedén meglephetnek minket. Sokkal könnyebb hibázni vagy indiszkrétnek lenni a németekkel, franciákkal vagy britekkel való együttműködés során, mint mondjuk kínaiakkal vagy ausztrálokkal.
A német partnerekkel való együttműködés során a leggyakoribb hibáknak a rövid távú perspektíva, a nem elég részletes munkaterv és munkastruktúra, valamint a részletek hiánya számítanak. A német üzleti kultúra legfontosabb normái a bizonytalanságkerülés és tiszta jövőkép egy – nekünk, magyaroknak talán kicsit szokatlan – nagyon direkt és közvetlen kommunikációval párosítva.
A németeknek a legfontosabb, hogy ne változzon a terv – maradjon úgy, ahogy van, ne változzon a döntés. Aztán a franciák már inkább másra figyelnek, számukra a legfontosabb az ízléses termékek és ”jó modorú” együttműködés. A francia vállalkozók nagyobb figyelmet szentelnek a prezentációra, a partner megjelenésére és kiállására vagy akár az aláírandó dokumentumok vizuális minőségére. Míg Magyarországon úgy tanították, hogy ”nem a ruha teszi az embert”, addig Franciaországban az igényes és ízléses kinézet biztosítja a minőségi megjelenést. Az emberi kapcsolatok formája is nagyon fontos. A képesség arra, hogy egy jót beszélgessen partnerével, azt az információt sugallja a francia vállalkozóknak, hogy a partner profi.
Interkulturális személyiség
A fentiek ellenére persze a magyar emberek számára könnyebb európaiakkal üzletelni, mint az ázsiaiakkal. Könnyebb megérteni azokat az apróbb különbségeket, amik hasonló kulturális rendszerek között vannak. Jóval nehezebb, amikor teljesen más moralitással és értékrenddel nézünk szembe. Azonban a legrosszabb, ha a felek közötti együttműködés során a sztereotípiákra fókuszálunk.
A negatív sztereotípiák sokszor ellenhetetlenítik az együttműködést. Ezek a sztereotípiák megnehezítik a bizalom kiépítését, hatással vannak a tárgyalásokhoz szükséges időre és erősítik a bizonytalanságot, hogy a megállapodás egyáltalán létre jön-e. Ugyanakkor érdemes a saját kultúránkról nemzetközi szemekben kialakult sztereotípiákkal megismerkedni és felkészülni rájuk, ez ugyanis segíthet jobb színben feltüntetni magunkat.
A kulturális tényezők hatással vannak az üzleti kapcsolatokra, azonban elsősorban a személyes fogékonyság és a vállalkozó karaktere számít. Vannak olyanok, akik szeretnek pl. indiaiakkal együttműködni – képesek átérezni a kultúra hierarchiai felépítését. Mások a német struktúrát preferálják, míg megint mások inkább kényelmesebben érzik magukat az olasz expresszivitásban.
Ugyan egy olyan kapcsolati térkép felrajzolása, ami megmutatja, hogy a magyarok mely nemzetekkel tudnak a leginkább együttműködni, egy lehetetlen vállalás, azonban lehet általánosítani. A magyar embereknek pl. problémásabb az együttműködés kiépítése az ún. szertartásos kultúrákkal, ahol fontosak bizonyos rituálék. A magyar kereskedelmi delegációk általában szegényesebbek, amikor a delegált emberek számát, a ráfordított időt és az ajándékokra költött pénzt nézzük. A kormány nem igazán segíti ebben az üzletembereket, ahhoz pedig, hogy egy jó kapcsolatot szerezzünk Afrikában, Ázsiában vagy az arab országokban, egy miniszter elkötelezettsége általában szükséges.
Teljesített házi feladat
Ha nem akarunk ”megsérülni” különböző kultúrák találkozásakor, érdemes a találkozó előtt valamennyi időt szánni arra, hogy megértsük ellenfelünket. Mindig érdemes az interneten kutakodni kicsit, fórumokon, riportokból, publikációkból tájékozódni. Nagy segítség lehet specialisták tanácsait kikérni, és érdemes olyan valakivel is beszélni, aki már üzletelt az adott országban.
Azonban ne feledjük, hogy, csak mert sokszor utaztunk egy másik országba vagy akár rövidebb-hosszabb ideig éltünk ott, nem jelenti azt, hogy maradéktalanul képesek vagyunk a partner kulturális akciójának diagnosztizálására és leírására. Mások tapasztalatait is össze kell gyűjteni, de azokat nem szabad úgy kezelni, mint a szentírást.
Az üzleti találkozókra való felkészülés egyik legjobb módja a szakosodott tréning, ahol a résztvevők megismerkednek az egyes kultúrák karakterisztikus normáival, értékeivel és viselkedésmintáival. A jó tréning nem csak az üzleti etikára fókuszál, a célja ennél mélyebb. A tréning során a résztvevőknek meg kellene érteniük, hogy hogyan látják, és hogyan interpretálják a másik kultúrában nevelkedett személyek a valóságot. Csak ezután lesznek képesek megérteni a partnert és választ adni igényeire.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A logó az első, ami eszébe jut az embereknek egy márkáról, éppen ezért fontos, hogy pozitív emlékként megragadjon a vásárlók fejében.
A Waffle House nálunk kevésbé ismert franchise, de a tengeren túl már több, mint 60 éve van a piacon és 2000 éteremmel büszkélkedhet Amerika-szerte. Ám ez a hálózat rendelkezik a legbizarrabb történetekkel, eseményekkel és vendégekkel.
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Dollár milliók voltak a számláikon, mégis pazarló életüknek és sikertelen befektetéseiknek köszönhetően mindent elvesztettek.
A jövő reménységeinek kínál segítséget a FIVOSZ és a Fiatal Vállalkozók Hete.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...