A kormány és a bankok perifériáján kívül
A volt Jugoszlávia országaiban a franchise fejlődése alapvetően a helyi vállalkozók lelkesedésének, semmint a kormány és a bankok támogatásának köszönhető és elsősorban ezen vállalkozók érdeme, hogy ez a vállalkozásfejlesztési mód, az elmúlt két évtizedben mégis el tudott terjedni Szlovéniában. Barbara Humar Gerbeč, a Szlovén Franchise Szövetség elnöke, egyben a Linea Snell franchise rendszer társtulajdonosa mesélt arról, hogy a franchise milyen fejlődési stádiumban jár jelenleg nyugati szomszédunknál, valamint milyen problémákkal kell szembenézniük a piaci szereplőknek.
A Szlovén franchise Szövetség adatai alapján, milyen franchise márkák vannak jelen az országban? Milyen arányban vannak a hazai márkák, illetve melyek a legnépszerűbb ágazatok?
A franchise Szlovéniában sajnos még mindig szegényesen szabályozott - még az általános, gazdasági tevékenység szerinti csoportosítások között sem találni a franchise tevékenységet - ezért nehéz bármilyen statisztika bemutatása, és nincs teljesen megbízható adat arra, hogy pontosan hány franchise hálózat tevékenykedik a piacon, akár hazaiakra, akár külföldiekre vonatkozóan. Becsléseket ismerünk, ezek alapján Szlovéniában hozzávetőlegesen 120 franchise hálózat van jelen, aminek a fele külföldi. A legtöbb franchise rendszer a kereskedelemben tevékenykedik.
Hogy halad a franchise fejlődése Szlovéniában? Mik a legnagyobb nehézségek, amikkel a szereplőknek szembe kell nézniük, illetve mik az előnyei a piacnak?
Több mint két évtizede már, hogy a franchise tevékenység relatíve gyorsan terjed az országban. Ez alatt az idő alatt persze sok minden változott is Szlovéniában. Voltak hazai vállalkozások, akik már hosszú ideje működő üzletüket terjesztették ki franchise rendszerben, néhány vállalkozás olyan franchise üzleteket nyitott, ahol a franchise partnerek a „nulláról indultak”. Mások független boltokat „építettek be” hálózatukba és alakították át őket franchise egységekké. (Jó példa erre a független gumiabroncs javító üzletek együttműködéséből létrehozott hálózat, amelyek franchise rendszerben működnek a különleges BCS név alatt.)
Jöttek külföldi hálózatok is – vagy egyéni franchise partnerek révén (pl. McDonald’s) vagy mester partnereken keresztül. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb franchise hálózat alkalmazkodni tudott a kihívó környezethez és növekedni tudott, olyan külföldi és hazai rendszerek egyaránt voltak, amelyek mára megszüntették tevékenységüket.
Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, amivel a franchise hálózatoknak szembe kell nézniük az az új projektek finanszírozása. A bankok a régióban sajnos még mindig nem ismerték el a franchise- t, mint önálló üzleti modell, ami pedig sokszor magas szintű befektetést igényel. Ez nagyban bonyolítja a szükséges pénzügyi erőforrások biztosítását az üzlet fejlesztése és növekedése érdekében, különösen a hazai franchise rendszerek számára.
Mik a pontos célkitűzései és feladatai a Szlovén Franchise Szövetségnek?
A Szlovén Franchise Szövetség a Szlovén Kereskedelmi Kamara alatt működik és tagja az Európai Franchise Szövetségnek (EFF), ami összehozza a nemzeti franchise szövetségeket szerte Európából. A mi intézményünk felelős Szlovéniában a franchise tevékenység jó hírének és a vállalkozók/lakosság körében kialakult pozitív képének fenntartásában, támogatásában.
Tevékenységünk kiterjed szakmai franchise tanácsadásra, magasabb minőségű franchise rendszerek létrehozása érdekében, valamint a közvetlen és közvetett asszisztálásra a szövetségi tagok franchise tevékenységében. Ez a támogatás magába foglalja a teljes körű információ- és tapasztalatcsere biztosítását a Szövetség tagjai között.
Mint bármely másik franchise szövetség esetén, a mi feladatunk is elsősorban, hogy növeljük a franchise ismertségét, valamint gondozzuk, szolgáljuk a franchise rendszergazdák és partnereik érdekeit. Ez egy olyan üzleti környezet és mechanizmus kialakítását jelenti, amely lehetővé teszi az információk, üzleti tapasztalat és tudás megosztását magunk közt, valamint más helyi és nemzetközi szervezetekkel is. Bátorítjuk és támogatjuk a különböző, franchise tevékenységet érintő közép- és felsőfokú képzéseket, továbbá a Szövetség folyamatosan népszerűsíti a franchise üzleti modellt, informálja a lakosságot, állami intézményeket, parlamentáris csoportokat és amennyire lehetséges, dolgozunk a franchise elfogadottságán is – elsősorban az említett szereplők köreikben.
Milyen intézményi támogatások érhetőek el Szlovéniában a franchise tevékenységhez kapcsolódóan?
Az elmúlt pár évben a Szlovén Franchise Szövetség keményen dolgozott egy együttműködés kialakításán a Gazdasági Minisztériummal, valamint azt szeretnénk elérni, hogy a franchise tevékenység végre széles körben elfogadott és elismert legyen, valamint hogy meghatározzuk a franchise stratégiai szerepét Szlovénia fejlődésében. Személy szerint azt szeretném, hogy ezek a tervek sikeresen megvalósuljanak, mert a franchise nyújtotta lehetőségek felismerése egy szükséges lépés a további fejlődéshez.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
Augusztus utolsó napjaiban Szigetszentmiklóson megnyitotta első franchise egységét a miskolci székhelyű Gofrim. A kategóriájában kiemelkedően alacsony befektetést igénylő koncepció vélhetően fel fogja magára hívni a figyelmet a vendéglátóipari üzletet és vállalkozást kereső és indítani szándékozó átvevőjelöltek között.
Magyarországon jelenleg több legalább nagy városban tervezünk új fánkozót nyitni” – árulta el Peter Straňák, a La Donuteria hálózat tulajdonosa.”
Kiss Tímea és párja Péter amellett, hogy magániskolát üzemeltet, már a második franchise hálózathoz csatlakoznak, ám most, mint mester partnerek.
Interjú Orovica Szilárddal, a Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat új vezérigazgatójával.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...