Napfelkelte a Monument Valley-ben
Hétfő
2022.04.25.
A franchising csapata, nem csak MUFC konferencián vett részt Amerikában hanem lejárta a helyi franchise hálózatokat, étterem láncokat is.
 

A következő néhány hétben több cikkben is foglalkozunk az amerikai franchise óriásokkal a hazánkban jelenlévő hálózatoktól kezdve, egészen azokig a meghatározó brandekig melyekről nem, vagy csak alig hallottunk, mint a White Castle vagy éppen a Chick-Fill-A. Emellett írunk a hagyományos vendéglátóhelyekről is, melyek a franchiset választották.

Azonban mindenek előtt egy rövid körképet szeretnék adni az amerikai éttermi szokásokról, árakról és normákról. Talán senkit nem lep, hogy a tengeren túlon sokkal több gyorsétterem lánc van, mint Magyarországon vagy Europában. Emellett sokkal gyakoribbak, hiszen még a kisvárosokban is legalább 5-6 hely közül választhat az éhes vendég.

Izgalmasabb, hogy nem csak hamburgereket, illetve sült krumplit lehet kapni, hanem szinte minden fogásnak megvan a „gyors” verziója. Így aki csak beszaladna, ehet taco-t, quesadilla-t vagy éppen rántott rákot. A drive-thru, és a kiosk-os rendelés mindenhol alap, sőt van olyan hálózat, amely csak így fogadja vendégeit.

Árak

Az Egyesült Államokban az egyik legerősebb érv a gyorséttermek mellett, az alacsony ár. Egy menü, ami körülbelül egy főnek elég 10-12 dollár között mozgott, ebben benne van a köret, illetve az üdítő. Természetesen forgalmas helyeken, belvárosokban ez lehet akár $15 is.

Bár ez soknak tűnhet az itthoni árakhoz képest, az éttermek azonban jóval drágábbak. Egy főétel körettel szinte mindenhol 25$ felett van az italok pedig 5-10 dollár között mozognak. tapasztalatunk szerint mindennel együtt egy fő 40-50 dollár között jön ki.

A legnagyobb különbség, ami miatt 40-50 dollár lesz a számla az a borravaló. Amerikában szinte kötelező 15-20%-ot otthagyni ugyanis ez a pincér jövedelme, tehát a dolgozók bevételének nagy része nem a fizetésükből jön, hanem abból amit otthagy a vendég. Értelemszerűen a gyorséttermekben nincsenek ilyen típusú költségek.

Érdekesség

Meglepő lehet, de a tengerentúlon az árakat mindenhol - nem csak éttermekben, közértekben, ruhaüzletekben - ÁFA nélkül írják ki. Ugyanakkor ez nem olyan jelentős tétel, a legtöbb államban 5-10% körül van, de sehol sem több 15-nél.

Bár az ételek drágábbak, mint hazánkban a legtöbb dolog, ruhák, kütyük stb. olcsóbbak vagy hasonló áron vannak, ez részben az ÁFA különbségekből fakad. Emellett az üzemanyag is olcsóbb a benzinnek 4-4.5 dollár között mozog gallónja, tehát 380-420 forint között van literje.

Az éttermek magas árai egyébként nem az összetevőkből fakadnak, hanem a jóval magasabb bérekből, tehát aki otthon szeretne főzni, nagyjából ugyanannyit fizet mint Magyarországon.


Franchise tanácsadó

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A prémium pékségek francia ősatyja /2024.09.03.

A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.

Franchise körkép: hódítanak külföldön a mobil éttermek /2024.07.23.

10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.

Miért nincs Wendy’s Európában? /2024.07.16.

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.

Franchise körkép: Kerekes fagyi /2024.05.24.

Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.

Hogyan trükköznek a vásárlókkal az étteremláncok? /2024.05.02.

Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.

népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.