Amerikában jártunk
A következő néhány hétben több cikkben is foglalkozunk az amerikai franchise óriásokkal a hazánkban jelenlévő hálózatoktól kezdve, egészen azokig a meghatározó brandekig melyekről nem, vagy csak alig hallottunk, mint a White Castle vagy éppen a Chick-Fill-A. Emellett írunk a hagyományos vendéglátóhelyekről is, melyek a franchiset választották.
Azonban mindenek előtt egy rövid körképet szeretnék adni az amerikai éttermi szokásokról, árakról és normákról. Talán senkit nem lep, hogy a tengeren túlon sokkal több gyorsétterem lánc van, mint Magyarországon vagy Europában. Emellett sokkal gyakoribbak, hiszen még a kisvárosokban is legalább 5-6 hely közül választhat az éhes vendég.
Izgalmasabb, hogy nem csak hamburgereket, illetve sült krumplit lehet kapni, hanem szinte minden fogásnak megvan a „gyors” verziója. Így aki csak beszaladna, ehet taco-t, quesadilla-t vagy éppen rántott rákot. A drive-thru, és a kiosk-os rendelés mindenhol alap, sőt van olyan hálózat, amely csak így fogadja vendégeit.
Árak
Az Egyesült Államokban az egyik legerősebb érv a gyorséttermek mellett, az alacsony ár. Egy menü, ami körülbelül egy főnek elég 10-12 dollár között mozgott, ebben benne van a köret, illetve az üdítő. Természetesen forgalmas helyeken, belvárosokban ez lehet akár $15 is.
Bár ez soknak tűnhet az itthoni árakhoz képest, az éttermek azonban jóval drágábbak. Egy főétel körettel szinte mindenhol 25$ felett van az italok pedig 5-10 dollár között mozognak. tapasztalatunk szerint mindennel együtt egy fő 40-50 dollár között jön ki.
A legnagyobb különbség, ami miatt 40-50 dollár lesz a számla az a borravaló. Amerikában szinte kötelező 15-20%-ot otthagyni ugyanis ez a pincér jövedelme, tehát a dolgozók bevételének nagy része nem a fizetésükből jön, hanem abból amit otthagy a vendég. Értelemszerűen a gyorséttermekben nincsenek ilyen típusú költségek.
Érdekesség
Meglepő lehet, de a tengerentúlon az árakat mindenhol - nem csak éttermekben, közértekben, ruhaüzletekben - ÁFA nélkül írják ki. Ugyanakkor ez nem olyan jelentős tétel, a legtöbb államban 5-10% körül van, de sehol sem több 15-nél.
Bár az ételek drágábbak, mint hazánkban a legtöbb dolog, ruhák, kütyük stb. olcsóbbak vagy hasonló áron vannak, ez részben az ÁFA különbségekből fakad. Emellett az üzemanyag is olcsóbb a benzinnek 4-4.5 dollár között mozog gallónja, tehát 380-420 forint között van literje.
Az éttermek magas árai egyébként nem az összetevőkből fakadnak, hanem a jóval magasabb bérekből, tehát aki otthon szeretne főzni, nagyjából ugyanannyit fizet mint Magyarországon.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.