A LEGO legendája
Ha meg szeretnénk ismerni a LEGO történetét, vissza kell mennünk 1932-be. Abban az időben egy Billund nevű dán faluban a 40 éves Ole Kirk Kristiansen ács nyitotta meg élete első műhelyét. A mester klasszikus létrák vagy székek mellett fajátékokat is gyártott, amelyek készítésében az évek alatt egyre jobban elmélyedt. Munkája során nagyon aprólékos volt, a legfinomabb fából készített játékokat és a legkisebb részletekre is odafigyelt. Abból az egyszerű gondolatból indult ki, hogy csak "a legjobb elég jó". Ennek köszönhetően a fajátékok iránti szeretetét átruházta munkatársaira is, különösen fiára, Godtfredre, aki 12 éves korában elkezdett az apja üzletében segíteni. Néhány hónapon belül Ole Kirk megkapta az első nagyobb játékrendelést, és rájött, hogy kell a cégnek egy név, valami, ami kiemeli a versenytársak közül. Felhívta munkatársait, hogy nyújtsák be javaslataikat, ám kiderült, hogy messze a saját ötlete volt a legjobb mindközül. A társaság és termékei így átvették a LEGO nevet. Valójában két dán "LEg GOdt" (jó játék) szó kombinációja.
Apától fiáig
A fajátékok iránt továbbra is megmaradt az érdeklődés, ám 14 évvel az üzlet megnyitása után Ole Kirk Kristiansen más irányba nyitott. A játékok gyártására új anyagot, a műanyagot kezdte használni. 1946-ban megvette Dániában az első műanyag fecskendező szerszámot és elkezdte a különböző figurák és kötőelemek készítését, ezek voltak a ma is oly népszerű LEGO blokkok előfutárai. Az 1940-es évek végére a társaság több mint 200 féle műanyag és fajátékkal várta vásárlóit.
Az első időkben a műanyag játékok nem arattak mindent elsöprő sikert a kiskereskedők és ügyfelek között, ez azonban teljesen megváltozott, amikor Kristiansen fiát, Godtfred-et kinevezték a cég alelnökévé. Hamarosan a műanyag játékok adták a vállalat termelésének felét. 1957-ben már Godtfred Kirk volt a LEGO vezérigazgatója, amikor a vállalat átélte első nagyobb forradalmát - ez elsősorban műszaki jellegű volt -, innentől kezdve teljesen a játékok gyártására összpontosít a cég.
Az ifjabb Kristiansen vezette be az úgynevezett LEGO rendszereket, illetve az új játékplatformokat. A készletek akkor már figurákat, kész játékokat és különálló darabokat is tartalmaztak, amelyekből a gyerekek saját ötleteik szerint építhettek fel egy saját világot. Ebben az időben született az ikonikus LEGO kocka, mely már több millió gyereknek okozott örömöt világszerte és még annyi szülőnek, akik sikeresen beleléptek.
A LEGO nagy utat tett meg a kezdetektől. Egy kis ácsműhelyből, néhány évtized alatt a világ egyik legnagyobb játékgyártójává vált. Godtfred után más családtagok vették át a vállalat vezetését, manapság Thomas Kristiansen irányítja, a társaság továbbra is családi vállalkozásként üzemel. A LEGO sikerességét senki nem vonhatja kétségbe, de ez nem azt jelenti, hogy nem tapasztalt meg nehéz időket. Talán a legkritikusabb időszak az új évezred kezdete volt, amikor az előző években felhalmozódott veszteségek elérték a 144 millió fontot, ekkor még a társaság esetleges eladásat is felmerült. A menedzsment és különösen a termelési stratégia változásai azonban beértek, hiszen mára a LEGO Csoport újra visszatért a stabilitáshoz, magántulajdonban maradt és sikeresen bővül.
Szórakozás és oktatás
A LEGO székhelye Billundban, Dániában található, ahol több mint 120 tervező dolgozik az új termékek kifejlesztésén. A társaságnak azonban vannak máshol is irodái, a legfontosabbak Enfieldben (USA), Londonban (Nagy-Britannia), Sanghajban (Kína) és Szingapúrban találhatók. Mások Németországban, Spanyolországban és Japánban szintén az egyedi piacokra vonatkozó különleges projektekkel foglalkoznak. A cég képviselői szerint kb. 12 hónapot vesz igénybe egy új termék létrehozása, a folyamat három szakaszból áll. Először megvizsgálják a célpiacot, és meghatározzák a jelenlegi trendeket és a keresletet. A következő lépés egy virtuális termék tervezése és későbbi létrehozása egy speciális szoftver segítségével. Ezután sztereolitográfia vagy 3D nyomtatás használatával elkészítik a prototípust, amelynek segítségével a csapat kiértékeli és teszteli azt. Fontos azonban, hogy a legképzettebb szakemberek is teszteljék - a gyerekek és szüleik. Siker esetén a terméket elfogadják és sorozatgyártásba helyezik.
A vállalat mindig elkötelezett a minőség iránt. Ezért még ma is bízhatunk abban, hogy a LEGO darabok kiváló minőségű műanyagból készültek, karc- és ütésállóak, hosszú élettartamot biztosítva nekik.
Számos, a gyerekek oktatására összpontosító franchise hálózat fedezte fel a LEGO kocka lehetőségeit. Úgy döntöttek, hogy a gyermekek a legendás készlet iránti szeretetét használják ki az oktatáshoz. Így például a gyerekek kockákkal találkozhatnak a Bricks4Kidz, a Brick by Brick és az Edukido franchise hálózatban.
Habár a potenciál nagy és a külföldi hálózatok is érdeklődnek hazánk iránt, Magyarországon eddig egy LEGO-ra szakosodott franchise hálózat sem indult el.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A Herbária a járvány ellenére növelni tudta tavaly az árbevételét. Weiser Tamással a hálózat partnerével és a „2020. év Franchise Átvevője” elismerés díjazottjával készítettünk interjút.
Sokan vágynak egy saját vállalkozásra, de kevesen tudhatnak több éves múltat és tapasztalatot maguk mögött, mely nélkül viszont nem mernek belevágni valami újba. Ám franchise és a jelenlegi koronavírus helyzet kombinációja pont erre adhat most lehetőséget.
Matej Varga öt Subway éttermet működtetett Pozsonyban, és ő építi a brandet Szlovákiában és Horvátországban. Milyen előnyöket nyújt a multi-unit franchise, és miért könnyebb egy "nagy márka" égisze alatt dolgozni?
A munka-magánélet egyensúlyának megőrzése és a valódi értékek teremtése ösztönözte Editet egy saját vállalkozás indítására. Mindehhez a Helen Doron English franchise lehetőség tökéletesnek bizonyult.
A KiwiSun hálózatához való csatlakozás remek lehetőség kisgyermekes családok számára is, melyet jól bizonyít Viktória, a mosonmagyaróvári franchise partner példája.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...