Megvalósult amerikai álom Szlovákiából

Matej Varga
Matej Varga / Alig van olyan helyzet, mellyel még nem találkozott a Subway 53 éves fennállása során és ne tudna segíteni benne az átvevőknek.
Csütörtök
2019.08.22.
Matej Varga öt Subway éttermet működtetett Pozsonyban, és ő építi a brandet Szlovákiában és Horvátországban. Milyen előnyöket nyújt a multi-unit franchise, és miért könnyebb egy "nagy márka" égisze alatt dolgozni?
 

Senki sem tudja, merre viszi az útja - ezt még mint a Pozsonyi Jogtudományi Egyetemen végzős diákja mondta.  Matej Varga - akinek szakmai élete azóta kizárólag a vendéglátáshoz kapcsolódik -, most megerősítheti korábbi kijelentését.  Jóllehet, soha nem is gondoltam egy étterem vagy kávézó nyitásra, valami másért tanultam, és ha előtte nem jártam volna Amerikában, nem is tudom, hol lennék ma - folytatja Matej Varga, aki 2012-től 2018 januárjáig a Subway átvevője volt, és négy amerikai éttermet működtetett Pozsonyban. Amikor 2013-ban a Subway terjeszkedési vezetője (area developper) lett, Varga új feladatköröket kapott - ő lett a márka fejlesztéséért, új éttermek nyitásáért, a hálózat értékesítésének és nyereségének növeléséért, a média kommunikációért felelős, de ami a legfontosabb – az ő feladata lett valamennyi franchise partner támogatása és segítése a Subway szlovákiai hálózatban, 2016-tól pedig már a horvát piac is hozzá tartozott.

Az egész akkor kezdődött, amikor 2007-ben a Work & Travel program keretében joghallgatóként lehetőséget kapott arra, hogy három hónapot az Egyesült Államokban töltsön. Így "találtam" a Subway-ra. Beleszerettem a szendvicseikbe, és az étterem a törzshelyemmé vált - meséli. Már akkor felmerült a kérdés, hogy lehet-e a Subway koncepciót Szlovákiába vinni és ha igen, akkor hogyan. Azonban olyan sok pénzre volt szükség egy étterem megnyitásához Amerikában, hogy Varga még arra sem gondolt, hogy franchise partner lesz. Visszatért Pozsonyba, jogi diplomát szerzett, egy éven át lakáshitelekkel foglalkozott.

A legnagyobb változások akkor jönnek, amikor legkevésbé számít rájuk az ember, ez vele is így történt.

- Véletlenszerűen láttam egy hirdetést a Facebookon. - A Subway franchise partnereket keresett Szlovákiában, és meghívta a jelentkezőket egy információs szemináriumra – meséli tovább. Úgyhogy elküldte az akkori barátnőjét, ma feleségét a szemináriumra, és úgy döntöttek, hogy együtt indítanak egy új, de régóta áhított vállalkozást.  Természetesen először a pénzügyi résszel kellett megbirkózni. Egy barátomhoz fordultam, megkérdeztem, hogy társulna-e a vállalkozásunkba. Annyi pénzt gyűjtöttünk össze, hogy kölcsönt lehessen kérni és hitelt kapjunk a banktól – fűzi tovább a történetet Varga.

Ahogy a franchise gyakorlat diktálja, az újdonsült partnerek elkezdték keresni az étterem helyét. Feltérképeztük a belvárost, azt kerestük, hol lehetne az új Subway étterem. Készítettünk egy listát a potenciálisan vonzó helyekről is. Ezen üzletek többsége már foglalt volt – ez Varga első lépéseinek története, hozzátéve, hogy az átvevők számára ez valószínűleg a legnagyobb kihívást jelentő akadály a Subway megnyitásának folyamatában. - Különösen tetszett az egyik üzlet az egyetem közelében, ahol tanultam. "Szomszédságom" volt, ismertem a környéket és a hely pulzusát, így nem túl sok gondolkodás után bementünk a kávézóba, és üzenetet hagytunk a tulajdonosnak, hogy a hely átvételéről szeretnénk tárgyalni – emlékszik vissza Varga, hogyan tudták megszerezni a helyet az első étteremnek, amely hivatalosan hat hónappal később, 2012 májusában nyitotta meg kapuit. Abban az időben, ez volt a nyolcadik Subway Szlovákiában. – Nem voltak ismereteink vagy tapasztalataink a vendéglátás területén, de a Subway ezt nem is követeli meg. Mindent, amire szükség van egy vállalkozás beindításához, és egy étterem üzemeltetéséhez – az oktatás során tanultunk meg – teszi hozzá.

Az étterem az első naptól kezdve sikeresen működött – emlékezik vissza Varga. Két évvel később megvásároltak egy meglévő Subway-t, 2014 őszén pedig egy harmadik éttermet is nyitottak egy újonnan épült bevásárlóközpontban, és 2017-ben a negyedik Subway egység is portfóliójukat gazdagította.

Természetesen az új éttermek kialakításánál, beindításánál már minden könnyebb volt. A tapasztalatokból már tudtuk, hogy miként és milyen folyamatokat lehet megspórolni, amellett, hogy bizonyos költségeken most már több étterem osztozott. Például ez a helyzet a biztosítás esetében, de kedvezőbb feltételeket kapsz az egységes beszerzésnél is. Ezen kívül az új éttermek megnyitása előtt, már nem kell tréningre menni.

Nem volt szükség előzetes ismeretekre az étterem üzemeltetéséhez, mivel minden franchise partner alapképzésben részesül. Varga hozzáteszi, hogy mint minden nagy és jól bevált rendszernél egyetlen partner sem léphet be felkészületlenül az üzleti vállalkozásba. A képzés két hétig tart, a legtöbb szlovák partner az Egyesült Államokban vesz részt az oktatáson. A legfontosabb, hogy megtanítanak egy étterem üzemeltetésére és tulajdonlására a szó legjobb értelemben. Megtanuljuk, hogyan kell hatékonyan dolgozni - hogyan lehet jó üzleti jelentést készíteni és kitölteni, hogyan kell értelmezni a jelentést, a számokat, hogy kiderüljön, valaki lop-e, hiányzik-e valamilyen összetevő vagy valami más az étteremből, ill. hogy milyen szegmenset kellene fejleszteni - magyarázza Varga, aki az általa vezetett képzések nagy részében ezt tanítja. Hozzáteszi, hogy az ilyen rendszerezés és ellenőrzés a leghasznosabb, és nagyban megkönnyíti a mindennapi munkát.

A képzés második része a gyakorlati munkát foglalja magában.  A nap folyamán néhány órán keresztül szendvicseket készítünk, ez megmutatja, hogy milyen gyors a szolgáltatás és hogyan működik valós időben minden a helyszínen. Az is lényeges, hogy a képzés során több vizsgát kell letenni egy-egy tanulási szakasz lezárásaként. Nem könnyű, de is nem nehéz átmenni, a Subway így ellenőrzi, mennyire volt hatékony az oktatás - a jelöltképzés rendkívül fontos számukra - jegyzi meg újra Varga.

A franchise átvevő támogatása azonban nem ezzel kezdődik vagy végződik.  A partner folyamatosan számíthat a segítségre attól a ponttól kezdve, hogy megköti a franchise szerződést. Az étterem kialakítása során egyetlen pillanatban sem lesznek egyedül, legyen szó az üzlethelyiségről folytatott tárgyalásokról, a helyre vonatkozó engedélyek megszerzéséről, az éttermek díszítésének építészeti megoldásairól, az élelmiszerek beszerzéséről ... – emeli ki Varga. A hálózati koordináció és fejlesztés ezen igényes és átfogó folyamatát Varga azon döntése bizonyítja a legjobban, hogy 2018 januárjában eladta négy éttermét, hogy kizárólag a fejlesztésnek és a partnertámogatásnak szentelhesse munkáját. A döntés indokolt volt, míg 2013-ban, amikor átvette a bővítési feladatokat, Szlovákiában 10 egység működött, mára ez a szám elérte a 21-t.

A terjeszkedési ügynöknek először jóvá kell hagynia az átvevő által kiválasztott helyet, de evvel párhuzamosan aktívan foglalkozik az új helyek keresésével is, hogy felajánlja őket jövőbeli partnerek számára. Az ingatlan tulajdonosokkal folytatott tárgyalások során az ügynök jobb feltételeket tud kiharcolni, valamint bizonyos elemeket kiköthet a szerződésben, amelyek jobban védik az átvevőt. A partnert segíti a felszerelések beszerzésében, és javaslatokat tesz, hogy mit, milyen mennyiségben rendeljenek meg. Az ügynök felel a franchise egységben dolgozók képzéséért is. Az étterem megnyitása után egy hetet tölt az átvevővel – ezalatt mindenről beszámolnak Vargának, ami aztán belekerül a Subway franchise partnerek „súgócsomagjába”.

Az ilyen jellegű támogatás az egyik fő oka annak, hogy jó része lenni a rendszernek - mondja Varga. - És további előnye, hogy mindig van valaki a saját országából, aki tapasztalt és profi, akihez fordulhat segítségért. Arra is törekszünk, hogy az étterem megnyitása előtt olyan programokat és eljárásokat dolgozzunk ki, amelyek lehetővé teszik az átvevőnek, hogy egy vagy két hét alatt elérje azt a pontot, hogy jövedelme meghaladja a költségeket. Természetesen ezt nem lehet minden esetben elérni, de mindenképpen ez a cél - mondja Varga.

Mint minden más üzletben, itt is vannak olyan elemek, amelyek nem lesznek megfelelőek minden olyan vállalkozónak, akik saját elképzeléssel rendelkeznek egy vállalkozás vezetéséről. - A franchise-ban az átvevőnek általában tisztában kell lennie azzal, hogy a "függetlensége" bizonyos mértékben korlátozott. A Subway, mint rendszer, szigorú szabályokkal és eljárásokkal rendelkezik szinte minden üzleti folyamatra.

A jó oldal például az, hogy a partnereknek nem kell aggódnia új termékek, új ízek és műszaki fejlesztések miatt, mert ez a Subway feladata. Ha azonban valamit újítani akar, akkor az átvevőnek nem szabad ezt önmagában megtennie. Lehet, hogy előáll egy ötlettel, de ha ez nem felel meg a vállalat hosszú távú stratégiájának, akkor azt nem fogadják el - magyarázza Varga.

Ezeknek a korlátozásoknak azonban nem szabad elriasztaniuk a jövőbeni átvevőket – folytatta Varga. Ezen szigorú eljárások mögött valójában a hálózat sok éves gyakorlata és tapasztalata húzódik meg.  Időnként előfordul, hogy néhány javaslatunkat a partner vonakodva fogadja el, hogy a nap végére kiderüljön, ezek a tippek valóban segítették őt a profit maximalizálásában - mondja Varga. Hozzáteszi, hogy a Subway jövőbeli átvevőinek félelem nélkül kell belépniük a hálózatba.

A 21 étteremből álló hálózattal a Subway ma Szlovákia második legnagyobb gyorséttermi lánca ezzel megmutatva, hogy a kis piacokban is nagy potenciál rejlik. Varga úgy véli, hogy ez mintaként szolgálhat más hasonló európai piacokra is, ideértve többek között Horvátországot és Szlovéniát.

Végül hozzá teszi: Ha egy piacon eléri a 10 vagy 12 egységet, az azt jelenti, hogy Önnek már stabil piaci pozíciója van, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy attól a pillanattól kezdve az emberek maguktól érdeklődnek a franchise iránt. Attól kezdve a fejlődés egyszerűbb és sokkal gyorsabb.