A siker bármilyen korban elérkezhet

Az alapján, ahogy a média manapság bemutatja a startupokat, könnyen úgy érezhetnénk, hogy minden sikeres cégalapító, vállalkozástulajdonos a húszas éveiben jár. Rengeteg történetet hallottunk és hallunk fiatal milliomosokról és tinédzser vállalkozókról, de ez csak egy kis része az összképnek. Számtalan olyan vállalkozó van, aki idősebb korában találta meg ”Az ötletet”, és alapította meg vállalkozását – melyek aztán sok esetben jóval túlélték alapítójukat.
A következőkben négy példát hozunk az Entrepreneur portál segítségével olyan vállalkozókra, akik életük során viszonylag később indították el vállalkozásukat, és akik bizonyítják, hogy a siker bármilyen korban elérkezhet:
Harland David Sanders, Kentucky Fried Chicken (KFC)
Sanders ”ezredes” pályafutása nem úgy indult, mint, ahogy bárki egy sikeres üzletemberét elképzeli. A KFC alapítója korán elvesztette édesapját, folyamatosan veszekedett nevelőapjával, és számtalan munkájából mentették fel, sőt még ügyvédi állását is elvesztette egy balul elsült tárgyalás után. Azonban Sanders eltökélt volt abban, hogy sose adja fel, és ez a hozzáállás vezetett későbbi sikereihez.
Mialatt egy benzinkútnál dolgozott a Kentucky állambeli Corbinban, Sanders komoly népszerűségre tett szert a környéken isteni csirke receptjével. Miután pedig a benzinkút egy tűzben leégett, végre eljött Sanders ideje, aki újjáépíthette a helyszínt – immár motelként, amelyhez egy 140 ülőhelyes étterem is tartozott. Sanders első alkalommal 1952-ben – 62 évesen – értékesített Kentucky Fried Chicken franchise licenceket. Ma már közel 19 ezer KFC étterem működik a világ 118 országában.
2. Robert Noyce, Intel
Miután megszerezte doktori diplomáját az MIT-n, Robert Noyce kutató mérnökként helyezkedett el a Beckman Instruments vállalatnál. 1957-ben, hét másik kollégájával együtt felmondtak, és megalapították a Fairchild Semiconductor vállalatot. Ugyan itt már rendszeresen volt része a sikerben, végül innen is eljött Gordon Moore társával együtt. Együtt alapították meg az Intelt, amikor Noyce 41 éves volt.
Noyce-t tartották a cég látnokának, aki úgy kezelte alkalmazottait, mint a családtagokat. Visszautasította azokat a tékozló előnyöket, amelyeket a legtöbb CEO rögvest kihasznál, és tudatosan kevésbé strukturáltan hagyta a céget, aminek nagyobb rugalmasságát köszönhette. Míg az Intelnél volt, többek közt felügyelte a mikroprocesszor feltalálását – egy olyan találmányét, ami forradalmasította a számítógépes technológiát és, amit a mai napig használunk.
3. Reid Hoffman, LinkedIn
Tuti, hogy egy olyan vezető közösségi hálózatot, mint amilyen a LinkedIn, egy fiatalnak kellett kitalálnia, igaz? Egyáltalán nem! Reid Hoffman, miután lediplomázott a Stanfordon, csak kereste a helyét a munka világában. Úgy döntött, hogy munkába áll, de stratégikusan azzal a tervvel, hogy megismerje mindazt, amit egy saját vállalkozás elindításához meg kellett tanulnia.
Amikor először saját lábra állt, egy kapcsolatépítő oldalt hozott létre Socialnet néven abban a hitben, hogy egy nagyszerű párosítási algoritmussal a siker garantált. Reklámozta új oldalát különböző magazinokban és újságokban is, de igazán sose tett szert népszerűségre az ötlettel. Végül otthagyta a Socialnetet és csatlakozott a PayPal-hoz, mielőtt 2002-ben onnan is eljött volna, hogy részt vállaljon a LinkedIn megalapításából. Hoffman 35 éves volt, amikor a LinkedIn elindult és 43, amikor a cég tőzsdére ment.
4. Wally Blume, Denali Flavors
Ha a paradicsom ízű fagylalt gondolata felforgatja a gyomrát, akkor nincs egyedül. Wally Blume egy sikeres 20 éves karrierrel rendelkezett egy cukrászdában, de tudta, hogy tovább kell állnia, amikor a főnöke úgy döntött, hogy végigviszi ezt az őrült ötletet. 1995-ben, ötvenes évei közepén, Wally Blume elkezdte saját, Denali Flavours márkanév alatt futó fagylaltos cégét, ahol sok híres ízt hozott létre.
Ma, ezek az édességek egy évben 80 millió dollárt (kb. 2 milliárd forintot) hoznak csak licence megállapodásokon keresztül. A Denali ma már több mint 40 különböző ízzel rendelkezik, Blume pedig 70 évesen életerősebb, mint valaha.
Egy vállalkozás üzemeltetése nem könnyű feladat – a siker eléréséhez kemény munkára és fegyelmezettségre van szükség. Ebből adódóan nem kellene nagy meglepetést okoznia annak, hogy sok esetben az idősebb és bölcsebb korosztály az, melynek tagjai jobban ki tudják ismerni magukat a vállalkozók kihívásokkal teli útján. Szóval egy pillanatra se írja le magát, nem számít, hogy milyen korban van. A siker bárkinél, bármikor jelentkezhet.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A logó az első, ami eszébe jut az embereknek egy márkáról, éppen ezért fontos, hogy pozitív emlékként megragadjon a vásárlók fejében.
A Waffle House nálunk kevésbé ismert franchise, de a tengeren túl már több, mint 60 éve van a piacon és 2000 éteremmel büszkélkedhet Amerika-szerte. Ám ez a hálózat rendelkezik a legbizarrabb történetekkel, eseményekkel és vendégekkel.
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Dollár milliók voltak a számláikon, mégis pazarló életüknek és sikertelen befektetéseiknek köszönhetően mindent elvesztettek.
A jövő reménységeinek kínál segítséget a FIVOSZ és a Fiatal Vállalkozók Hete.
legolvasottabb

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...