Sok üzlettulajdonos bizonytalan, hogy pontosan hogyan állapíthatná meg vállalkozása értékét, függetlenül annak fejlettségi állapotától. A következőkben a legjellemzőbb módszereket vesszük sorra üzleti ötletek, start-up vállalkozások vagy a már kiforrott üzletek értékeléséhez.
Egy ötlet még nem vállalkozás – Hogyan értékelhet egy üzleti koncepciót befektetők számára?
Ahogyan a modern management alapítójaként emlegetett Peter F. Drucker megfogalmazta, „az ötletek olcsók és bőségesen rendelkezésre állnak; az igazi érték az ötleteknek olyan hatékony szituációkba történő belehelyezése, ami cselekvéssé fejlődik.” Cselekvés nélkül egy ötletnek nincs értéke. Amíg egy ötlet nincs kidolgozva és kipróbálva, addig gyakorlatilag lehetetlen rajta egy kereskedelmi értéket elhelyezni.
Ha azonban tud szabadalmat szerezni az ötletre, akkor már lehetséges a szabadalom értékesítése vagy licencbe adása egy üzleti vállalat számára a kereskedelmi forgalomba hozatalhoz. Ellenkező esetben, több millió forintos befektetésre is szüksége lehet a szabadalmi jogok védelme érdekében. És mindez még azelőtt, hogy bármit is értékesített volna.
Ha van egy remek ötlete egy termékre vagy szolgáltatásra, amihez olyan befektetőket keres barátok, családtagok vagy ”Üzleti Angyalok” személyében, akik osztoznak a szenvedélyében, és bíznak képességeiben, akkor befektetés-jelentésének első körben a következőket kellene tartalmaznia:
- az alapító vagy feltaláló saját tőkéje – ennek hiányában a későbbi befektetésekhez nehéz lesz további külső tőkeforrásokat szerezni vagy megtartani;
- a teljes, rendelkezésre bocsátott tőke felhasználásának pontos meghatározása;
- egy mérföldkő felállítása és egy időrendi megvalósítás még azelőtt, hogy újabb tőkeinjekcióra lenne szükség;
- elszámolási és jelentési folyamat a befektetők felé;
- és végül, az alapító/feltaláló, a befektetők és más kulcsfontosságú alkalmazottak szerepköreinek és felelősségeinek meghatározása.
Egy ilyen szituációban, az üzleti koncepció értékét a felek döntik el, és gyakran szorosan kapcsolódik ahhoz a korlátozott kockázathoz, amit a befektető hajlandó felvállalni az alapító/feltaláló üzleti ötletének támogatásához, a kereskedelmi lehetőségek meghatározásában.
Egy start-upnak bizonyítania kell, hogy üzleti modellje életképes
A start-up vállalkozások gyakorlatilag válaszok a rentábilis üzleti modellek utáni keresésben, és amíg egy start-up nem nyereséges, a legtöbb potenciális vevő keményen le fogja minősíteni az értékét. Hacsaknem egy olyan terméket vagy szolgáltatást fejlesztett ki, ami egyeduralkodó – vagy legalábbis domináns szereplő a piacon – de további, jelentős finanszírozásra van szüksége. Ha ez a helyzet, és sikeresen értékesítette start-up üzletét egy felfoghatatlan összegért, akkor Ön egyenlő egy rock sztárral. Gratulálunk! De most tegyük félre ezt a szcenáriót, és beszéljünk arról, hogyan értékelik a világ többi start-up vállalkozását.
Amint egy start-up rendelkezik bevételekkel, már úton is van egy értékesítési és működési költségszint felállításához, ami szükséges a nyereségesség és megtérülés meghatározásához. Annak ismerete pedig, hogy egy start-up mikor térül meg, kulcsfontosságú az üzlet értékeléséhez és sikeres értékesítéséhez.
A kötelező megtérülési információkkal felfegyverkezve, egy vevő vagy befektető a következő további faktorokra, jellemzőkre fog támaszkodni egy start-up értékelése során:
- Értékesítési bevételek az elmúlt 12 hónapban
- Bruttó haszonkulcs
- Nettó haszonkulcs – ugyanakkor a rentabilitás nem abszolút követelmény egy start-uptól
- Piacméret – a lehetőség egy 1 millió vagy 1 milliárd dolláros piacon mutatkozik? Vannak földrajzi korlátok?
- Általános és működési költségek – ez egy kiskereskedelmi vállalkozás ingatlan-követelményekkel vagy mondjuk egy távolról is üzemeltethető szolgáltatás alacsony működési költségekkel?
- Jövőbeli értékesítések – megkötött szerződések, ajánlatok, megrendelések, stb.
- Van valamilyen akadálya a további piacra lépésnek? Mennyire könnyű vagy nehéz másoknak az üzlet másolása?
- Hoz a lehetséges befektető vagy vevő valami olyat a start-uphoz, ami egyébként hiányzik, pl. bemutatkozási lehetőséget, szinergikus kapcsolatok kialakítását, értékesítési lehetőségeket és/vagy költségcsökkentést?
Ha a fenti nyolc szempontból egy vagy több esetén vannak hiányosságok, akkor a start-up lehet, hogy nincs a legjobb pozícióban az értékesítéshez vagy egy befektető bevonásához. Talán egyszerűen csak túl korai lenne, esetleg az üzleti modell nem működik optimálisan és fejlesztésre, szakember bevonására lehet szükség.
A kiforrott üzleteknél először a pénzforgalmat nézik
Amint egy start-up már beérett, és egyenletes, kiszámítható cash-flow-t termel, az életképesség bizonyítása már nem szempont egy vevő (vagy befektető) számára. Ehelyett, a vevő típusa, motivációja és az üzlet pénzforgalma lesznek a legnagyobb hatással arra, ahogyan az üzletet értékelik.
Az a vevő, aki egyben vállalkozásának versenytársa, valószínűleg stratégiai céloktól vezérelve kívánja megvásárolni üzletét. Az ilyen vevők gyorsan akarhatnak terjeszkedni az Ön által lefedett földrajzi területen vagy megszerezni alkalmazottainak tudását és üzleti kapcsolatait. Ezen és sok más okok következtében üzlete egy magasabb értékelést és értékesítési árat követelhet magának egy stratégiai vevőtől. Másrészről, egy pénzügyi vevő – aki egyszerűen gyors megtérülést szeretne a befektetésére – valószínűleg egy alacsonyabb vételárra fogja értékelni üzletét.
Függetlenül a vállalkozásában érdekelt vevő típusától, minden érdeklődő először a működésből származó cash-flow-ra fog tekinteni, mint legfőbb szempont. Ágazattól és üzletmérettől függően, az értékelés magába foglalhat olyan további adatok vizsgálatát is, mint a rentabilitás, az EBITDA, az eladó diszkrecionális jövedelme és néhány esetben az éves értékesítések.
A vevő típusa és a cash-flow mellett sok más faktor lehet hatással egy üzlet értékelésére. Ezek lehetnek:
- A vevőnek átadásra kerülő tárgyi eszközök
- A vevőnek átadásra kerülő forgóeszközök, mint befektetések, követelések és leltár
- Az üzletben használt immateriális javak (szabadalmak, védjegyek, URL, kereskedelmi titkok, stb.)
- Lízing jogok és kötelezettségek
- Szerződéses jogok és kötelezettségek
- Tőkeköltség
- Jövőbeli ágazati növekedés
- A forgalom alakulása az elmúlt 3 évben
- Előre vetített vállalati növekedés a következő 1-3 évben
- M&A környezet
Sajnos az üzlettulajdonosok számára nem létezik egy egyszerű formula vállalkozásuk értékének pontos és reális meghatározásához, bármilyen érettségi fázisban legyenek is. Fontos azonban érteni, hogyan változnak az üzlet értékelésére vonatkozó szempontok, miközben a vállalkozó üzleti ötlete start-up vállalkozássá fejlődik, és végül egy életképes üzletté érik.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
Melyik franchise hálózatba érdemes befektetni? Melyik koncepció kínálja a legnagyobb profitot?
Mindenki szeretné elérni a pénzügyi függetlenséget, de keveseknek adatik meg a lehetőség. A karrier-építés nem mindig jelent megoldást, a legtöbben saját vállalkozásról álmodnak, de próbálkozásaik mégis kudarcba fulladnak. Mi jelentheti a megoldást?
Évről-évre sokan fogadkoznak, hogy végre elkezdik a fogyókúrát, elkezdenek mozogni, leteszik a cigarettát, megtanulnak valamilyen nyelvet vagy éppen vállalkozást indítanak.
Már 2020 van, de még mindig a vendéglátóhelyek nagyrésze nem tudja megfelelően megszólítani az Y generációt, pedig ez a korosztály ma már a világ népességének 30 százalékát teszi ki.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...