Hogyan válasszuk ki a legjobb franchise partnereket és építsünk sikeres hálózatot?
Sokan azt hiszik, hogy a legjövedelmezőbb koncepció a tökéletes üzleti választás, pedig sokkal fontosabb az, hogy mi iránt éreznek elhivatottságot. Melyik tevékenység az, ami motiválja őket, hogy kihozzák magukból a maximumot, többet dolgozzanak, mint valaha, és kitartsanak 5, 10 vagy akár 20 évig is egyazon rendszer mellett. Ez az egyik legfontosabb kritérium ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres legyen, és ne bukjon el.
Számos hálózat tulajdonosa a pénzügyi feltételeknek való megfelelést helyezi előtérbe - ami természetesen nagyon fontos és az első kritérium a kiválasztás során -, de a jelöltek hiába rendelkeznek a szükséges tőkével, attól még nagyon rossz átvevővé válhatnak a hálózatban.
Egy jó franchise partner beleilleszkedik a hálózat kultúrájába, és magas színvonalon képviseli a brandet az adott piacon. Ő a franchise koncepció „arca” az adott területen, ugyanúgy üzemelteti üzletét, ahogy a franchise koncepció tulajdonosa is tenné.
Csak a pénzügyi szempontokat figyelembevevő kiválasztást követően nagyon gyakran azzal keresnek meg, hogy már néhány hónap után abba is akarják hagyni az átvevők a vállalkozást. Mikor megkérdeztem, miért csatlakoztak a hálózathoz, azt mondták, hogy egy jól jövedelmező üzletet kerestek, meglátogattak néhány egységet, azok jól mentek, és a franchise tulajdonosok is szimpatikusak voltak. Amikor szembesültek azzal, hogy a mindennapokban milyen sokat kell dolgozni, problémák vannak a munkatársakkal, rengeteg időt kell az üzletben tölteni, már ki is akartak lépni a hálózatból. Hiányzott belőlük a ’szenvedély’, a kitartás és az elhivatottság.
Ilyen esetekben mind a hálózat tulajdonos, mind az átvevő hibázik, hiszem nem értették meg, mennyire fontosak ezek a kritériumok, bármilyen üzleti vállalkozásba is kezd az ember. A rendszergazda feladata, hogy felmérje, a jelölt beilleszkedik majd a hálózati kultúrába és elhivatottsággal tudja képviselni a brandet. A partner kiválasztási folyamat fontos része, hogy a jelölt tud-e azonosulni a koncepcióval, ez az üzlet az álma és jövőképe, követni fogja-e a hálózat előírásait, betartja a szabályokat.
6 kérdés, amelyeket érdemes feltenni, hogy felmérjük, a jelölt illik-e a franchise rendszerbe:
- Miért esett a választásod a mi hálózatunkra?
- Melyek azok az egyedi jellemzők, amelyek szimpatikusak a számodra?
- Miket tartasz a brand legfőbb értékeinek?
- Hogyan indokolnád meg, miért érdemes igénybe venni hálózat termékeit/szolgáltatásait?
- Mit vársz a hálózattól?
- Mit tudsz nyújtani a hálózat számára?
A hálózat tulajdonosainak tisztán kell kommunikálniuk a hálózat értékeit és sztenderdjeit a jelöltek felé. Fel kell tenniük önmaguk számára a kérdést: kik a legsikeresebb átvevőik, és milyen közös jellemzőkkel rendelkeznek, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
Mindenki szeretné elérni a pénzügyi függetlenséget, de keveseknek adatik meg a lehetőség. A karrier-építés nem mindig jelent megoldást, a legtöbben saját vállalkozásról álmodnak, de próbálkozásaik mégis kudarcba fulladnak. Mi jelentheti a megoldást?
Évről-évre sokan fogadkoznak, hogy végre elkezdik a fogyókúrát, elkezdenek mozogni, leteszik a cigarettát, megtanulnak valamilyen nyelvet vagy éppen vállalkozást indítanak.
Már 2020 van, de még mindig a vendéglátóhelyek nagyrésze nem tudja megfelelően megszólítani az Y generációt, pedig ez a korosztály ma már a világ népességének 30 százalékát teszi ki.
Habár egy franchise indítása nagyobb befektetést igényel, mint egy független vállalkozás, a tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy hosszú távon egyértelműen a franchise a nyerő.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...