Ám, ahogy Bill Gates is emlékeztetett rá: "A legtöbben túlbecsülik, hogy mire képesek egy nap alatt és alábecsülik, hogy mit tudnának megtenni egy év alatt". A legtöbb újévi fogadalom pár kemény, elszánt nap után elszáll és jövőre lesz "halasztva". Talán a fogadalmak egyedüli nyertesei a konditermek, ahol ilyenkor megveszik a soha fel nem használt havi- és éves bérleteket.
Pedig milyen jó lett volna öt éve ingatlanba fektetni? Vagy akár egy éve sok Apple vagy Nvidia részvényt vásárolni? Annak érdekében, hogy elkerüljük a jövőben az ilyen csalódásokat, összegyűjtöttünk három olyan vállalkozás típust, amely az elmúlt években mind a világon, mind pedig Magyarországon nagy sikert ért el, és még mindig óriási növekedési potenciál rejlik bennük.
Az ajánlott vállalkozásokban egy közös vonás található, mindegyik franchise formában működik. De miért is a franchise? Sokan szeretnének vállalkozni, ám félnek az ismeretlentől, nem akarnak nagy kockázatot vállalni. A franchise-ban az átvevő egy kész, már bizonyított üzleti modellt vesz át, így sokkal kisebb kockázattal kell szembe néznie. Elég csak megtekinteni annak a kutatásnak az eredményét, amely szerint a franchise átvevők átlagos elégedettsége a vállalkozásukkal kapcsolatban egy tízes skálán nyolcas értéket ér el.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány vállalkozás ötletet, amin érdemes elgondolkodni, ha az új évben vállalkozást szeretne indítani.
1. Önműködő üzletek
Hányszor halljuk azt, hogy nehéz megfelelő munkaerőt találni, bezárnak éttermek a munkaerőhiány miatt, vagy éppen lehetetlen a növekvő bérigényeknek megfelelni. Csak a franchise szektorban az átvevők ötöde panaszkodott a tavalyi évben vállalkozását komolyan érintő munkaerő problémákra.
Az elmúlt években két magyar cég is megjelent a piacon, akik ezt a problémát kiküszöbölik. A Bubbles önkiszolgáló mosodák száma az elmúlt években robbanásszerűen növekedett, ma már 30 egységük van hazánkban és beindították a nemzetközi terjeszkedést is. A másik önjáró hazai hálózat a Lazula franchise rendszer, amely belvárosi pincéket alakít át egyedi, kibérelhető, szabadidős helyiségekké. A titkos kert, férfiklub, autósmozi, wellness csak néhány a kidolgozott tematikák közül, melyeket jól felépített weboldal és foglalási rendszer támogat. A Lazula koncepció ugyan csak '19 őszén kezdte meg az átvevők toborzását, de már több budapesti jogot sikeresen értékesített.
A két koncepcióban közös, hogy a franchise átvevőknek szinte csak a takarításról kell gondoskodniuk, egyébként az egységek lényegében személyzet nélkül üzemelnek.
2. Oktatás
Hazánkban egyre nagyobb sikereket érnek el - különösen az informatika területén- a fiatalok és felnőttek számára különböző oktatást nyújtó vállalkozások. Sok szülő nem elégedett a közoktatásban megszerezhető tudással, ezért az iskola mellett külön órákra járatja gyermekét, számos felnőtt pedig át- és továbbképzi önmagát, mert megszűnt a munkahelye, vagy elavult a tudása és új, jövedelmezőbb területen szeretne elhelyezkedni.
A Coding Giants programozó iskola a 7-19 év közötti fiatalok oktatását célozza meg. Sikerüket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az elmúlt években több, mint 50 új iskolát nyitottak. A tanfolyamok tematikáját erre szakosodott oktatók állítják össze a diákok képességeinek figyelembevételével, az oktatásokon a gyerekek játszva válhatnak a jövő programozóivá.
Ezzel szemben a Coders Lab felnőttek számára biztosít kiterjedt IT képzést. A franchise központ számos különböző modult dolgozott ki, melyek segítségével néhány hónap alatt az IT-ben jártas szakembereket tudnak képezni.
Mindkét koncepció a szoftveripar és az informatika elmúlt évtizedekben bekövetkezett változásaira reagál. Ma már hazánkban is óriási a kereslet az IT szakemberek iránt, hiszen a legóvatosabb becslések szerint is több tízezer informatikus hiányzik a magyar munkaerőpiacról.
3. Szépségipar
A szépségipar az egyik leggyorsabban bővülő szektor a világban, éves szinten körülbelül 7 százalékkal növekszik globálisan, és ezzel együtt hazánkban is megfigyelhető a szektor gyarapodása.
A francia Guinot - Mary Cohr csoport, Európa egyik vezető szépségipari márkája az elmúlt években döntött a franchise terjeszkedés mellett, ezáltal az egész kiskereskedelmi hálózatát elkezdte átformálni. Az átalakítás eredményeképpen 350 franchise partner csatlakozott a hálózathoz, melynek közel 10% külföldön található. Terveik szerint a jövőben hazánkban is megjelennek a franchise formában működő Guinot szépségszalonok, melyek nemcsak mint kiskereskedelmi értékesítési pontok, de egyedi szolgáltatásokat is nyújtó egységek is lesznek. A Guinot – Mary Cohr csoport meggyőződése, hogy a jövőben az egyszerű termékeladások helyét átveszik a komplex kezelésértékesítések. Ez utóbbin sokkal nagyobb eredmény realizálható, és a vendégek is szívesebben választják majd egy ismert brand szolgáltatását, mintsem hogy egy, a fejlődést nehezen követő, innovációra nem fogékony hálózaton kívüli szalonba menjenek.
A High Care Cosmetic Németországban fejlesztett gépekkel, illetve különböző krémekkel nyújt kezelést vendégeinek. A hálózat jól ismert a magyar hölgyek előtt, hiszen több mint húsz éve meghatározó szereplője a hazai kozmetikai piacnak. A High Care szalon gépeinek előnye, hogy minimális szaktudással és munkaerővel is működtethetők - ugyanakkor kiváló hatást érnek el -, így egy alkalmazott akár három kezelést is tud egyidejűleg indítani és felügyelni.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Nehéz választani a sok befektetési lehetőségből ma, miközben egyre több ígéretes lehetőségről maradnak le az emberek.
Tovább erősíti a pozícióját az EU-s piacon a lengyel programozó iskola, ezúttal Csehországban és Szlovákiában nyitottak újabb egységeket.
A jövőbe illő kezeléseket, orvosi kutatásokra alapuló technológiákat alkalmazó High Care kozmetikai hálózat partnereit keresi Szlovákiában.
Interjúnk folytatása a nemzetközi terjeszkedésről Grzegorz Morawski-val a Coders Lab franchise igazgatójával.
Rengeteg érv szól amellett, hogy az informatikus- és IT-mérnök oktatásba fektessünk. Ehhez kínál lehetőséget a Coders Lab programozó iskola franchise. A hálózat franchise igazgatójával Grzegorz Morawski-val készítettünk interjút.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...