8 hiba, amit kerüljön el, amikor franchise-t vásárol
A legtöbben, akik manapság egy franchise vállalkozásba kezdenek, és teszik ezt első alkalommal, valószínűleg nem tudják, hogy mi az, amit nem tudnak az üzlet és licenc vásárlásról, és ez érthető. A hibák értékesek lehetnek persze és tapasztalatot, bölcsességet szerezhet vele, azonban, ha a hiba túl nagy, talán nem kap egy második esélyt.
Egy franchise vállalkozás elindítása egy csodálatos és nyereséges tapasztalat lehet. Ne hagyja, hogy a hibázástól való félelem megállítsa, csak menjen biztosra, hogy a döntést óvatos és tudatos kutatás előzte meg, ezzel elkerülve azokat a hibákat, amelyeket annyian elkövetnek. A továbbiakban bemutatunk nyolcat a leggyakoribb hibákból, amikbe beleeshet egy franchise megvásárlásakor. Tulajdonképpen sok közülük bármilyen üzletre, vállalkozásra ugyanúgy vonatkozik, függetlenül attól, hogy franchise rendszerben működik vagy sem.
1. Pénzügyi túlnyújtózkodás
Vannak remek történetek vállalkozókról, akik feltették mindenüket egy lapra, felvették a maximális lehetséges hitelt és elindították saját üzletüket, jelenleg pedig rendkívül sikeresek. Azonban ezek szélsőséges esetek, így érdemes felhagyni az álmodozással és elkezdeni gondolkozni egy olyan üzlet megvásárlásáról, amit megengedhetünk magunknak. A vállalkozások bukásának elsőszámú oka, hogy egyszerűen kifogynak a forrásokból még mielőtt elegendő ügyfelük és cash-flow-juk lenne az üzlet támogatásához. Egy hozzáértő pénzügyi szakember segíthet elemezni pénzügyi helyzetét, meghatározni nettó értékét és tanácsot adni, hogy mekkora összeget tud és mennyit kellene befektetnie egy üzlet vásárlásába. Természetesen a tőkekiadásokhoz kapcsolódó komfortérzete a legfontosabb, ezzel együtt kell fontolóra venni a pénzügyi igényeket.
2. Belevágni egy üzletbe anélkül, hogy tudná, hova akar eljutni vele
Bepattanna az autójába és nekilátna vezetni anélkül, hogy tudná hova megy? Persze, hogy nem! Ugyanígy egy üzletet sem szabadna megvásárolnia anélkül, hogy tudná az hova viszi – mégis, sokan tesznek így. Fel kell tennie a kérdést, hogy hova akar eljutni? Van kilépési stratégiája? Jelentős tőkét akar bevonni? Magas bevételeket generálni? Alkalmazná családtagjait, családi vállalkozásként működne? Tovább akarja adni az üzleteit gyermekeinek? Részjövedelmet akar biztosítani?
Nem minden vállalkozás tudja elvinni oda, ahova menni akar. De minden válasz elérhető, ha a megfelelő kérdéseket teszi fel és elvégzi a megfelelő kutatást.
3. Azért megvásárolni egy franchise-t, mert ez egy egyszerű módja a vállalkozásindításnak
Egy franchise koncepció megvásárlása remek indulást ad és jóval egyszerűbbé teszi vállalkozása elindítását. A sikert már megtervezték és minden adott az eléréséhez. Ezzel együtt, bármilyen üzlet beindítása kemény munkával jár, legyen szó franchise-ról vagy sem. A siker sohasem garantált! Egy franchise megvásárlása csökkentheti kockázatát, de ugyanúgy keményen kell dolgozni,
különösen az elején, hogy az üzlet beinduljon és sikeres legyen. Biztosan lesznek meglepetések is, azonban gondos tervezéssel csak apróbbak érhetik és a kisebb meglepetés a szerencsésebb eset.
4. Teljesen egyedül belevágni, szakértők és hozzáértő csapat nélkül
Néha nem keressük szakértők üzleti tanácsait, mert egyszerűen nem akarunk semmi olyanról hallani, ami nem egyezik a reményeinkkel. Nagy hiba! Ha valami tényleg rossz, akkor jobb, ha még azelőtt fény derül rá, mielőtt mélyebben elmerülne benne pénzügyileg és érzelmileg is. Másrészről, ha valami rossz, talán egyszerű megoldást találni rá, ha hamar megtalálja a hibát, így a kapott tanács lehet a prevenció.
Egy franchise megvásárlásával a tapasztalatot és egy sikeres üzleti modell tervét veszünk meg. De így is szükség lehet tanácsadókra, szakértőkre, akik segíteni tudnak a kezdeti döntésekben, valamint a megfelelő irányban tartani vállalkozását.
Ki lehet ilyen tanácsadói? Először is szükség van egy tapasztalt pénzügyi képviselőre, aki átnézi a franchise ajánlatot. Szükség lesz egy jó könyvelőre is a könyveléshez és adójogi, adózási tanácsokat biztosítani; egy pénzügyi tervezőre és esetleg még egy üzleti” coach”-ra is, aki a megfelelő kérdéseket teszi fel és segít a helyes úton tartani. Eleve komoly összeget költ vállalkozása beindítására, de ne hagyja, hogy ez megakadályozza a jó üzleti tanácsokkal járó többletkiadások bevállalásától. A megfelelő tanács, a megfelelő embertől, életmentő lehet. Tekintsen rá úgy, mint egy biztosításra, ami segít megvédeni az előrelátható katasztrófáktól.
5. Megfeledkezés az üzleti terv készítéséről
Egy franchise megvásárlásakor az üzleti tervezés egy részét már el is végezték. Végtére is egy olyan üzleti modellt vásárol, amit már leteszteltek és sikeresen működtetnek más franchise tulajdonosok. Azonban ez nem szabadna, hogy megakadályozza abban, hogy időt áldozzon egy saját üzleti terv elkészítésére is, ami tartalmazza a várható bevételeket, kiadásokat, cash-flow-t, a helyi versenytársakat, demográfiai adatokat, ágazati növekedést, trendeket és jövőbeli életképességét.
6. Egy olyan üzlet választása, ami nem hasznosítja saját készségeit
Sok franchise vagy egyéb üzleti lehetőség megköveteli bizonyos készségek kombinációját. Ha komolyan fontolgatja egy franchise megvásárlását, bizonyosodjon meg, hogy azok a készségek, amik a vállalkozás működéséhez és fejlesztéséhez szükségesek, összhangban vannak saját tulajdonságaival. Ha például a hideg hívások gondolata elrettenti, de a kiszemelt franchise nagy értékesítési komponenssel rendelkezik, akkor ne vegye meg. Talán kényelmesebben érezné magát a kiskereskedelemben vagy olyan szolgáltatási szektorban, ahol az ügyfél jön Önhöz. Másrészről, ha imádja a hálózatépítést, értékesítést és marketinget, lehet unatkozni fog egy kiskereskedelmi üzletben.
7. Felületes kutatás
Nyilvánvalónak kellene lennie, de mielőtt bármilyen üzletbe fektetne, nagyon fontos elemezni azt. A franchise egyik igazi előnye az, hogy sok elfogulatlan elemzést lehet végezni, mielőtt megvásárolná. Túl gyakran azonban csak nagyjából intézik el a kutatást, mondván a koncepció jól néz ki vagy csábítóan hangzik, jók a megérzéseik ezzel kapcsolatban vagy csak alig várják, hogy végre üzlettulajdonosok legyenek.
Szánja rá a megfelelő időt a kutatásra! Egy franchise megvásárlása nagy döntés és gondos, fáradhatatlan kutatást igényel. A rendszergazda gyakran tud biztosítani kutatási alapot: ágazati trendeket, statisztikákat, az átvevők sikereinek és bukásainak arányát. Azonban a legjobb eszköz, amit egy franchise átadó adhat a kutatáshoz, az a franchise partnerek telefonszáma. Mit tudnak ezek a partnerek? Mindent! Azok a legjobb információforrások, akik már eleve az üzletben vannak. Amikor elemzi a hálózatot fontos, hogy olyan partnereket is találjon, akik jól teljesítenek és olyanokat is, akik bukdácsolnak. Beszéljen velük és értse meg, hogy az ő teljesítményük miért olyan amilyen. Hasonlítsa össze saját készségeit és céljait az övéikkel. Ha van olyan partner, aki elhagyta a hálózatot vele is érdemes felvenni a kapcsolatot.
8. Szerelembe esni a termékkel vagy szolgáltatással
Ha a szenvedélye egy új wellness szolgáltatás vagy az aromaterápia, esetleg a kerékpározás, vegetáriánus ételek, autójavítás, feldolgozás vagy extrém sportok az remek! Csak ne feltételezze, hogy a legjobb vállalkozás az Ön számára, ami ezeket a termékeket vagy szolgáltatásokat kínálja.
Amikor szenvedélyes egy konkrét termékkel kapcsolatban („ezen a helyen van a legjobb hamburger az egész városban!”), könnyen feltételezheti, hogy egy olyan vállalkozásba kezdene bele szívesen, ami ezt a terméket forgalmazza. Azonban lehet, hogy ez az üzlet olyan dolgokat követel meg, amihez egyáltalán nem fűlik a foga vagy nem jó benne. Az is lehet, hogy nem rendelkezik a sikerhez szükséges készségekkel, temperamentummal.
Szenvedélyesnek lenni valamivel kapcsolatban nagyszerű dolog. Egy olyan franchise koncepciót „üldözni”, amivel azt csinálhatja, amit szeret, az egy derék és méltó cél. Azonban a személyes körülményeitől függően, lehet jobb távol tartani hobbiját, szenvedélyét az üzlettől. Saját vállalkozásának egy erős üzleti modell alapján kellene működnie, amivel a legjobban egyesítheti készségeit, és ami személyes és pénzügyi céljainak megfelelő potenciállal rendelkezik. Amivel kapcsolatban szenvedélyes kell legyen, az saját vállalkozásának beindítása és sikeres működtetése.
Gyakorlatilag lehetetlen, hogy a saját vállalkozással járó kockázatokat nullára csökkentse és bakikat is el fog követni. Elkerülni annyi hibát, amennyit csak lehetséges, nagyban segít a siker esélyeinek növelésében. Üzletének franchise rendszerben való elindítása remek módja a vállalkozásindítással járó kihívások lecsökkentésének, de nem garancia a sikerre.
Tehát, ha meg akarja valósítani álmait, nyitott szemmel és a tervezés, elemzés során szerzett tudás erejével közelítse meg a befektetést egy koncepcióba. Kerülje a gyakori hibákat és jelentősen növelni fogja esélyeit arra, hogy a legmegfelelőbb franchise üzletet vásárolja meg.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Attól függetlenül, hogy a franchise jog megvásárlása csak egy befektetés vagy aktívan részt is vesz majd az üzlet működtetésében, fejlesztésében, mindenképp utána kell nézni a hálózatnak, a piacnak.
A franchise átvevővé válásnak a szakmai tapasztalat hiánya sem jelent akadályt, sőt vannak ágazatok, ahol kifejezetten előnynek számít.
Egy franchise megvásárlása remek alternatíva lehet azoknak a vállalkozóknak, akik saját üzletet szeretnének indítani, egy nagyobb brand neve alatt.
Lehetnek olyan záradékok a franchise szerződésben, amelyek ellehetetlenítik az együttműködés megszűnésekor. Ezekre figyeljen, mielőtt aláírná a szerződést.
Hogyan kerüljük el azokat a gyakori hibákat, amiket egy franchise megvásárlása előtt, illetve beindításakor elkövethetünk.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...