Egy franchise megvásárlása és elindítása vonzónak tűnhet a vállalkozók számára, hiszen az üzleti modell már elkészült és tartalmazza a termékek vagy szolgáltatások értékesítésének módját, kivitelezését, a szükséges és bevált marketing technikákat. A munka nagy része már megvan, hogyan lehetne hát, hogy az üzlet ne legyen sikeres?! Sajnos ez így helytelen. Csak azért, mert a franchise modell jól működik más helyszíneken, az nem garantálja, hogy eredményes lesz bárhol a franchise átvevő kemény munkája nélkül. Annak érdekében, hogy az induló franchise üzlet sikeres legyen – és legalább olyan jól menjen, ahogy más helyszíneken is – először is meg kell érteni, hogy egyáltalán hol foghatnak mellé a franchise átvevők. A következőkben bemutatunk hetet ezekből a hibákból, hogy elkerülhetőek legyenek.
1. A franchise szerződés és mellékleteinek felületes/helytelen értelmezése
Egy saját franchise vállalkozás elindításával járó papírmunka és dokumentáció nyomasztónak tűnhet, aminek következtében egy-két fontos információ elkerülheti a franchise átvevő figyelmét. Rendkívül fontos azonban, hogy a franchise szerződést és mellékleteit nagyon figyelmesen tanulmányozzuk kétséget kizáró módon győződjön meg róla, hogy maximálisan tisztában van a franchise partnerek kötelezettségeivel. Érdemes egy jogi képviselővel is átnézetni a dokumentumokat és meggyőződni, hogy nincsenek olyan rejtett záradékok, kikötések, amik rosszul érinthetik a franchise átvevőt az együttműködés alatt vagy előre nem látott helyzetben.
3. Nem jár utána részletesen a franchise történetének
Mielőtt kiválasztaná azt a franchise márkát, amibe be fog fektetni, nézzen utána a hálózat múltjának, sikertörténeteinek, valamint beszéljen a kiválasztott szektorban tevékenykedő más átvevőkkel is. Lássa hogy, hogyan működik a rendszer, mit várnak el az alkalmazottaktól, és hogyan kezelik a franchise partnereket. A végén lesz egy tiszta elképzelése arról, hogy illik-e az Ön személyes preferenciáihoz a kiszemelt hálózat, avagy sem.
4. Törekvés a franchise rendszergazda üzleti modelljének megváltoztatására, átdolgozására
Előfordulhat, hogy nem ért mindenben egyet a franchise átadóval az üzleti modell aspektusai kapcsán, de fontos emlékezni, hogy ez a modell már működött a rendszergazda és más átvevők számára, hiszen akár több helyszínen is, sikeresen vezetik vállalkozásukat. Az eredeti üzleti modell megváltoztatása, mert úgy érzi, hogy egy másik irányvonal működhet a saját helyszínén veszélyes lehet.
5. A márka és védjegyek helytelen bevezetése, használata
A védjegy valószínűleg az egyik legfontosabb alkotóeleme a franchise hálózatoknak, ugyanis ez az, ami alapján a vásárlók, ügyfelek kialakítják véleményüket, választanak termékek és szolgáltatások között, ami alapján felfigyelnek rá. Amikor egy rendszergazda beleegyezik, hogy egy tőle független vállalkozó megnyissa a franchise-át és az üzleti modellje alapján működtesse azt, olyankor a márka és védjegyek megfelelő implementációját várja el cserébe annak érdekében, hogy a hálózat egységes legyen. Ez szükséges ugyanis a márka felismerhetőségéhez, beazonosításához, ahogy összeköti az értékesítést is a marketinggel.
6. A munkaerő nem megfelelő képzése
Ha a kiválasztott franchise hálózat köztudottan erős ügyfél-/vásárlókapcsolattal rendelkezik, akkor rendkívül fontos a megfelelő munkaerőképzés. Az alkalmazottak képzése – az eredeti franchise oktató modell alapján – elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen és hatékonyan vezesse üzletét, amikor a vásárlói-, fogyasztói élményről van szó.
7. Rossz célközönség
Az értékesített termékek vagy szolgáltatások célközönségének ismerete létfontosságú a marketing szempontjából. Lényeges, hogy egy húron pendüljön a többi franchise partnerrel, hogy a márka üzenete eljusson ahhoz a célközönséghez, akiket megcéloztak. Persze a franchise hálózaton belül is, a különböző földrajzi helyszínek közt lehetnek apróbb különbségek, függően időzónától és a helyi szokásoktól.
Végül, az újonnan csatlakozó franchise partnerek számára a legfőbb cél az kell legyen, hogy olyannyira egyetemesen és hasonlóan működtesse vállalkozását a már működő franchise partnerekéihez képest, amennyire ez csak lehetséges. Egy egységes márka létrehozása elengedhetetlen a működéshez és a marketing kampányok sikeres megvalósításához, viszont cserébe jelentős profitot eredményez.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Attól függetlenül, hogy a franchise jog megvásárlása csak egy befektetés vagy aktívan részt is vesz majd az üzlet működtetésében, fejlesztésében, mindenképp utána kell nézni a hálózatnak, a piacnak.
A franchise átvevővé válásnak a szakmai tapasztalat hiánya sem jelent akadályt, sőt vannak ágazatok, ahol kifejezetten előnynek számít.
Egy franchise megvásárlása remek alternatíva lehet azoknak a vállalkozóknak, akik saját üzletet szeretnének indítani, egy nagyobb brand neve alatt.
Lehetnek olyan záradékok a franchise szerződésben, amelyek ellehetetlenítik az együttműködés megszűnésekor. Ezekre figyeljen, mielőtt aláírná a szerződést.
Kiválasztotta, hogy melyik franchise vállalkozás licencét fogja megvásárolni. Mielőtt aláírná a szerződést bizonyosodjon meg róla, hogy van elegendő pénze a licence megvásárlásához és az üzletvezetés, működtetés havi költségeinek finanszírozására. Röviden, számolja össze a befektetés összes költségét.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...