Egyre többször döntenek a franchise mellett

A riport olyan további trendekre is rávilágít, mint pl. az ún. Third Party Operators (TPO – ”Harmadik Fél Operátorok”) egyre nagyobb aránya a franchise üzemeltetésben, ami tovább növelni a távolságot a hoteltulajdonos és a márkatulajdonos franchise átadó között.
Szerda
2015.04.29.
A világ hoteljeinek fele valamelyik franchise márka ernyője alatt működik, bizonyítva az ágazat preferenciáit az expanziós stratégia meghatározásakor.
 

Napjainkban a világ hoteljeinek már több mint fele működik franchise rendszerben, és a HVS nemzetközi hoteltanácsadó vállalat legújabb riportja alapján a legtöbb nagy hoteloperátor a franchise-t, mint működést modellt részesíti előnyben. Az öt legnagyobb hotelvállalat (az IHG, az Accor, a Marriott, a Hilton és Starwood) adja a globális szobakínálat 30 százalékát és a fejlesztések 65 százalékát, ami jól mutatja a világszerte egyre jellemzőbb eltávolodást a független hotelektől.

A HVS riportja alapján, ami a hotelek működési struktúráját hivatott feltérképezni, a sikeres hotelek működésében közreműködő piaci szereplők száma folytonos növekedést mutat, a részvényesek mellett ideértve a márkatulajdonosokat, hoteltulajdonosokat és a management cégeket, valamint ezek kombinációját (a hibrid modellt) is.

A hotelek kedvelt/preferált működési struktúrái más-más képet mutatnak ugyanakkor az egyes régiókban. Európában – ahol gyakoribbak a független hotelek – a franchise hálózatok adják a szobák felét az összes (a HVS által nagyszámban vizsgált hotelek közül), míg a szobák nagyjából 30 százaléka saját vagy lízing modell alapján, a maradék 20% pedig management szerződések alapján működik. Ezzel szemben Észak-Amerikában a kutatásban résztvevő hotelek 85 százaléka működött franchise rendszerben, mindössze 13% management szerződés alapján, és csak 2 százalékot tesz ki a saját és lízingelt ingatlanok aránya.

Az Egyesült Államokban a franchise szektort nagyon részletesen szabályozzák, ami átláthatóbbá teszi a piacot, és így könnyebb egy márka eredményeit a másikéval összehasonlítani. Európában a franchise szabályozások országonként változnak, ami megnehezíti az összehasonlítást” – mondja Stephen Collins a tanulmány társszerzője.

A riport olyan további trendekre is rávilágít, mint pl. az ún. Third Party Operators (TPO – ”Harmadik Fél Operátorok”) egyre nagyobb aránya a franchise üzemeltetésben, ami tovább növelni a távolságot a hoteltulajdonos és a márkatulajdonos franchise átadó között.

Sok franchise partner hoteltulajdonos és operátor is egyben, és rendelkezik a sikerhez szükséges szakértelemmel is, mégis egyre nagyobb arányban vannak azon hoteltulajdonosok, akik nem képesek vagy nem akarják ellátni és kontrollálni a mindennapos operatív feladatokat. Ilyenkor jönnek a képbe a TPO-k” – mondta el Sophie Perret HVS-igazgató. „A franchise modell – TPO-val vagy anélkül – egyre nagyobb szerephez fog jutni Európában, ahogy egyre magasabb értéket kézbesít minden résztvevő fél számára” – tette hozzá.

A teljes „Decisions, Decisions: Which hotel operating model is right for you?” („Döntések, döntések: melyik operatív modell megfelelő az Ön számára?”) HVS riport megrendelhető ezen a linken keresztül.


legolvasottabb

Miért nincs Wendy’s Európában? /2024.07.16.

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.

Mennyibe kerül egy McDonald’s? /2022.02.02.

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.

Biztosítsd be jövedelemforrásod egy ingatlaniroda nyitásával! /2024.06.11.

Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.

Amikor nemcsak egy márkához, hanem egy szakmai közösséghez is csatlakozol – Interjú Bartal Melindával” /2025.06.11.

Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.

A legjobb kiskereskedelmi márkák /2014.04.11.

A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.