Van hely a növekedésre
Ekaterina Sojak
Ekaterina Sojak az Exhibition Management Technology Group (EMTG) ügyvezető igazgatójaként, valamint az Orosz Franchise Szövetség igazgatósági tagjaként egyik főszervezője Oroszország első franchise vásárának, a Buybrand Expónak. Ő beszélt többek közt arról, hogy a Buybrand 12 éves működése során hogyan fejlődött az orosz franchise piac, és a Buybrand hogyan nőtte ki magát a világ egyik legnagyobb franchise rendezvényévé. Az idei franchise expón több mint 150 franchise hálózat vett részt kiállítóként a világ minden tájáról, készen az oroszországi bemutatkozásra. Azonban tíz évvel ezelőtt még teljesen más volt a helyzet.
Honnan jött az ötlet, hogy szervezzenek egy rendes franchise expót Oroszországban?
Amikor 2002-ben elkezdtünk gondolkodni egy rendszeres franchise vásár elindításán, akkor a franchise még nem igazán volt jelentős Oroszországban. Az ötlet inkább onnan indult, hogy a magas munkanélküliségre láttuk benne a választ, és abban az időben a média nagyrészt a kkv-knak szóló támogatási és fejlesztési modellekről beszélt. Rájöttem, hogy a franchise valójában egy nagyon jó eszköz a kis- és közepes vállalatok számára, mivel ösztönzi a bizonyított, fejlett és sikeres üzleti ötletek terjedését. Ugyanakkor Oroszországban a franchise fogalma egy nagy rejtély volt (valamilyen szinten a mai napig az)! Azt tudom mondani, hogy az orosz piac ebben az időben nem volt érett és nem igazán tudta elfogadni ezt a fajta üzlettípust. Azonban az összes nehézség ellenére 2003-ban meg tudtuk tartani az első franchise vásárt Moszkvában – és ezzel útjára indult a Buybrand Expo.
Hogyan zajlott a franchise ”piaci bevezetésének” folyamata? Mennyire volt könnyű vagy nehéz ennek az üzleti modellnek támogatottságot szerezni az oroszországi vállalkozások körében?
Először a vállalkozók oktatásával kezdtük. Még az első expó előtt tucatnyi fórumokat, szemináriumokat szerveztünk Moszkvában és más városokban is, így a rendezvényre kialakult vállalakozóknak és befektetőknek egy nagyobb bázisa, akik franchise licencet akartak vásárolni. Sokkal inkább nehezebb volt az olyan franchise vállalatok felkutatása, melyek részvételére számíthattunk kiállítóként, akik a show keretein belül szerették volna bemutatni koncepciójukat.
Ráadásul, akkoriban a piacon működő hazai franchise hálózatokat egy kezemen meg tudtam számolni, így rájöttünk, hogy a külföldi franchise márkákra kell összpontosítanunk. Meglátogattam a franchise-nak szentelt fontosabb eseményeket szerte a világon, de nem volt könnyű meggyőzni a külföldi kiállítókat, hogy eljöjjenek Oroszországba, ugyanis legtöbbjük Oroszországot az igazságtalansággal, korrupcióval, banditákkal és utakon rohangáló medvékkel azonosították.
Az első vásáron így alig több mint 20 kiállító vett részt, de – bár az elején nehéz volt – a kiállítás jelentős fejlődésnek indult. A kiállítási tér 2008-ra már 10 ezer négyzetméter fölé emelkedett, mára pedig a Buybrand Expo a világ öt legnagyobb franchise rendezvényének egyikévé nőtte ki magát.
A 2014-es Buybrand expóra szeptember 23-25. között került sor Moszkvában, amelyen 162 franchise hálózat vett részt 15 ország képviseletében, és több mint 9000 érdeklődő látogatott el az eseményre.
Hogyan változott az oroszországi franchise piac az évek során? Gondolja, hogy adottak a feltételek a terjeszkedéshez a közép- és kelet európai koncepciók számára is?
A különbség nyilvánvaló az oroszországi franchise piac 10 évvel ezelőtti- és mostani helyzete között. Akkoriban a kereskedelmi franchise hálózatok uralták a piacot, főleg a divatmárkákkal a középpontban. Ma azonban a szolgáltatásé a főszerep, a legtöbb koncepció a gasztronómiai ágazatban, azon belül is a gyorséttermi szegmensben tevékenykedik.
Hangsúlyoznom kell, hogy a gyorséttermi koncepciók nem tipikusan ”orosz témák”, és érthető, hogy miért csak az utóbbi években váltak népszerűvé – elsősorban az olyan nagy amerikai márkáknak köszönhetően, mint a Subway, a McDonald’s vagy a Burger King. Ezek gyorsan fejlődő hálózatok, magas színvonalú szolgáltatásokkal működnek. És ami a legfontosabb, hogy ennek következtében a helyi, orosz márkák is emelik szolgáltatásaik színvonalát, valamint egyre inkább tekintenek úgy a franchise-ra, mint egy lehetséges és hatékony fejlesztési modell. A franchise egy másik pozitív hatása, hogy a márkát így könnyen el lehet juttatni Oroszország legtávolabbi részeire is.
Úgy gondolom, hogy Oroszországban a franchise hatalmas növekedési potenciállal rendelkezik, de nem hiszem, hogy alkalmas piac lenne minden rendszer számára. A legtöbb közép- és kelet európai franchise koncepció (a helyi franchise piac sajátosságaiból adódóan) még ”fiatal”. Érdemes franchise rendszert először a helyi piacon fejleszteni annyira, hogy képesek legyenek bevállalni a kockázatát annak, hogy belépjenek egy olyan nagy piacra, mint Oroszország.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
Augusztus utolsó napjaiban Szigetszentmiklóson megnyitotta első franchise egységét a miskolci székhelyű Gofrim. A kategóriájában kiemelkedően alacsony befektetést igénylő koncepció vélhetően fel fogja magára hívni a figyelmet a vendéglátóipari üzletet és vállalkozást kereső és indítani szándékozó átvevőjelöltek között.
Magyarországon jelenleg több legalább nagy városban tervezünk új fánkozót nyitni” – árulta el Peter Straňák, a La Donuteria hálózat tulajdonosa.”
Kiss Tímea és párja Péter amellett, hogy magániskolát üzemeltet, már a második franchise hálózathoz csatlakoznak, ám most, mint mester partnerek.
Interjú Orovica Szilárddal, a Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat új vezérigazgatójával.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...