Nőtt az e-kereskedelem Magyarországon

Egyelőre csak 3% az online csatornák aránya a hazai kiskereskedelemben, szemben az ausztriai 9 százalékkal. A bővülés azonban évek óta meghaladja a hagyományos boltok forgalomnövekedését, és ez a trend a jövőben is kitart. A cseh vagy román vásárlókhoz képest a magyarok inkább informálódnak, mintsem költenek a világhálón. Az internetes értékesítés nem is annyira olcsó, mint azt sokan elsőre gondolják, a boltok szerepe pedig nem csökken, csak új formát ölt – többek között ez derült ki a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó által szervezett e-kereskedelem témájú panelbeszélgetésen.
Hosszú évek stagnálása után idén már várhatóan akár 3-4 százalékkal is nőhet a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, az elektronikus kiskereskedelem pedig évről-évre (az európai átlagon felül) 15-20 százalékkal bővül. Az eNET felmérése szerint az online boltok forgalma 2009-ben még csak 100 milliárd forint volt, 2013-ban viszont már elérte a 217 milliárdot. Ez nemzetközi összehasonlításban azonban még mindig alacsony érték, és a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül is mindössze 3 százalékot jelent.
„Európában a többcsatornás értékesítésé a jövő: a kereskedők túlnyomó többsége (90%) nem tervezi a fizikai bolthálózat csökkentését online platformjának térnyerése miatt. Az üzlethelyiség jelenlétére szükség van és szükség is lesz a jövőben, a funkció azonban változik: egyszerre pick-up pont, élményzóna és a brand-építés elengedhetetlen eszköze” – áll a CBRE Physical Store in the Digital World („Valódi bolt a digitális világban”) című felmérésében.
A témában a CBRE júliusban panelbeszélgetést is szervezett, melyen Venczel Judit, az Yves Rocher leányvállalat igazgatója, Németh Norbert, a Tchibo Magyarország e-kereskedelmi üzletágvezetője, Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója és Tamás Gábor, az iStyle Magyarország ügyvezetője osztotta meg tapasztalatait a magyarországi elektronikus kereskedelem fejlődéséről:
Nem sokkal olcsóbb az online, de megéri
Az Yves Rocher számára a 20 üzlet mellett kitűnő döntésnek bizonyult a web áruház kiépítése, sőt a saját applikáció elindítása is küszöbön áll. A web áruház Magyarországon nagyon jól ellensúlyozza a bolthálózat főváros-centrikusságát, ugyanis az alacsony vidéki vásárlóerő sajnos nem indokolja a nagyobb fizikai jelenlétet – ellentétben például Csehországgal, ahol elég kiterjedt a cég bolthálózata Prágán kívül is. Venczel Judit, az Yves Rocher kereskedelmi igazgatója eloszlatott egy tévhitet is: „Hiba azt gondolni, hogy az online értékesítés lényegesen olcsóbb csatorna, hiszen mind a szakképzett munkatársaknak, mind a logisztikának komoly költségei vannak.”
Kevesen vásárolnak online és a boltban is
Németh Norbert, a Tchibo Magyarország e-kereskedelmi üzletágvezetője szerint „a boltnyitás elengedhetetlenül szükséges a márka ismertségének növeléséhez és további terjeszkedéséhez.” A Tchibo Magyarországon 2012-ben nyitotta meg a web áruházát, ezzel teljes lett a régiós e-kereskedelmi platform. Ma a vásárlók 60 százaléka a boltban vásárol, 30% a web áruházban, és csupán 10% használja egyaránt a két csatornát – ez a megoszlás Németország és Ausztria esetében is hasonló.
Nincs külön on- és offline
Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója szerint „nincs külön online és offline, hanem csak kiskereskedelem” – erre kell stratégiát építeni. Rámutatott, hogy bár fontos a közösségi média, de nem szabad túlértékelni annak szerepét, ahogy az üzletre szabott applikációk is fölöslegesnek tűnnek egy nem FMCG jellegű cég esetében. A Libri-Shopline tudatos döntése a bevásárlóközponti jelenlét erősítése és az utcai bolthálózat leépítése – a cél, a prémiumhálózat bővítése és fenntartása.
Drága termék nem fogy online
„Egyre kevésbé hatékony és egyre drágább a közösségi média, ezért érdemes az ott toborzott ügyfélkörre építve saját elektronikus csatornát létrehozni” ‒ állítja Tamás Gábor, az iStyle Magyarország ügyvezetője, aki szerint minél magasabban pozícionált és drágább egy termék, annál kisebb szerepe van az online értékesítésnek, de a kiegészítők és a kényelmi funkciók piacán verhetetlen ez a csatorna. Míg a például a cseh és a román piacon az üzletek látogatószáma jelentősen csökken, addig a hazai piacon még komoly növekedési lehetőségek vannak.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A Komfort márkanéven futó lengyel hálózat, széles választékú belsőépítészeti és lakberendezési üzletekre összpontosít.
Legalábbis a kiskereskedelemben a nyugati trendek arra mutatnak, hogy hamarosan visszájára fordulhat az önkiszolgáló kasszák használata.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A Dnipro-M egy a hagyományos barkácsáruházakra emlékeztető, szerszám forgalmazó szaküzlet, mely franchise rendszerben terjeszkedik.
A háborús helyzet nem csak a lakosság, de a vállalkozások kivándorlásához is vezetett az országból.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A TikTok, több mint egymilliárd felhasználójával, mára sokkal több lett, mint egy szórakoztató alkalmazás. Fedezd fel, hogyan vált a platform valódi, fizikai üzletekből álló franchise hálózatok ugródeszkájává!
népszerű a fórumban
Indul a Fröccsbusz franchise
A Fröccsbusznak jelenleg nincsen elérhető franchise ajánlata; egyéb együttműködési lehetőségekről közvetlenül a vállalatnál tudnak érdeklődni:E-mail:...
Indul a Fröccsbusz franchise
Üdvözlöm!Érdeklődni szeretnék milyen költségekkel jár a csatlakozás?E-mail:tcsb032@gmail.com
Husse márkabolt és bemutatóterem
A Husse márkabolt elérhetőségei: Cím: 1082. Bp. Horváth Mihály tér 2. Tel.: 0620-212-20-28 E-mail: hussedelpest@husse.hu Honlap:...
Garantált visszavásárlási programot indít a Tesla
Egy meglepő kommentben Elon Musk megjegyezte, hogy ahogy a Tesla folytatja terjeszkedését mégiscsak szüksége lehet franchise üzletekre a vállalati Tesla szalonok...
Indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék bővebb tájékoztatást kapni fröccsbusz üzemeltetésével és a költségekkel kapcsolatban. Tisztelettel: korosine
Franchise az állatok szerelmeseinek
Kedves Marton Margó! Kérem adja meg elérhetőségét és a napokban keresni fogjuk! Az önéletrajzát a magyarorszag@husse.com e-mail címre küldheti...
Franchise az állatok szerelmeseinek
Tiszteletem! Nagyon tetszik ez a lehetőség és érdekelne is. További információkra lenne szükségem. Üdvözlettel. Marton Margó
Indul a Fröccsbusz franchise
Tisztelt cím! Szeretnék tájékoztatást kérni a Fröccsbusz franchize lehetőségről! ombodieva@freemail.hu Köszönettel!