Idén készítettünk egy összeállítást az érdekes és (merjük remélni) hasznos, a hazai és nemzetközi franchise piacot érintő hírekből. A következőkben bemutatjuk 2013 top eseményeit.
Januárban az Entrepreneur magazin összeállította 2013 legvonzóbb franchise hálózatait összesítő listáját - első helyen a Hampton Hotels szállodalánc végzett, nyomában a Subway és a Jiffy Lube hálózatokkal.
Szintén a hónap elején díjazta a Magyarországon működő franchise hálózatokat a Magyar Franchise Szövetség. A díjátadó gálán a Coop Üzletlánc vehette át a 2012-es Év Hazai Franchise Hálózatának járó elismerést.
Nem indult jól az év azonban a Debenhams számára - az egyik legismertebb brit divathálózat bezárta egyetlen magyarországi egységét, és kivonult az országból.
Februárban elindult a friss alapanyagokból készülő magyar perecekkel és tekercsekkel új gyorséttermi szegmens meghonosítását célul kitűző BITE bakery café. Az első egység február 13-án nyílt Budapesten.
Ugyanebben a hónapban a Szülők Háza – Civil franchise elnyerte az Eurofound Alapítvány ”Best Pactice” díját, amely óriási lépést jelentett a franchise hálózat kiépítésében. A Szülők Háza Civil Franchise, az Európai Unió felmérése szerint az egyik leghatékonyabb magyarországi társadalmi integrációt segítő szakmai keretprogram.
Márciusban elsősorban a franchise vásároké volt a főszerep. Nagy sikerrel, kiemelkedő magyar standdal és közel 60 franchise hálózat részvételével zajlott le március 8-9. között a csehországi Brno-ban megrendezett Franchise Expo. A hónap végén pedig több mint 500 kiállító és többtízezer érdeklődő volt kíváncsi Európa legnagyobb franchise rendezvényére, a Franchise Expo Paris-ra.
Ugyanebben a hónapban nyitott meg az Árkád 2 - szép számmal akadnak franchise márkák is az új budapesti bevásárlóközpontban.
Áprilisban két új márka is belépett a magyar piacra. A lengyel alapítású Dekoria hálózat kevesebb, mint egy hónap alatt találta meg magyarországi partnerét, a brit Enterprise Rent-A-Car autókölcsönző hálózat pedig szintén egy új franchise partner révén jelent meg hazánkban.
Szintén áprilisban debütált Londonban a magyar szolárium franchise, a KiwiSun. A cég saját, magyar gyártású egészségtudatos szolárium gépeivel kívánja meghódítani a külföldi piacokat.
Májusban egy újabb külföldi márka, a prémium és szuperprémium minőségű állateledeleket gyártó és forgalmazó, svéd Husse döntött a magyar piacra lépés mellett – országos mester partner megtalálásával egyúttal megkezdődött a magyarországi franchise hálózat kiépítése is.
A hónap végére jutott még egy Starbucks nyitás is Budapesten, aminek kapcsán megtudtuk, hogy még nyáron egy újabb kávézót nyitnak a fővárosban, azonban a vidéki Starbucksokra Magyarországon még várni kell.
Júniusban készült el egy másik, a világ legnagyobb franchise hálózatait rangsoroló globális lista a Franchisedirect.com szerkesztésében. A listán ugyan továbbra is az amerikai hálózatok domináltak, de felüdülést jelentett, hogy egyre több nem-amerikai hálózat is be tudott kerülni a legjobbak közé.
Szintén júniusban történt, hogy a Helen Doron nyelviskola hálózat magyarországi mester jogait megvásárolta a Gyerekangol Kft., amivel egy új működési struktúra vehette kezdetét hazánkban. Az új céget egyedülálló módon 47 nyelviskola-tulajdonos közös összefogásával hozták létre.
Júliusban Közép-Kelet Európa legnagyobb franchise tanácsadója, a PROFIT system elindította szolgáltatásait az orosz piacon is, valamint egyúttal egy országos franchise portált, a Franchising.hu társoldalát, a FranchisingINFO.ru-t is.
Ebben a hónapban ünnepelte magyarországi fennállásának 25. évfordulóját a franchise ikon McDonald’s. A hazánkban első franchise hálózatként megjelenő vállalat közel egymilliárd vendéget szolgált ki a negyedévszázad alatt.
Augusztusban újult erőre kapott a Subway és egyből két étteremnyitást jelentett be – Budapesten és Szegeden.
A hónapban első ízben átadásra kerültek a Nemzetgazdasági Minisztérium által alapított „Díj a sikeres vállalkozásokért” elismerések. A hónap kis- és középvállalkozása díjat a kézzel készített csokoládé szakma úttörője, a ChocoMe nyerte el.
Az ősz beköszöntével a franchise hálózatok is nagyobb aktivitást mutattak: a hónap elején megkezdődött a Husse termékek országos disztribúció, szeptember 19-én megnyitott a The Body Shop negyedik magyarországi üzlete, a hónap végén pedig elindult a Paris Smile első ’Mosolybár’ (összességében hetedik) üzlete.
A hónapban érkezett új márka is Magyarországra, szeptember 12-én nyitott meg a H&M Home zászlóshajója Budapesten.
Október ismét a franchise expókról szólt: a hónap elején tartották Moszkvában a Buybrand Expo-t, ezt követte a hónap közepén a Franchise Expo 2013 Varsóban, majd a pozsonyi Franchise Szakkiállítás és Vásár volt a „hónapzáró” nemzetközi franchise esemény.
Magyarországon is volt mozgolódás, belépett a magyar piacra a világ egyik legnagyobb műszaki kiskereskedelmi hálózata, az Expert; megtalálta magyarországi mester franchise partnerét a Surf ’n’ Fries gyorsétterem hálózat; és megnyitott Budapesten a hatodik Mlinar pékség – a hálózat egyúttal bejelentette, hogy 2014 végéig húsz üzletet terveznek nyitni a fővárosban.
Novemberben ismét két új franchise koncepcióval gazdagodott a magyar piac: közel két évtizedes tapasztalattal a háta mögött, a Soroksári Buci Pékség útjára indította franchise programját, valamint az Euronics áruházlánc bejelentette, hogy 2014-ben 20-30 új partnerrel tervezik franchise szerződés aláírását.
Sikeresek voltak a magyar hálózatok külföldön is – aláírták a Norbi Update romániai mester franchise szerződését (egyelőre négy erdélyi városban és Bukaresten nyílik Update üzlet); valamint szintén keleti szomszédunknál vetette meg lábát a pápai székhelyű Ír Használtruha hálózat is.
Ezen felül a PROFIT system Szlovákiában is elindította szolgáltatásait és egy országos franchise portált. Északi szomszédunk a magyar hálózatok egyik legkedveltebb célpiaca.
Decemberben a Coca-Cola bejelentette, hogy Észak-Amerikában visszatér a franchise modellhez.
Az év végére még megújult a Kizman Travel is – a szállásfoglaló portál-hálózat több nyelven, új funkciókkal és több mint 350 ezer szálláshelyet tartalmazó portfólióval érhető el.
December hagyományosan az éves munka összefoglalásáról és a következő év(ek) terveinek kidolgozásáról szól. A Franchising.hu és a PROFIT system sok sikert kívánt a jövő évre is.
Tartson velünk 2014-ben is!
--
A franchise szektort érintő legfontosabb hírek összefoglalása egy cikkben egyszerűen lehetetlen vállalás, így akarva-akaratlanul is kimaradhat egy-két fontos történés/esemény. Ha úgy érzi, Ön tud ilyenről, küldje meg szerkesztőségünknek vagy mondja el a fórumban.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A Husse segítségével az állatszerető vállalkozni vágyóknak is lehetőségük nyílik saját biznisz indítására.
A világszerte több mint 1500 franchise partnerrel rendelkező svéd állateledel márka - a Husse - most hazánkban keresi új partnereit. A hálózat kiválasztotta azokat a településeket, melyekre várják az átvevők jelentkezését!
A világszerte több, mint 1500 franchise partnerrel rendelkező svéd állateledel márka - a Husse - most hazánkban keresi új partnereit. A hálózat kiválasztotta, azokat a településeket, melyekre várják az átvevők jelentkezését!
A Burger King anyacégének vezérigazgatója, Jose Cil tartott előadást, ahol körülírta milyen vezérelvek alapján áraz többek között a Tim Hortons, a Popeye, illetve a Firehouse Subs.
Trendi vállalkozás ötletek a Franchising.hu-n. 50 hazai és külföldi vállalkozásból válogathatsz, akik terjeszkedni kívánnak Magyarországon!
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...