Franchise trendek 2013-ban
Összeszedtünk néhányat azokból az irányzatokból, amelyek felé a franchise piac és szereplői elmozdulni látszanak. Az elmúlt években sok vállalkozás zárta be kapuit, ”üzlethelyiség kiadó” feliratokat eredményezve szerte az országban. A franchise átadók azonban folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel magukhoz csábíthatják potenciális átvevőiket, és ennek érdekében még a belépési díjak esetén is hajlandóak lehetnek kedvezményeket biztosítani. Ugyan az ár önmagában aligha győzi meg a vállalkozót a kiszemelt üzleti koncepció megvásárlásáról, mégis egy csábító kedvezmény felerősítheti az adott franchise vonzerejét egy másik, hasonló profilú koncepcióval szemben.
A gyerekek oktatását célzó franchise koncepciók
Számottevő növekedés volt érezhető a gyerekek, fiatalok taníttatása köré épülő üzleti koncepciók iránt az elmúlt években, és egyre nagyobb számban jelennek meg olyan vállalkozások, melyeknek célja a gyerekek oktatásának kitágítása és változatosabbá tétele. Emellett a szülők egyre elkötelezettebbek, hogy kiegészítsék utódaik iskola utáni tevékenységét, mondván a tanulást nem lehet elég korán kezdeni és mindig van további, elsajátításra váró ismeretanyag.
Egyre népszerűbbé válnak az olyan - kifejezetten gyerekek számára összeállított - nyelvi tanfolyamok, foglalkozások, mint a Helen Doron, az LCF Kids, a Mortimer vagy a matematikaoktatásra specializálódott Mathriders. Az oktatási koncepciók mellet szól az is, hogy nehezebb gazdasági környezetben a szülők előbb mondanak le egyéb luxusokról, mint gyermekük iskolán kívüli taníttatásáról, külön óráiról.
Feneketlen gyorséttermi piac
A gyorséttermi szektor mindig is a franchise húzó ágazatai közé tartozott, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a világ legnagyobb forgalmú gyorsétterem hálózatának, a McDonald’s-nak a neve gyakorlatilag egybeforrt a franchise fogalmával, de legalábbis sokan a franchise szimbólumaként tekintenek rá. (A rendszerváltás után a McDonald’s az első franchise hálózatok között jelent meg Magyarországon is.)
A szektor mindenképp a franchise egyik hagyományos piaca, amit a McDonald’s mellett olyan franchise óriások uralnak, mint a Subway, a KFC vagy a Burger King. A gazdasági recesszió hatására pedig a hálózatok száma nemhogy csökkent volna, de folyamatosan nő, és a fenti ”gyorséttermi óriások” mellett egyre több új koncepció is megjelenik, egyre szélesebb választási lehetőséget biztosítva mind a vállalkozni vágyóknak, mind a végső felhasználók számára.
Azonban az újonnan megjelenő koncepcióknak meg kell küzdeniük az említett, több éve a piacon lévő, kiépített brand-del rendelkező hálózatokkal. Ehhez pedig vagy valami újat vagy egyszerűen jobb minőséget kell kínálniuk olcsóbban. Eddig a valós vagy vélt fogyasztói – és vállalkozói – igényekre folyamatosan érkezett válasz, és jelenleg többek közt olyan hálózatok keresik franchise partnereiket Magyarországon, mint a Crazy Piramid Pizza, a BITE Bakery Café, a Chuck E. Cheese’s vagy éppen a Hummus Bar.
A gyorsétkeztetésre épülő koncepciók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges (ezen belül is a joghurt alapú) ételekre. |
Érdekesség, hogy a gyorsétkeztetésre épülő koncepciók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges (ezen belül is a joghurt alapú) ételekre, és ezek egyre nagyobb teret nyernek maguknak a piacon. Ezek közé tartozik a brit My Culture és az olasz Yoghurtlandia koncepciók is. Előbbi különböző friss és fagyasztott joghurtokat, hideg-meleg tejes italokat, gyümölcsleveket, teát és kávét értékesít korszerű, stílusos és könnyen telepíthető kioszkokban, utóbbi pedig a joghurt alapú fagylaltokra specializálódott. Mindkét hálózat keresi franchise partnereit hazánkban.
Technológiai szolgáltatások
A különböző technológiai megoldások sose voltak olyan fontosak az üzleti életben, mint manapság. A rengeteg elérhető - versenyképességet segítő - eszközök között azonban nehéz kiigazodni, egyre nehezebb felmérni, hogy melyek a legalkalmasabbak az adott cég számára. Emellett sok embernek nincs ideje vagy energiája arra, hogy átrágja magát az alkalmazásokon, amiket nem értenek.
Az IT megoldásokat kínáló vállalkozások könnyedén átvezényelhetik ügyfelüket a hosszadalmas szakzsargonokon és segíthetnek kiválasztani a szükségleteik alapján legmegfelelőbb termékeket, attól függetlenül, hogy a cél életük hatékonyabbá tétele vagy a biztonságosabb működés. Valószínűleg sikeresek lesznek azok a koncepciók is, amelyek segítenek az ügyfeleknek kapcsolatot teremteni vásárlóikkal és elérni őket okos telefonokon és tableteken keresztül.
Finanszírozás
Egy franchise koncepció megvásárlása sokszor komoly befektetést igényel és a vállalkozó kedvű érdeklődő sokszor ezt nem tudja önerőből finanszírozni. A kis- és középvállalkozások beindításához szükséges források előteremtése az egyik legnehezebb kérdés. Hogyan érdemes/lehetséges a franchise átvevőknek megbirkózniuk a financiális problémákkal?
Ugyan a bankok továbbra sem rendelkeznek kifejezetten franchise hálózatok számára szóló hitelekkel Magyarországon, mégis egy-egy nagyobb hálózat szorosabb kapcsolatot alakított ki egy adott bankkal, illetve egy neves franchise márka akár még garanciát is jelenthet. Jelenleg azonban úgy tűnik a vállalkozók inkább egyéb finanszírozási lehetőségek irányába fordulnak, mint például a crowdfunding. (A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás a legdinamikusabban fejlődő támogatási modell az interneten)Egy nemzetközi franchise tanácsadó, a FranchiseSales.com 2012-es nemzetközi kutatása többek közt azt az eredményt hozta, hogy a valamilyen franchise koncepció megvásárlására hajlandóságot mutató vállalkozók útjában álló első számú akadály a szükséges tőke hiánya. Ennek áthidalására a több ezer megkérdezett mindössze 49 százaléka fedezné banki kölcsönből az induláshoz szükséges hiányzó részt, míg 61 százalékuk elképzelhetőnek tartja megtakarítása felhasználását, 23-23 százalék kérne kölcsön ismerőstől vagy használná már működő cége forrásait.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A franchising csapata, nem csak MUFC konferencián vett részt Amerikában hanem lejárta a helyi franchise hálózatokat, étterem láncokat is.
Öt vezető franchise ágazat, valamint azok a trendek, amik ezen szegmensek növekedését segítik.
Az elhúzódó gazdasági recesszió ellenére tíz év alatt közel duplájára nőtt a franchise szektor Franciaországban. Válság-biztos üzleti modell.
Sok változás történt tavalyhoz képest a Top100 franchise hálózat listáján, de a Subway idén is az első.
Ez a következtetése a Cseh Köztársaság franchise piacát bemutató legfrissebb jelentésnek. Húsz százalékkal több franchise koncepció, mint tavaly.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...