Franchise trendek 2013-ban

Egyre nagyobb számban jelennek meg olyan magánvállalkozások, amelyeknek célja a gyerekek oktatásának kitágítása és változatosabbá tétele.
Kedd
2013.04.02.
A franchise továbbra is egy egyre növekvő piacot jelent a franchise átadóknak és a hozzájuk csatlakozni vágyó partnereknek.
 

Összeszedtünk néhányat azokból az irányzatokból, amelyek felé a franchise piac és szereplői elmozdulni látszanak. Az elmúlt években sok vállalkozás zárta be kapuit, ”üzlethelyiség kiadó” feliratokat eredményezve szerte az országban. A franchise átadók azonban folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel magukhoz csábíthatják potenciális átvevőiket, és ennek érdekében még a belépési díjak esetén is hajlandóak lehetnek kedvezményeket biztosítani. Ugyan az ár önmagában aligha győzi meg a vállalkozót a kiszemelt üzleti koncepció megvásárlásáról, mégis egy csábító kedvezmény felerősítheti az adott franchise vonzerejét egy másik, hasonló profilú koncepcióval szemben.

A gyerekek oktatását célzó franchise koncepciók

Számottevő növekedés volt érezhető a gyerekek, fiatalok taníttatása köré épülő üzleti koncepciók iránt az elmúlt években, és egyre nagyobb számban jelennek meg olyan vállalkozások, melyeknek célja a gyerekek oktatásának kitágítása és változatosabbá tétele. Emellett a szülők egyre elkötelezettebbek, hogy kiegészítsék utódaik iskola utáni tevékenységét, mondván a tanulást nem lehet elég korán kezdeni és mindig van további, elsajátításra váró ismeretanyag.

Egyre népszerűbbé válnak az olyan - kifejezetten gyerekek számára összeállított - nyelvi tanfolyamok, foglalkozások, mint a Helen Doron, az LCF Kids, a Mortimer vagy a matematikaoktatásra specializálódott Mathriders. Az oktatási koncepciók mellet szól az is, hogy nehezebb gazdasági környezetben a szülők előbb mondanak le egyéb luxusokról, mint gyermekük iskolán kívüli taníttatásáról, külön óráiról.

Feneketlen gyorséttermi piac

A gyorséttermi szektor mindig is a franchise húzó ágazatai közé tartozott, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a világ legnagyobb forgalmú gyorsétterem hálózatának, a McDonald’s-nak a neve gyakorlatilag egybeforrt a franchise fogalmával, de legalábbis sokan a franchise szimbólumaként tekintenek rá. (A rendszerváltás után a McDonald’s az első franchise hálózatok között jelent meg Magyarországon is.)

A szektor mindenképp a franchise egyik hagyományos piaca, amit a McDonald’s mellett olyan franchise óriások uralnak, mint a Subway, a KFC vagy a Burger King. A gazdasági recesszió hatására pedig a hálózatok száma nemhogy csökkent volna, de folyamatosan nő, és a fenti ”gyorséttermi óriások” mellett egyre több új koncepció is megjelenik, egyre szélesebb választási lehetőséget biztosítva mind a vállalkozni vágyóknak, mind a végső felhasználók számára.

Azonban az újonnan megjelenő koncepcióknak meg kell küzdeniük az említett, több éve a piacon lévő, kiépített brand-del rendelkező hálózatokkal. Ehhez pedig vagy valami újat vagy egyszerűen jobb minőséget kell kínálniuk olcsóbban. Eddig a valós vagy vélt fogyasztói – és vállalkozói – igényekre folyamatosan érkezett válasz, és jelenleg többek közt olyan hálózatok keresik franchise partnereiket Magyarországon, mint a Crazy Piramid Pizza, a BITE Bakery Café, a Chuck E. Cheese’s vagy éppen a Hummus Bar.

A gyorsétkeztetésre épülő koncepciók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges (ezen belül is a joghurt alapú) ételekre.

Érdekesség, hogy a gyorsétkeztetésre épülő koncepciók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges (ezen belül is a joghurt alapú) ételekre, és ezek egyre nagyobb teret nyernek maguknak a piacon. Ezek közé tartozik a brit My Culture és az olasz Yoghurtlandia koncepciók is. Előbbi különböző friss és fagyasztott joghurtokat, hideg-meleg tejes italokat, gyümölcsleveket, teát és kávét értékesít korszerű, stílusos és könnyen telepíthető kioszkokban, utóbbi pedig a joghurt alapú fagylaltokra specializálódott. Mindkét hálózat keresi franchise partnereit hazánkban.

Technológiai szolgáltatások

A különböző technológiai megoldások sose voltak olyan fontosak az üzleti életben, mint manapság. A rengeteg elérhető - versenyképességet segítő - eszközök között azonban nehéz kiigazodni, egyre nehezebb felmérni, hogy melyek a legalkalmasabbak az adott cég számára. Emellett sok embernek nincs ideje vagy energiája arra, hogy átrágja magát az alkalmazásokon, amiket nem értenek.

Az IT megoldásokat kínáló vállalkozások könnyedén átvezényelhetik ügyfelüket a hosszadalmas szakzsargonokon és segíthetnek kiválasztani a szükségleteik alapján legmegfelelőbb termékeket, attól függetlenül, hogy a cél életük hatékonyabbá tétele vagy a biztonságosabb működés. Valószínűleg sikeresek lesznek azok a koncepciók is, amelyek segítenek az ügyfeleknek kapcsolatot teremteni vásárlóikkal és elérni őket okos telefonokon és tableteken keresztül.

Finanszírozás

Egy franchise koncepció megvásárlása sokszor komoly befektetést igényel és a vállalkozó kedvű érdeklődő sokszor ezt nem tudja önerőből finanszírozni. A kis- és középvállalkozások beindításához szükséges források előteremtése az egyik legnehezebb kérdés. Hogyan érdemes/lehetséges a franchise átvevőknek megbirkózniuk a financiális problémákkal?

Ugyan a bankok továbbra sem rendelkeznek kifejezetten franchise hálózatok számára szóló hitelekkel Magyarországon, mégis egy-egy nagyobb hálózat szorosabb kapcsolatot alakított ki egy adott bankkal, illetve egy neves franchise márka akár még garanciát is jelenthet. Jelenleg azonban úgy tűnik a vállalkozók inkább egyéb finanszírozási lehetőségek irányába fordulnak, mint például a crowdfunding. (A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás a legdinamikusabban fejlődő támogatási modell az interneten)

Egy nemzetközi franchise tanácsadó, a FranchiseSales.com 2012-es nemzetközi kutatása többek közt azt az eredményt hozta, hogy a valamilyen franchise koncepció megvásárlására hajlandóságot mutató vállalkozók útjában álló első számú akadály a szükséges tőke hiánya. Ennek áthidalására a több ezer megkérdezett mindössze 49 százaléka fedezné banki kölcsönből az induláshoz szükséges hiányzó részt, míg 61 százalékuk elképzelhetőnek tartja megtakarítása felhasználását, 23-23 százalék kérne kölcsön ismerőstől vagy használná már működő cége forrásait.


népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.