Amerikában jártunk
A következő néhány hétben több cikkben is foglalkozunk az amerikai franchise óriásokkal a hazánkban jelenlévő hálózatoktól kezdve, egészen azokig a meghatározó brandekig melyekről nem, vagy csak alig hallottunk, mint a White Castle vagy éppen a Chick-Fill-A. Emellett írunk a hagyományos vendéglátóhelyekről is, melyek a franchiset választották.
Azonban mindenek előtt egy rövid körképet szeretnék adni az amerikai éttermi szokásokról, árakról és normákról. Talán senkit nem lep, hogy a tengeren túlon sokkal több gyorsétterem lánc van, mint Magyarországon vagy Europában. Emellett sokkal gyakoribbak, hiszen még a kisvárosokban is legalább 5-6 hely közül választhat az éhes vendég.
Izgalmasabb, hogy nem csak hamburgereket, illetve sült krumplit lehet kapni, hanem szinte minden fogásnak megvan a „gyors” verziója. Így aki csak beszaladna, ehet taco-t, quesadilla-t vagy éppen rántott rákot. A drive-thru, és a kiosk-os rendelés mindenhol alap, sőt van olyan hálózat, amely csak így fogadja vendégeit.
Árak
Az Egyesült Államokban az egyik legerősebb érv a gyorséttermek mellett, az alacsony ár. Egy menü, ami körülbelül egy főnek elég 10-12 dollár között mozgott, ebben benne van a köret, illetve az üdítő. Természetesen forgalmas helyeken, belvárosokban ez lehet akár $15 is.
Bár ez soknak tűnhet az itthoni árakhoz képest, az éttermek azonban jóval drágábbak. Egy főétel körettel szinte mindenhol 25$ felett van az italok pedig 5-10 dollár között mozognak. tapasztalatunk szerint mindennel együtt egy fő 40-50 dollár között jön ki.
A legnagyobb különbség, ami miatt 40-50 dollár lesz a számla az a borravaló. Amerikában szinte kötelező 15-20%-ot otthagyni ugyanis ez a pincér jövedelme, tehát a dolgozók bevételének nagy része nem a fizetésükből jön, hanem abból amit otthagy a vendég. Értelemszerűen a gyorséttermekben nincsenek ilyen típusú költségek.
Érdekesség
Meglepő lehet, de a tengerentúlon az árakat mindenhol - nem csak éttermekben, közértekben, ruhaüzletekben - ÁFA nélkül írják ki. Ugyanakkor ez nem olyan jelentős tétel, a legtöbb államban 5-10% körül van, de sehol sem több 15-nél.
Bár az ételek drágábbak, mint hazánkban a legtöbb dolog, ruhák, kütyük stb. olcsóbbak vagy hasonló áron vannak, ez részben az ÁFA különbségekből fakad. Emellett az üzemanyag is olcsóbb a benzinnek 4-4.5 dollár között mozog gallónja, tehát 380-420 forint között van literje.
Az éttermek magas árai egyébként nem az összetevőkből fakadnak, hanem a jóval magasabb bérekből, tehát aki otthon szeretne főzni, nagyjából ugyanannyit fizet mint Magyarországon.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Magyarországon is gyakran házasítják össze a különböző ízvilágokat a kisebb sarki éttermek, a Poe Poe is hasonló vonalon, de merőben eltérő ízkombinációkon keresztül kínál ígéretes üzleti lehetőséget.
Már évekkel ezelőtt felreppent a hír, hogy hazánkba látogathat az étteremlánc, de most egy hivatalosabb megerősítést is kapott a pletyka.
Az AI-forradalom hátán az étteremláncokkal közösen innovál a tech óriás.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.