Leállni látszik az automatizációs hullám

Már lassan 40 éve kísérleteznek különböző önkiszolgáló megoldásokkal az áruházak, itthon pedig néhány éve jelentek meg először ezek a megoldások. Most viszont a piacvezető márkákkal az élén a piac véleménye változni látszik. Tavaly ősszel az amerikai piac legnagyobb hálózata a Walmart és a 3. legnagyobb Costco is arról számolt be, hogy felülvizsgálják az önkiszolgáló kasszák használatát.
Papíron a megoldás előnyösnek tűnik minden szereplő számára: a vevők gyorsabban jutnak a kasszához, az üzletek pedig spórolnak a bérköltségeken, átcsoportosíthatják az erőforrásaikat a készletezésre és egyéb funkciókra inkább. A magas kezdeti költség kiárazta a kis boltokat ezért elsősorban csak nagy láncok használnak ilyen technológiát. Ezzel kapcsolatban pedig most egy komoly probléma kezdi felütni a fejét.
A termékek egy százaléka mindig is eltűnt a raktárból, legyen szó hibás lehúzásból vagy lopásról, az üzletek mindig is számoltak ezzel. Amivel viszont nem tudtak tervezni az ennek az aránynak a duplázása az önkiszolgálás esetén. Egyes felmérések szerint egy automata kassza esetében a termékek 4 százaléka tűnik el, a hagyományos kiszolgálással szemben ez kétszeres arány.
Ráadásul a fogyasztók is egyre inkább hangolódnak rá a szándékos lopásra. Amerikában kiemelt hír az utóbbi időben, hogy egyes városokban (pl. San Francisco) bűnhullámok indultak, ahol fényes nappal pakolják ki a boltokat a rablók mert a törvény nem teszi lehetővé a fogvatartásukat egy bizonyos értékösszeg alatti lopás esetén. Ezzel párosítva könnyű elképzelni, hogy az önkiszolgáló részlegen is megnőtt a teher. A Grabango kísérlete alapján a hagyományos kasszáknál például 0.3%-a veszett el a termékeknek, míg az önkiszolgáló részlegen 6.7% tűnt el, ami 21-szeres különbség.
A LendingTree felmérésében a vásárlók 15%-a vallotta be, hogy már lopott szándékosan és 44%-uk a jövőben sem tervezi ezt abbahagyni. Ráadásul a fiatalabb generációk esetében ez az arány tovább nő.
A trendek hatására egyes üzletláncok szelektíven visszatérnek az emberi munkaerőhöz. A Dollar General például a lopások által leginkább érintett 300 üzletében szereli le az önkiszolgáló kasszákat, más üzleteikben pedig max 5 termékre korlátozzák a vásárlást ilyen módon.
Itthon azonban eltérően alakulhat a helyzet. A nagy magyar üzletláncok nem számoltak be hasonló lopási-problémáról, ennek a fő oka az lehet, hogy itthon a legtöbb áruház hibrid rendszerben működik. Míg amerikában a nagy üzletláncok akár felügyelet nélkül, teljesen átálltak az önkiszolgálásra, addig itthon erre nem nagyon volt példa. Hazánkban inkább az eladótérben történnek a lopások, ezt pedig az önkiszolgáló-kassza rendszer nem nagyon befolyásolja.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A Komfort márkanéven futó lengyel hálózat, széles választékú belsőépítészeti és lakberendezési üzletekre összpontosít.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A Dnipro-M egy a hagyományos barkácsáruházakra emlékeztető, szerszám forgalmazó szaküzlet, mely franchise rendszerben terjeszkedik.
A háborús helyzet nem csak a lakosság, de a vállalkozások kivándorlásához is vezetett az országból.
Szokatlanul nagy piaca van a használtautóknak, mely eddig főleg a nagy játékosok és a magánemberek között oszlott csak meg, ez a franchise hálózat viszont a kis vállalkozókat is bevonná.
legolvasottabb

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
Indul a Fröccsbusz franchise
A Fröccsbusznak jelenleg nincsen elérhető franchise ajánlata; egyéb együttműködési lehetőségekről közvetlenül a vállalatnál tudnak érdeklődni:E-mail:...
Indul a Fröccsbusz franchise
Üdvözlöm!Érdeklődni szeretnék milyen költségekkel jár a csatlakozás?E-mail:tcsb032@gmail.com
Husse márkabolt és bemutatóterem
A Husse márkabolt elérhetőségei: Cím: 1082. Bp. Horváth Mihály tér 2. Tel.: 0620-212-20-28 E-mail: hussedelpest@husse.hu Honlap:...
Garantált visszavásárlási programot indít a Tesla
Egy meglepő kommentben Elon Musk megjegyezte, hogy ahogy a Tesla folytatja terjeszkedését mégiscsak szüksége lehet franchise üzletekre a vállalati Tesla szalonok...
Indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék bővebb tájékoztatást kapni fröccsbusz üzemeltetésével és a költségekkel kapcsolatban. Tisztelettel: korosine
Franchise az állatok szerelmeseinek
Kedves Marton Margó! Kérem adja meg elérhetőségét és a napokban keresni fogjuk! Az önéletrajzát a magyarorszag@husse.com e-mail címre küldheti...
Franchise az állatok szerelmeseinek
Tiszteletem! Nagyon tetszik ez a lehetőség és érdekelne is. További információkra lenne szükségem. Üdvözlettel. Marton Margó
Indul a Fröccsbusz franchise
Tisztelt cím! Szeretnék tájékoztatást kérni a Fröccsbusz franchize lehetőségről! ombodieva@freemail.hu Köszönettel!