Igazán a 2020-as 2021-es lezárások alatt gyorsult be a modellváltás a Starbucks-ban, addig a beülős kávéházak domináltak a hálózatban. Az eredetileg túlélés jegyeként megjelenő egyszerű autós egységek mára viszont húzó ágazatává váltak a márkának - 2021-ben a nettó forgalom több, mint 50%-át ezek adták!
2009-ben jelent meg először az amerikai Starbucks egységekben a drive thru kísérletként. Ekkor még a hálózatnak nem volt semmilyen tapasztalata a megoldással, sőt a vezetők is nagyon szkeptikusak voltak, hiszen a márka sikerét a személyes, hangulatos megjelenést keltő belső terek, a baristák, a kiszolgálása és a különböző "kapcsolódási pontok" (touch points) adták (legyen szó az utcafronton kihelyezett marketing anyagokról vagy a látványpultban megjelenített péksüteményekről). Ezek - és a jellegzetes kávé aroma, a belső dekor és a zene - viszont mint hiányoztak a drivethru élményből. Ennek ellenére 2010-ben már így is 2400 egységben volt drivethru kiszolgálás, ami akkor a hálózat portfoliójának 40%-át alkotta.
A hálózat vezetésében ellenszenvet váltott ki az autós kiszolgálás fejlesztése - szerintük ugyanis nem vágott egybe a Starbucks márkaértékeivel a gyorséttermi hangulatot keltő modell. Annak érdekében, hogy meggyőzzék a vezetést egy külön csapatot hozott létre a cég, ami először néhány egység auditálásával, majd célzott fejlesztésével próbálta bizonyítani, hogy igenis működhet ez a modell a Starbucks számára.
Egy tradicionális kávéházban jól definiált életútja van a fogyasztónak. A belépéskor marketing fogadja őket, sorbanállásnál választhatnak italt a kihelyezett tábláról és kiegészíthetik azt péksüteménnyel vagy ajándéktárgyakkal. Ez azonban hiányzott a drivethru élményből, mint kiderült sok kávézó esetében az se volt egyértelműen jelezve, hogy egyáltalán van-e autós kiszolgálás az adott Starbucks egységben, hiányzott a kommunikáció, a fogyasztók pedig el voltak veszve.
Az auditban feltárt hiányosságokra építve aztán rendszerszintű fejlesztésbe kezdett a hálózat. A drivethru-k egy erősen szűkített, egyszerű menüt kaptak, ami felgyorsította a kiszolgálást és ezek megjelenítését is különböző elrendezésekben tesztelték. Így alakult például ki a ma használt 60/40-es megosztás étel és ital-termékek között a drivethru egységekben.
A modell továbbfejlesztését technológiai innovációval folytatták, pl. 46 colos kijelzőkkel, ahol a rendelés visszaigazolását megjelenítették, vagy 2-irányú videó hívást lehetővé tévő kijelzőket, ahol a baristával beszélhet a fogyasztó. Érdekes problémát vetett fel, hogy a drivethru modell előtt a Starbucks vezetése óckodott a vizuális illusztrációk használatától - kiírták a kávé nevét, de képet nem jelenítettek meg róla mondván, hogy ez csökkentené a márka értékét a fogyasztók szemében. Ez a gondolkodás pont a drivethru fejlesztések hatására változott, azóta szinte minden felületen találni képes illusztrációkat a kínálatról. A fejlesztéseket a mobil applikációk és törzsvásárlói programok egészítették ki, amik ma az amerikai rendelések több, mint 1/4-ét teszik ki a hálózat számára.
A profilváltás sikerét mutatja, hogy tavaly év végén hazánkban is megnyílt az első autós kiszolgálást kínáló Starbucks. Elsősorban azért esett a vecsési egységre a választás, mert ez a reptéri közelsége miatt a nemzetközi vendégeknek egy ismerős modellt tud kínálni, egyben a hazai fogyasztók számára is lehetővé téve, hogy kipróbálják a Starbucks fejlesztéseit. Az új élményt a Magyar Franchise Szövetség főtitkára, dr. Mandel Katalin is bemutatta videójában.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.