Kísérletező gasztro hálózatok kutatják a jövő megoldását
A pandémia ugyan lecsengett, de a gasztro szektor - főleg külföldön - még mindig nyögi az utóhatásait. A legnagyobb franchise hálózatokban a vendégterek egyik pillanatról a másikra kiürültek a partnereknek viszont továbbra is fenn kellett tartania az egységet a korlátozások közepette is. Habár a franchise szektor jobban vette a kihívást az önállóan működő vendéglátó egységekhez képest, a legtöbb hálózatban átdolgozták a jövőben nyíló éttermek alaprajzát.
A legnagyobb brandek sorra mutattak - és mutatnak be a mai napig - drive-thru-ra épülő koncepciókat: olyan egységeket, melyekben a vendégtér helyett az úttestre és az áthaladó autós forgalomra helyeznék a hangsúlyt. A Sonic Drive-In franchise hálózatának a maga 3000 egységével alig negyed annyi étterme van, mint a McDonald's-nak - az utóbbi 0.3%-os forgalom növekedésével szemben azonban a Sonic a járvány időszakban 21.2%-os növekedést tudott produkálni. Ennek oka, hogy az étteremlánc alapból a drive-thru modellre volt alapozva és kevés hangsúlyt fektettek a vendégtérre. Talán ez a siker is hozzájárult ahhoz, hogy a szintén közismert Taco Bell franchise idén már egy olyan egység terveit mutatta be, melyben egyszerre 4 autós vendéget is ki tudnak szolgálni.
A drive-thru mellett a másik nagy trend a házhozszállításból próbált meríteni: megjelentek a szellemkonyhák. Olyan éttermek alakultak ki ahol se drive-thru, se vendégtér nem volt - a vendég kizárólag rendeléssel fogyaszthatott. A trend hazánkban kevésbé terjedt el, de Amerikában több franchise hálózat is sikerrel használta ki, hogy piaci babérokra törjön vele.
Most viszont egy bizonytalan időszakba érkezett a gasztro-szektor. A hálózatok a következő nagy dobást keresik, hiszen sem drive-thru, sem a szellemkonyha nem kínál olyan versenyelőnyt már, mint a pandémia alatt. Érdekes próbálkozások vannak, de a legnagyobb láncok is bizonytalannak tűnnek az irányt illetően. A Kraft a metaverzum trendeket akarja meglovagolni és virtuális éttermet nyitna NFT-kkel körítve. A Panera Bread pékség hálózat pedig a szellemkonyhák továbbgondolt változatával, az online rendelések átvételéhez nyitott egy "kiadóablak-szerű" lokációt, ahol helyben nem csak app-on keresztül lehet vásárolni. A Chick-fil-A az autonóm robotfutárokban látja a jövőt és önjáró kocsikkal viszi házhoz a rendeléseket. Mindemellett egyre több étterem kísérletezik a humanoid munkaerő leváltásával, a White Castle után a Wing Zone is beélesítette a Miso Robotics automata rendszerét mely önállóan tud sültkrumplit és egyéb fogásokat elkészíteni.
Egyenlőre nem tudni melyik megoldás lesz a tuti, de a legnagyobb láncok nem állnak le a kísérletezéssel, hogy megtalálják az előretörés kulcsát az állandó versenyben.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A gyors éttermek már nyugaton se olcsók
/2025.08.18.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Interjú Brünner Istvánnal, a Gofrim franchise hálózat alapítójával
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
legolvasottabb
A franchise fogalma
/2019.04.13.
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A nagy AI trendtől sok vállalkozás azt várta, hogy végre nem kell többet foglalkozni a munkaerő problémákkal és már tényleg csak az étterem konyhájába kell ember.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
Magyarországon is elérhetővé tette franchise koncepcióját az amerikai székhelyű Popeyes Louisiana Kitchen csirkés gyorsétterem lánc.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.