Az első McDonald's éttermet egy forgalmas csomóponton alig 39 óra alatt húzták fel 1971 nyarán, ezt akkor hatalmas sikerként állította be a média. Habár az étterem előtt állandó tömeg volt, a legtöbben nem vásárolni mentek csak megcsodálni a nyugati kultúra új bástyáját a szigetországban – sokan azt sem tudták hogyan adjanak le egy rendelést vagy éppen hogyan kellene a kész hamburgert elfogyasztani.
Az első japán egység nyitását ellentétek övezték, a központ és az átvevő ugyanis nem értett egyet a lokációban. Ray Kroc, a hálózat alapítója és a központ is egy külvárosi lokációhoz ragaszkodott ekkor ugyanis még az autós forgalom adta a McDonald's éttermek jelentős forgalmát. Fujita, a japán éttermetulajdonos végül a belváros kellős közepén nyitotta meg az éttermét. Szerinte a külföldi koncepciók, csak a belvárosokban, az ország középpontjából kiindulva tudják növelni népszerűségüket.
Az ellentéteket végül trükközéssel oldották meg a japánok. A külvárosi egység nyitására nem kaptak engedélyt, de erről nem értesítették az országba érkező McDonald's vezetőket - helyette gyorsan megkezdték a belvárosi egység kialakítását. Ray Kroc nem volt igazán oda az ötletért, de az egység végül megnyílt és az étteremlánc a belvárosokban kezdett el terjeszkedni.
A külföldi brand népszerűsítése nem egészen étteremként történt, Fujita maga a divat szakmában szerzett tapasztalatot és alkalmazottainak is azt szajkózta, hogy ők "nem hamburgereket, hanem divatot árulnak". Az első étterem is egy elsősorban ruhaboltokkal zsúfolt bevásárlónegyedben nyitotta meg a kapuit.
A különös indulás bevált a McDonald's-nak, legalábbis a konkurencia szemszögéből. A KFC egy évvel korábban próbálkozott meg a nyitással, ők az eredeti stratégiát követve a külvárosban kezdtek. Az étterem azonban teljes kudarc volt, hiába nyitottak kifejezetten egy olyan prefektúrában, ahol a csirkés ételeket kedvelte a helyi közönség.
Később a KFC is irányt váltott és a városokban kezdett el terjeszkedni, ami meghozta kívánt sikert a márkának. Az étteremlánc megjelenése a farmokra is kihatott, hiszen a baromfitenyésztés átalakulását részben az amerikai brand térhódításának tulajdonítják. A KFC teljes ellátó hálót alakított maga köré az országban, miközben a fogyasztói oldalról sikerült megkedveltetnie a csirkés fogásokat a helyi lakosokkal.
A külföldi márkák megjelenése nem csak tőkét igényelt, de kultúrális transzformációt is. Időbe telt míg sikerült megszerettetni a helyiekkel a nyugati életmódot. Néha apróbb félreértésekre is rá kellett játszani egy-egy hálózatnak erre a siker érdekében - például, amikor a KFC helyi átvevője elhitette a médiával, hogy az amerikaiak karácsonykor rántott csirkét esznek, ez pedig azóta szerves részévé vált a belvárosban élők ünnepi időtöltésének.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A gyors éttermek már nyugaton se olcsók
/2025.08.18.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Interjú Brünner Istvánnal, a Gofrim franchise hálózat alapítójával
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
legolvasottabb
Mennyibe kerül egy McDonald’s?
/2022.02.02.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
Miért működik a DODO franchise-ban, és miben tér el a többi futár cégtől?
Magyarországon is elérhetővé tette franchise koncepcióját az amerikai székhelyű Popeyes Louisiana Kitchen csirkés gyorsétterem lánc.
A kávéjáról és fánkjairól ismert kanadai gyorsétteremlánc hálózatfejlesztésének következő állomása Nagy-Britannia.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.