Don't Panic nyelviskola / Az alig 2 éve induló hálózatnak már 9 egysége van országszerte.
Csütörtök
2019.09.26.
Beszélgetés Vas Tímeával és Szedmák Balázzsal, a Don’t Panic nyelviskola alapítóival.
 

Mi különbözteti meg a Don’t Panic-et a versenytársaitól, miben jobb ez a nyelviskola, mint a konkurencia?

Sokkal pörgősebbek és energikusabbak vagyunk a többi nyelviskolánál. Az átlagosnál jóval több képzést adunk az átvevőinknek, sokat foglalkozunk velük, hogy ezáltal majd ők is professzionálisabban tudják végezni a munkájukat. Mivel tanítással foglalkozunk, így az átvevőink oktatása is könnyebben megy a számunkra.

Minden bevételt visszaforgatunk a hálózatba. Folyamatosan fektetünk be, és nem csak anyagi értelemben. Emellett nagyon fontosnak tartjuk a külső szakértők bevonását éppúgy, mint az állandó fejlesztést.

Kizárólag az angol nyelvre fókuszálunk egyrészt, hogy ne forgácsolja szét az energiáit a hálózat, másrészt, mert szerettünk volna kifejezetten minőségi oktatást nyújtani a hallgatóknak. Fontos érvként szerepelt az is, hogy az angol nyelvtanulás iránt mutatkozik a legnagyobb kereslet, mi pedig ehhez a nyelvhez rendelkeztünk megfelelő szakértelemmel.

Mi a megszokottól eltérően, más megközelítéssel oktatjuk az angolt - nincsenek tankönyveink. Az oktatás nálunk nem papír alapú, mi a beszédközpontúságra helyezzük a hangsúlyt. Az óráink is kizárólag angol nyelven folynak.

Rugalmas az órarendünk, a diákok egy online foglalási rendszerben választhatják ki a nekik legjobban megfelelő órákat, akár 60 perccel az óra megkezdése előtt is bejelentkezhetnek.

Nyelviskolánkban Magyarországon egyedülálló közösség alakult ki, itt nemcsak az online közösségre gondolunk, hanem az nyelviskolákban a munkatársak összetartására, illetve a diákjaink által kialakított közösségre is.

Hybrid tanfolyamokat indítunk, amelyek ötvözik az online és offline órák előnyeit. Aktívak vagyunk a közösségi oldalakon is, folyamatos kapcsolatot tartunk a diákokkal a Facebook csoportjainkban, bátorítjuk, biztatjuk őket. Élő adásban is megjelenünk a Facebook-on Don’t Panic TV-vel.

Milyen a diákprofil, kik járnak hozzátok nyelvet tanulni?

Az aktív online jelenlét ellenére nem csak a fiatalabb generációkat segítjük az angol tanulásban. Van olyan 72 éves hallgatónk, aki ugyan a Facebook-on talált ránk, de nem szippantja be minden nap az internet világa.

Azt mondják a diákjaink, hogy nem csak angol tudást kapnak tőlünk, hanem egy egészen új szemléletet, amivel megnyitjuk számukra a világot és megmutatjuk az előttük álló lehetőségeket. Feloldjuk a bennük lévő gátakat, hiszen nagyon sokszor azok is, akik már megfelelő szintű tudással rendelkeznek, sem merik élőszóban használni a nyelvet.

Az első iskolátokat Érden indítottátok. Ez volt az úgynevezett mintaegység. Mikor döntöttetek úgy, hogy  franchise hálózat építésébe kezdtek?

2017. november 6-én nyílt meg az Érdi egység, és az azt követő év áprilisa környékén kerestek meg minket  barátaink, hogy végleg haza települnek Angliából és szívesen nyitnának egy iskolát Szegeden, ezek után pedig Balázs gyerekkori barátja jelentkezett, hogy működtetne egy egységet Székesfehérváron, így 2018 április-május környékén eldöntöttük, hogy franchise hálózat formájában fogunk a továbbiakban terjeszkedni.

Egy franchise hálózat indításához milyen képességekkel kell rendelkezni? Milyen nehézségekkel és milyen előnyökkel találkoztatok akkor, amikor elindítottátok a hálózatot?

Mindig a kitűzött cél felé kell haladni, nagyon fontos a kitartás, és merni kell kockáztatni is. Hálózatépítésbe csak sok éves vállalkozói tapasztalattal a hátunk mögött szabad belekezdeni. A leendő rendszergazda mindamellett merjen segítséget kérni, amikor látja, hogy bizonyos dolgok meghaladják az ő tudását. Ilyenkor mindenképpen fontos szakember segítségét kérni. Ekkor kerestük  fel a Franchise Szövetséget.

Milyen vállalkozói magatartást igényel egy, vagy két egység működtetése, szemben egy egész hálózat irányításával? Mi volt az, amiben fejlődnötök kellett, és mi az, amit másképpen láttok, másképpen csináltok már hálózattulajdonosként?

Ami a legfontosabb, hogy az emberek menedzselésében rengeteget fejlődtünk. Ez talán az egyik legfontosabb tényező egy sikeres hálózat kiépítésében. Gondolok itt a franchise átvevőkre ugyanúgy, mint a saját cégünk menedzsmentjére, a partnerekre, a partnerek munkatársaira, a saját munkatársainkra, a központi menedzsment munkatársaira - mindenkire, aki részt vesz a hálózat életében.

Meg kell tanulni rendszerben gondolkodni, hiszen egy előre kiszámítható, kész rendszert adunk át, ennek hiányában működésképtelenné válik minden. Fontos volt azt is megtanulni, hogy merjünk delegálni a feladatokat – nem kell mindent saját magunk csinálni, hiszen van, aki például a marketinghez ért jobban, és van, aki az átvevőkkel történő kommunikációban jobb nálunk. Ez is egy fontos tanulság volt.

Milyen célkitűzéseitek vannak a hálózatot illetően? Hogy látjátok, meddig tud növekedni a rendszer?

Szeptemberben nyílik a győri és a debreceni, októberben a kecskeméti iskolánk, januárban pedig egy új egység a Fővárosban, a Stadionoknál. Ezek hálózatba lépését követően külföld felé szeretnénk venni az irányt. Úgy gondolom, tíz másik egység még biztosan elférne Magyarországon, amelyek valószínűleg meg is nyílnak majd. Ezek közül körülbelül öt új egységet szeretnének a már meglévő partnereink megnyitni. Mi nagyon előnyösnek tartjuk, hogy  azok közül az átvevőink közül, akik hatékonyan működtetik a saját egységüket, lesznek olyanok – és erre is mutatkozik  szándék , akik majd két-három egységet is visznek a későbbiekben. Egyrészt az eddigi munkájuk garanciát jelent a sikeres üzemeltetésre, másrészt nekünk is könnyebb a dolgunk, ha kevesebb átvevővel kell együtt dolgoznunk a hálózaton belül.

Milyen megtérüléssel számolhatnak a leendő partnerek?

Maximum egy év, de akár már hat-nyolc hónap alatt is megtérülhet a befektetett összeg. Ez nyilván függ a beruházás mértékétől is, mert ha az iskola például felújításra szoruló épületben nyílik, az nyilván nagyobb befektetést is igényel, de az egy éves idő intervallumba mindenki számolhat a megtérüléssel.

Az ország mely részén kerestek még elsősorban partnereket?

Ha a vidéket nézzük, akkor elsősorban megyeszékhelyekben gondolkodunk, de mindenképpen 50.000 fő feletti lélekszámmal rendelkező városokban, vagy olyan, ennél ugyan kisebb településekben, melyeknek nagy a vonzáskörzetük és regionális központnak számítanak, mint például Siófok, Keszthely, vagy Balatonfüred.

Milyen tanácsod adnátok a most induló franchise hálózatoknak?

Keressék fel a Franchise Szövetséget! Komolyra fordítva a szót, ha valakinek van egy jól működő koncepciója és franchise-ban gondolkodik, mindenképpen forduljon tanácsadóhoz. Mi a szövetségtől rengeteg segítséget kaptunk, egyrészt a rendelkezésetekre álló szakértelemnek és tapasztalatnak köszönhetően, másrészt pedig azért, mert egy problémára kívülről ránézni mindig mást jelent, mint amikor az ember benne ragadt és belülről próbálja megoldani azt.

Ti saját magatok írtátok meg a hálózat  kézikönyveit. Mennyi előnyét látjátok annak, hogy dokumentálva van minden, a know-how, az arculat és a marketing?

100%-ban fontosnak tartjuk. Az átvevőink teljes mértékben tudják követni a könyvek alapján azt, miként kell működtetni a saját egységüket.

A hatszáz oldalas kézikönyvön kívül már digitális tréningünk is van. A partnerek megkapják a kézikönyveket és egy harminc órás tréning anyagot, melyet egy hét-nyolc órás vizsga követ. Ezen kívül van még egy öt napos, napi nyolcórás személyes részvételt igénylő tréningünk is, amin kötelezően részt kell vennie az átvevőnek.

A kérdésre válaszolva, elengedhetetlennek tartjuk, hogy a franchise rendszer minden eleme dokumentálva legyen.


A Don't Panic csapata /
Franchise tanácsadó