A felkelő nap országának divatja Európában

Uniqlo
Uniqlo / A japán divatmárka Európa piacait célozza meg.
Hétfő
2018.10.15.
A Uniqlo japán divatmárka egyre inkább a világ meghódítására tör saját és franchise üzletekkel bővítve kiskereskedelmi hálózatát. Idén az európai piacokon a fókusz.
 

Sokan talán még nem hallottak a Uniqlo márkanévről, azonban a japán divatmárka az utóbbi években igen nagy terjeszkedésbe kezdett a világon. Legutóbbi üzleti évének végén Japánban 831 üzlettel rendelkezett a hálózat, ezek közül 41-et franchise partnerek üzemeltetnek. Japánon kívül további több mint ezer üzlet üzemel a márkanév alatt, melyből a legtöbb Kínában található (ideértve Hongkongot és Taiwant is), ezt követik a dél-koreai, valamint a délkelet-ázsiai országok egységei. Európában és az Egyesült Államokban a Uniqlo szintén több tucat egységgel vetette már meg a lábát, ám pozíciója további, intenzív erősítésére törekszik.

A Uniqlo a 2017/18-as évet profittal zárta Európában, és további nagyratörő céljaik vannak az Öreg Kontinenssel. „Számos üzletet tervezünk nyitni az európai nagyvárosokban, valamint célunk, hogy új piacokra is betörjünk” – emelte ki sajtónyilatkozatában a vállalat. Az új piacok beindítására irányuló tervek kivitelezése már augusztus végén elkezdődött, mivel a vállalat nemrégiben megerősítette, hogy megnyitja első Uniqlo boltját Svédország, majd Hollandia fővárosaiban. „A holland piacra való belépés összhangban áll azon tervünkkel, hogy megerősítsük jelenlétünket a Benelux államokban” – mondta el Taku Morikava, a Uniqlo európai ügyvezető igazgatója.

A Uniqlo az európai országok közül jelen van már Belgiumban (3 üzlettel is), Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban, valamint rendelkeznek egységekkel Oroszországban is. Annak érdekében, hogy felgyorsítsák terjeszkedésüket a kontinensen, a vállalat közelebb eső gyárakban kívánja elindítani a termelést. Ezideáig Kínában, Vietnámban, Bangladesben és Indonéziában gyártották a márka ruháit (mint megannyi más, fast-fashion vállalat is). A versenyképesség és a meglévő piacok fejlesztése mellett a Uniqlo a hazánkat is magába foglaló közép-kelet-európai régióra is kiterjeszti franchise lehetőségét.

A Uniqlo márkát Tadashi Janai keltette életre, aki jelenleg (a Forbes által becsült) mintegy 16,4 milliárd dolláros vagyonával Japán második leggazdagabb emberének számít.  Az első Uniqlo bolt 1984-ben nyílt meg Hiroshimában. A Uniqlo márka tulajdonosa, a Fast Retailing Co. ma a világ legnagyobb ruházati üzletláncát irányítja a svéd H&M és a spanyol Inditex csoport után.

A Uniqlo fast-fashion márkának számít, amely egyszerű és letisztult designjáról ismerhető fel, de a minőség nem mondható legfontosabb elemének. Azonban az utóbbi években - annak érdekében, hogy ruhái kitűnjenek a többi, hasonlóan népszerű és megfizethető márka közül - innovatív és jó minőségű anyagokat kezdtek használni, valamint bizonyos kollekciók megálmodására számos neves tervezőt is felkértek. A márkanevet egyébként két szó ötvözetéből hozták létre: a unique, azaz egyedi és a clothing, azaz ruházat/öltözködés szavakból, ami rövidítve a márka alapvető "filozófiáját" is képviseli.


Kovács Márton
journalist