Kivonul Magyarországról a Marks & Spencer

A Marks & Spencer a saját tulajdonú külföldi üzletek közül csak az írországi, a hongkongi és a csehországi boltokat tartaná meg, mert ezek nyereségesek, illetve ezeken a piacokon erős a márkanév-ismertség.
Szerda
2016.11.09.
A divatmárka a saját tulajdonú márkaboltok számának csökkentése mellett a franchise üzletekre fog összpontosítani a jövőben.
 

A brit Marks & Spencer (M&S) kiskereskedelmi lánc kedden jelentette be azon tervét, miszerint bezárja mind a 6 magyarországi üzletét, így pedig kivonul a magyar piacról. Az elhatározás azután született meg, hogy a vállalat górcső alá vette 466 nemzetközi, az Egyesült Királyságon kívüli márkaüzletét, és arra a következtetésre jutott, hogy a cégcsoport által, saját hatáskörben üzemeltetett boltok veszteségesek. Nem úgy, mint a franchise partnerek üzletei.

A divatmárka tervei szerint 53, százszázalékban tulajdonolt üzletet zárnak be összesen 10 országban: Kínában tízet, Franciaországban hetet, miközben azokról a piacokról, ahol csak saját egységekkel van jelen - így Magyarország mellett Belgiumból, Hollandiából, Lengyelországból, Szlovákiából, Romániából, Litvániából és Észtországból - végleg kivonul.

Ezeken a piacokon, a saját tulajdonú üzletek 45 millió fontos (nagyjából 16 milliárd forintos) veszteséget könyveltek el a tavalyi évben, és több piacon az elmúlt öt év is veszteséges volt. Az elemzés több tényezőt is megnevezett a jelenlegi helyzet okaként, így többek közt a saját tulajdonú üzletek széttöredezett szerkezetét és az üzletek kis üzemméretét. Emellett a jövőben csak korlátozott növekedési lehetőségeket azonosítottunk ezeken a piacokon” - áll a M&S sajtóközleményében.

A Marks & Spencer 1992-ben, az első franchise hálózatok között jelent meg Magyarországon, hazánkban jelenleg 6 saját üzlettel rendelkezik, melyek mindegyike - a korábbi öt vidéki, franchise partner által üzemeltetett márkabolt 2013-mas bezárása óta - Budapesten található. A vállalat közleménye szerint, azonnali hatállyal megkezdődtek az egyeztetések a 129 magyarországi munkatárssal.

A jövőben a Marks & Spencer a saját tulajdonú üzletek számának csökkentésére fog törekedni, miközben a franchise és társvállalati (joint venture) partnerek kerülnek a középpontba. A cégcsoport jelenleg 268 franchise üzlettel összesen 34 piacon van jelen (melyek együttesen 87 millió fontos nyereséget termeltek tavaly), valamint Indiában és Görögországban egy helyi partnerrel alapított társvállalkozás révén.


legolvasottabb

A franchise fogalma /2019.04.13.

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.

Amikor nemcsak egy márkához, hanem egy szakmai közösséghez is csatlakozol – Interjú Bartal Melindával” /2025.06.11.

Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.

Miért nincs Wendy’s Európában? /2024.07.16.

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.

Mennyibe kerül egy McDonald’s? /2022.02.02.

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.

A legjobb kiskereskedelmi márkák /2014.04.11.

A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.