Határtalan divat / A bolgár brand egész Európában terjeszkedik.
Hétfő
2020.01.06.
Az elegáns, személyre szabott férfi öltönyöket készítő Brutale, meglovagolja az egyedi készítésű ruhák reneszánszát és egész régiónkban terjeszkedésbe kezd.
 

A hálózat tulajdonosával, Nikolay Kostadinovval beszélgettünk.

Annak érdekében, hogy teljes mértékben átlássuk a piaci helyzetet és az üzleti modellt, bemutatnád ezt a szektort?  Mekkora a piac, milyen növekedési lehetőséggel rendelkezik, mik a trendek, mennyire nagy a verseny, kik a legnagyobb versenytársaitok, mi teszi a Brutale-t egyedivé, mivel emelkedik a mezőny fölé?

Az EU-ban 215-216 millió felnőtt férfi él, ők valamennyien potenciális vásárlónk lehet. Világszerte látható az a tendencia, hogy az emberek a tömegtermékek helyett, egyre inkább az egyedi, személyre szabott árucikkeket keresik. Ez az irány nemcsak a mi piacunkon, de a mobiltelefonok, autók, bútorok és szinte bármilyen kiegészítőnél tapasztalható. A mi esetünkben a tömeggyártás már szinte mindenféle termékekkel elárasztotta a piacot, lehetsz trendi, sportos, hipszter vagy elegáns, megtalálod a konfekció kínálatában, választhatsz számos olcsóbb, illetve prémium termék közül viszonylag kedvező árakon.

Az öltözködés erősen befolyásolja a rólunk alkotott képet, hiszen egy üzenetet közvetít  rólunk a környezetünk felé. A ruházat adja meg sokszor az első benyomást. Egyre több férfi veszi azt észre, hogy az üzletekben a vállfáról levehető tömegtermékek közelébe sem érnek az egyedi, személyre szabott öltönyöknek. Teljesen más, amikor valaki egy "polcról" lekapott zakót visel, mint amikor látni, hogy szinte rá öntötték a ruháját.

Ezeket a trendeket látva kétféle versenytársat kell megkülönböztetnünk. Egyfelől a tömegtermékeket gyártó brandeket, másfelől pedig az egyedi, személyre szabott ruhákat készítő cégeket. Azok, akik viszonylag olcsó konfekciót választják - erősen árérzékenyek -, nem tartoznak a célcsoportunkba. Ugyanakkor a prémium márkák komoly versenytársaink, hiszen sok vevő fejében megfordul, hogy 180 ezer forintért egy Brutale öltönyt vegyek, vagy inkább valamelyik prémium márkát? Habár a végső megjelenést, illetve a minőséget tekintve az eredmény egyértelmű a Brutale javára, ám olyan világban élnünk, ahol sokszor csak a márkanév alapján hozza meg döntését a vásárlót. Pontosan ezért kezdtünk bele a nemzetközi terjeszkedésbe, hogy Európa szerte megerősítsük és ismert márkává tegyük a Brutale-t.

Kik a célcsoportjaitok? Mi a hálózat árazási stratégiája? Sokan úgy gondolhatják elsőre, hogy az egyedi készítésű ruhák nagyon drágák, milyen árfekvésűek a ruháitok?

A célcsoportunkat elsősorban azok a férfiak alkotják, akik nap  mint nap öltönyt viselnek - üzletemberek, ügyvédek, politikusok, bankárok, köztisztviselők, stb.). Ugyanakkor szinte minden férfinak szüksége van öltönyre az életében, legalább néhányszor, a különleges alkalmakra. A legtöbben nem tehetik meg, hogy egy életre elmeneküljenek egy jó megjelenésű zakóktól.

A harvardi közgazdász professzor, Michael Porter szerint kétféle módon lehet megnyerni egy piacot: vagy olcsóbb terméket kell kínálni mindenkinél, vagy pedig jobb terméket. Ám a jobb terméknek ára is van; ennek ellenére, ha összehasonlítjuk az árakat, mi valahol a közép mezőnyben helyezkedünk el.

Az általunk készített ruhák árai 150-500 ezer forint között mozognak. Az alapanyagot a legrégebbi olasz szövödékből vásároljuk. Ez is a kiváló minőség egyik biztosítéka. Értelemszerűen a végső árat az öltöny fazonja, illetve az szövet típusa határozza meg elsősorban.

Mikor indították el a franchise rendszert? Miért döntöttetek a franchise mellett?

A bolgár piacon már évek óta sikeresen működött a Brutale, amikor a franchise mellett tettük le a voksunkat. Számos növekedési stratégiát megvizsgáltunk mielőtt elindítottuk a franchise rendszerünket. Tisztában vagyunk azzal, hogy egy vállalkozás sikeres működtetése nemcsak befektetés kérdése, hanem fontos, hogy alaposan megismerjük a helyi viszonyokat, igényeket, illetve a kultúrát.  A franchise rendszer révén lehetőségünk van arra, hogy megtaláljuk azokat a partnereket, akik elhivatottak a koncepció iránt és jól ismerik a helyi sajátosságokat, illetve a piacot.

Annak érdekében, hogy még alaposabban megismerjük az igényeket, irodát nyitottunk Milánóban, illetve Londonban is. Két olyan országban, mely meghatározó hatással van a férfidivatra. A zakók és öltönyök először az angliai Oxfordban jelentek meg. Mi a Brutale-nál ezt a stílust és felfogást szeretnénk tovább vinni. 

Milyen megtérüléssel számolhatnak a franchise átvevők? Hogyan határozzátok meg a termékek árait?

Közel kétszeres szorzója van a franchise partnernek a tőlünk vásárolt ruhákon. Tehát azt az öltönyt, amit mi mondjuk 80 ezer forintért adunk át, ő körülbelül 130-160 ezer forintért tudja értékesíteni. De mi csak egy ajánlott haszonkulcsot határozunk meg, minden franchise partnerünk maga dönt a pontos árakról, az adott ország piaci helyzetének függvényében. Értelemszerűen a megtérülés is ettől függ. Azt már számos országban megmutattuk, hogy az üzleti modellünk nyereséges, de ehhez elengedhetetlen az is, hogy az útmutatásainkat követve az átvevő is keményen dolgozzon.

Annak érdekében, hogy növeljük franchise partnereink mozgásterét, az öltönyök mellett lehetőségük van prémium ingek és nyakkendők értékesítésére is.

A Brutale leendő franchise partnereinek nem kell üzletet vagy bemutatótermet nyitniuk. Így hogyan érhetik el sikeresen az ügyfeleiket? Milyen marketing stratégiát használnak?

Több év sikeres üzletvitelének köszönhetően minden marketing csatorna használatában nagy tapasztalattal rendelkezünk, ezeket átadjuk franchise partnereinknek is. Ismerjük az egyes vásárlói perszónáinkat, a profilokat, illetve hogy őket hogyan és milyen felületen kell és lehet megszólítani. A franchise átvevőinknek teljes körű értékesítési és marketing képzést nyújtunk.

Átvevőink saját maguk kezelik a lokális weboldalakat, illetve a közösségi média felületeket, ám folyamatosan követjük a tevékenységüket a virtuális térben és tanácsokkal, segítséggel látjuk el őket.

Véleményed szerint ki az ideális Brutale átvevő? Mekkora tapasztalattal kell rendelkeznie az értékesítésben, esetleg kell valamilyen készség a szabászatban is?

Az ideális jelölt estében fontos, hogy érdeklődjön a divat iránt. Értelemszerűen előny az értékesítési tapasztalat, de semmiképpen sem feltétel, hiszen átfogó képzést nyújtunk minden leendő franchise partnerünknek. Elsősorban olyan motivált embereket keresünk, akik jók a kommunikációban, könnyen megtalálják mindenkivel a megfelelő hangot.


Nikolay Kostadinov / "Világszerte látható az a tendencia, hogy az emberek a tömegtermékek helyett, inkább az egyedi személyre szabott árucikkeket keresik."