Miben különbözik a hagyományos hálózatoktól egy franchise rendszer?
Amennyiben a koncepciót indító vállalkozó (rendszergazda) szempontjából nézzük, akkor a franchise egyfajta külső tőke bevonásaként jelenik meg, hiszen a partner a saját maga finanszírozza meg az üzletét.
A franchise hálózatok első lépései szinte mindenhol azonosak. Az első néhány egységet mindig a rendszergazda finanszírozza meg, ezek sikerét látva pedig két irányba indulhat el. Egyfelől dönthet amellett, hogy saját üzletek nyitásával folytatja a terjeszkedését vagy pedig bevonhat külső partnerek, franchise átvevőket is. A második opció általában sokkal gyorsabb terjeszkedést és hatékonyabb működést tesz lehetővé mindamellett, hogy kevesebb tőkét és kapacitást követel meg a rendszergazdától.
Ám a franchise alacsony hazai ismertségének köszönhetően kevesen kezdenek el már az első egység megnyitását követően tudatosan építkezni. A legtöbb koncepció azért indul el ebben a modellben, mert a mintaegység sikerét látva egyre többen keresik meg a tulajdonost azzal, hogy hogyan csatlakozhatnának ők is, valamint nyithatnák meg saját egységüket. Pontosan ezért, a hazai hálózatoknál szinte kivétel nélkül, az első partnerek az ismeretségi körből, a vendégek/vásárlók közül kerülnek ki.
A partnerek teljes erejükkel a saját üzletük sikeréért fognak dolgozni, hiszen ez az ő vállalkozásuk, mely teljesmértékben az ő befektetésükből valósult meg. A kialakítás költségein túl pedig belépési díjat, valamint havi forgalmi jutalékot (royaltyt) is fizetniük kell a rendszergazda felé.
A franchise a legszorosabb gazdasági forma. A modellben a rendszergazda meghatározza a lokációt, a márkanevet, a napi működést, a kialakítandó egység arculatát, valamint a termékszortimentet, illetve a nyújtandó szolgáltatások körét is. Emellett előírja, hogy milyen marketing tevékenységet kell folytatnia a partnernek, illetve a munkatársak kiválasztását, felvételét is szabályozza.
Tehát ha azt kérdezzük kinek érdemes franchise vállalkozásba kezdenie mint átvevő, akkor annak, aki egy sikeres vállalkozás receptjét szeretné átvenni. Aki beleszeret, azonosul a koncepcióval mindamellett, hogy tudja követni a sikerhez elengedhetetlen szabályokat.
Nagyon gyakran választják azok a franchiset, akiknek nincsen vállalkozói tapasztalatuk, hiszen a rendszergazda tudásának, valamint a koncepció által biztosított betanításnak köszönhetően így is sikeresen tudják vinni az egységüket.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
Sokáig lehetne beszélni a franchise üzleti vonzatairól, a lehetőségeiről és kockázatairól, a mérvadó statisztika szerint a partnerek mindössze 5%-a megy csődbe, ami piaci viszonylatban kiemelkedőnek számít. Azonban van emberi oldala is, hiszen a franchise legalább annyira szól a kapcsolat teremtésről, mint a pénzügyi sikerről.
Az Európai Közösség által elfogadott Kódexet a Magyar Franchise Szövetség iránymutató dokumentumként tartja számon, használja és két további irányelvvel egészítette ki.
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...