McDonald’s, az egyik leghíresebb franchise márka.
Péntek
2019.04.19.
A nemzetközi tapasztalatok szerint a franchise-vállalkozásban lépő félnek általában a már befutott márkanév használata és a rendszer tapasztalt tagjainak szakmai támogatása mellett a csődre mindössze öt százalék esélye marad.
 

A franchise többszereplős üzleti vállalkozás. Az ilyen típusú rendszerek a terjeszkedni vágyó, sikeres cégektől indulnak, õk a hálózat irányítói. Csatlakozó partnereik az adott márkanevet és a vállalkozási rendszer használatának jogát kapják.

A rendszer elindítója a rendszergazda, vagy átadó. Célja, hogy üzleti vállalkozása a személye által kidolgozott és jól bevált módon, megbízható partnerek bevonásával minél nagyobb teret hódíthasson az adott piacon. A franchise hálózatokcélja, hogy a szereplők, vagyis a rendszergazda és a csatlakozó partnerek, sikeresen működjenek.

Ha franchise vállalkozás indításán gondolkozol a legfontosabb, hogy találj egy jó márkanevet, ami könnyen megjegyezhető, beírható a böngészőbe. Előnyös, ha a név nem csak jól cseng, de azonosítható a tevékenységgel is.

Mi annak javasoljuk, hogy franchise hálózatot indítson, aki nagyon szoros gazdasági kapcsolatot szeretne partnereivel, hiszen az nem csak a nevet határozhatja meg, hanem azt is, hogy hogyan nézzen ki az üzlet, milyen legyen az arculat, a marketing, beleszólhat a munkatársak kiválasztásába, és abba is milyen termékeket, szolgáltatásokat árulhat az egység. Tehát a rendszergazda egy nagyon szoros kapcsolatot alakit ki a franchise partnerrel, és ellenőrzi annak a tevékenységét. Gondoljunk az ismert gyors étterem vagy benzinkút hálózatokra, ahol tudjuk, hogy milyen körülmények között milyen minőségű kiszolgálásban lesz részünk.

Emellett elvárt, hogy az induló vállalkozó rendelkezzen egy jól menő egységgel, mely legalább egy év a piacon van. Fontos, hogy a koncepció könnyen másolható, átadható más vállalkozók számára.

Egy adott rendszer franchise átvevői valamennyien – tartalmában, jogi és pénzügyi struktúráját tekintve azonos szerzõdést kötnek a társulás vezetõjével. A továbbiakban papíron azonos jogú, független partnerekként mûködnek. A franchiseban dolgozó átadó és átvevõk tehát szerződéses jogviszonyban állnak egymással, az együttműködés létrejöttekor kölcsönösen, írásban rögzítik elvállalt kötelezettségeiket.

A szerződés tartalma a franchise vállalkozás növekedésével változhat, vagyis az egyforma feltételrendszer az azonos idõben csatlakozó üzletfelekre vonatkozik. Egy induló franchise rendszernél ugyanis a rendszergazda még nem rendelkezik semmilyen franchise tevékenységét bemutató referenciával, tehát márkaneve és üzleti struktúrája még nem képvisel különösebb piaci értéket. Azonban amikor üzlete piaci létjogosultságát számos sikeres franchise partner felmutatásával bizonyítja, már megteheti, hogy magasabb belépési díjat állapítson meg.

Változó, hogy a rendszergazdák milyen feltételekkel kötnek szerződést a friss csatlakozókkal. Jellemző tétel a már korábban említett belépési díj, amely mindenhol követelmény, és a gazdák általában, az üzlet nagyságával arányosan összeget állapítanak meg. Nincs szabály továbbá arra vonatkozólag, hogy az adott rendszer vezetõje évente, vagy havonta igényli a tagság folyamatosságát biztosító díjat, valamint, hogy az említett összeget egy, a partnerrel közösen megállapított fix összegben, vagy százalékos juttatásban állapítják meg. A harmadik franchise rendszereknél szokásos díj a marketinghozzájárulás, amely szintén rendszeres kiadás.

A kiterjedt hálózattal bíró, jelentõs vagyonnal és tapasztalattal rendelkező cégekre jellemzõ, hogy a rendszergazda nem tart közvetlen kapcsolatot a hálózat valamennyi szereplõjével, hanem a világ különbözõ területein az õt képviselõ, úgynevezett master franchise partnerein keresztül szerez csatlakozókat.

Az üzleti élet legkülönbözõbb területeirõl találhatunk franchise rendszerben mûködõ vállalkozásokat.Az Egyesült Államokban és az Európai Unió fejlettebb országaiban a bankok egy új, meghódítandó piacként értékelik a franchise rendszerek résztvevõit, hiszen egy ilyen körülmények között induló vállalkozónak gyakran van szüksége kezdõtõkére, amelynek visszafizetésére biztosíték többek között a rendszergazda sikeres tevékenysége.

Végül, áttekintésként, hogy kinek jó megoldás a franchise és kinek kevésbé?

A franchise nem arról szól, hogy a saját ötleteineket valósítsuk meg. A franchise a stabilitásról megbízhatóságról szól, arról, hogy olyan üzleti modellt kapunk, ami kipróbált és helyettünk már más elkövette a hibákat, így nekünk már nem kell. Az átvevőnek szorosan kell követnie a kézikönyvek utasításait, a franchise nem a szabadságról szól, hanem arról, hogy a megszabott sikert garantáló keretek között működünk. Amerikában nem véletlenül keresnek veteránokat átvevőnek, a szabálykövetés a legfontosabb kulcsa a sikernek.

Ha szeretnél tanulni a franchiseról gyere el képzésünkre. Ha pedig elindítanád saját vállalkozásod gyere be hozzánk egy kötetlen beszélgetésre. 


népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.