Mit kérdezzünk a Franchise Átadótól?
A Franchise Partnerré válás (azaz egy saját vállalkozás beindítása egy márka ernyője alatt) megfelelő felkészülést, és sokszor tetemes idő, energia, pénz befektetést igényel. Franchise rendszerben, kipróbált és standardizált folyamatok mentén általában jóval könnyebben veszik az üzletfejlesztés elé gördülő akadályokat az átvevők, ugyanakkor ez egyfajta kötöttséget és kötelezettséget is jelent a számukra. A partnerek mögött ott áll egy bizonyított üzleti koncepció, kiterjedt támogatási rendszer és egy ismert márka, mégis végsősoron a Franchise Átvevő felelőssége, hogy saját területén sikerre vigye vállalkozását.
Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a partner tudjon teljes mértékben azonosulni a koncepcióval, ismerje meg annak minden apró részletét, biztosítsa a megfelelő erőforrásokat, és képes legyen a piaci potenciál kiaknázására. Mindezek kifürkészéséhez, tisztánlátásához jelenthetnek segítséget az alábbi kérdések megválaszolása – mielőtt belevágna következő vállalkozásába:
A Franchise Hálózat és Rendszergazda
- Legközelebb hol nyitnak új üzleteket, illetve mely piacokon vannak már jelen?
- Milyen siker-rátával üzemelnek a jelenlegi Franchise Partnerek (nyitás/zárás, profitot/veszteséget termelők aránya)?
- Milyen folyamatokkal védik a Franchise Átvevőket az alul teljesítő helyszínektől? Ha tudják, hogyan garantálják, hogy más egység nem befolyásolja negatívan az ő működésüket?
- A Rendszergazda tagja valamilyen franchise-okat tömörítő szervezetnek, például a Magyar Franchise Szövetségnek?
- Együttműködnek külsős, tapasztalt franchise tanácsadókkal?
- Ki tulajdonolja a márkajelzéseket, védjegyeket, stb., és regisztrálva vannak-e Magyarországon/Európában/globálisan?
- Van bármilyen függőben vagy folyamatban lévő vitás ügy a védjegyek ellen?
- A Franchise Rendszergazda megfelel a magyar és/vagy európai Etikai Kódexnek?
- Vállalnak valamilyen részt a Franchise Partnerek költségeinek finanszírozásából, vagy elérhető valamilyen hitel- vagy lízingkonstrukció?
- Összességében mekkora befektetéssel jár a franchise licence megvásárlása, a vállalkozás beindítása?
- belépési díj;
- bútorok, berendezés, felszerelés;
- ingatlan, üzlethelyiség felújítása, átalakítása;
- előleg, fedezet, kaució;
- képzés, oktatás, valamint utazási- és szállásköltségek;
- árukészlet;
- reklámanyagok, brosúrák;
- induló reklámkampány (ha van);
- a felkészülési időszak alatti munkaerőköltségek;
- szükséges működőtőke a vállalat rentábilissá válásáig;
- egyéb esetlegesen felmerülő költségek.
- Milyen működési költségekkel kell számolni, mi alapján határozták meg ezeknek a mértékét?
- royalty;
- reklám és/vagy marketing díj.
- Kötelező a franchise partnereknek a Rendszergazdától vásárolni az árut, termékeket?
- A Rendszergazda realizál profitot ezeken a termékeken?
- Hogyan és milyen határidők mellett történik a beszállítás, a megrendelések teljesítése?
- Milyen további kezdeti vagy folyamatos szolgáltatásokat biztosít a Rendszergazda, és ezek milyen költségekkel járnak a Partnerek számára?
Fogyasztói- és piackutatások, elemzések
- Végzett a Rendszergazda valamilyen piackutatást a Franchise Partner területére vonatkozóan?
- Mik voltak ennek az eredményei?
- Milyen demográfiai és forgalmi követelményeknek kell megfelelni ahhoz, hogy egy adott terület biztosan támogatni tudja,” eltartsa” a Franchise Partner üzletét?
Képzés, betanítás
- Hol, milyen hosszan és milyen költségek mellett tartják a kezdeti képzést?
- Kiknek kell részt venni ezen a képzésen?
- Milyen költségekkel jár a személyzet további tagjainak a képzése, betanítása?
- A Működési Kézikönyvben foglaltakon túl, a Franchise Rendszergazda biztosít további oktató anyagokat az új személyzet betanításához?
- Biztosít a Rendszergazda valamilyen gyakorlati segítséget a felkészülési, a nyitási és a kezdeti időszakokban? Milyen formában és mekkora költségek mellett?
Termékek és szolgáltatások
- A franchise partnerek kínálatában várható valamilyen új termék vagy szolgáltatás? Ha igen, mikor kerülnek bevezetésre?
- Milyen költségekkel jár egy-egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése?
- A termék értékesítésére vagy disztribúciójára vonatkozóan van valamilyen korlátozás?
- Van valamilyen garancia vagy visszáru program?
- Elő van írva valamilyen minimum árurendelési összeg, amit a Franchise Partnernek teljesízeni kell?
Működés
- Mi a helyszíni személyzet (területi franchise képviselők) szerepe és felelőssége?
- Hány franchise partner vagy helyszín tartozik egy-egy franchise képviselőhöz?
- Milyen háttérrel rendelkezik a számomra kijelölt franchise képviselő? Van lehetőség személyes találkozóra még a franchise licensz megvásárlása előtt?
- A franchise képviselők milyen gyakran látogatják a helyszíneket?
- Jár költségekkel ez a fajta helyszíni támogatás és asszisztencia?
- Milyen minőségbiztosítási vagy ellenőrzési folyamatok vannak?
- Milyen költségei vannak a támogatási rendszernek, és pontosan hogyan profitálnak belőle a Partnerek?
- Milyen üzletmanagement rendszert biztosítanak az értékesítések és profit erősítéséhez?
Reklám és marketing
- Milyen típusú reklámozást, promóciós csatornákat vagy eszközöket javasolnak?
- Milyen, a franchise területeket összefogó együttműködés, hirdetési és reklámkampány zajlik jelenleg?
- Az értékesítésnek nagyjából mekkora százalékát ajánlott, hatékony marketingre fordítani?
- A franchise partnerek hogyan találják meg és nyerik meg maguknak a vásárlókat?
- Hogyan néz ki a Rendszergazda országos vagy regionális hirdetési programja és költségvetése?
- Az országos vagy regionális marketing alap, hozzájárulás mekkora részét használják adminisztratív, vállalati, ügynöki költségek és díjak fedezésére?
- Milyen promóciós programot ajánlanak az üzletnyitáshoz, és milyen költségekkel jár ez?
A KÖVETKEZŐ LÉPÉSEK
Ha azon gondolkozik, hogy egy saját vállalkozást indít, méghozzá önállóan, de mégsem egyedül, akkor a Franchising.hu franchise katalógusában inspirálódhat, vagy akár meg is találhatja az Önhöz leginkább illő koncepciót, üzleti lehetőséget.
PROFIT system – franchise tanácsadás ®
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Attól függetlenül, hogy a franchise jog megvásárlása csak egy befektetés vagy aktívan részt is vesz majd az üzlet működtetésében, fejlesztésében, mindenképp utána kell nézni a hálózatnak, a piacnak.
A franchise átvevővé válásnak a szakmai tapasztalat hiánya sem jelent akadályt, sőt vannak ágazatok, ahol kifejezetten előnynek számít.
Egy franchise megvásárlása remek alternatíva lehet azoknak a vállalkozóknak, akik saját üzletet szeretnének indítani, egy nagyobb brand neve alatt.
Lehetnek olyan záradékok a franchise szerződésben, amelyek ellehetetlenítik az együttműködés megszűnésekor. Ezekre figyeljen, mielőtt aláírná a szerződést.
Hogyan kerüljük el azokat a gyakori hibákat, amiket egy franchise megvásárlása előtt, illetve beindításakor elkövethetünk.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...