Egyre több igényes fogyasztó

- Szabó Gyula
Hogyan látja a gasztronómia és vendéglátás szektor teljesítményét a magyar gazdaság átlagához képest? Érdemes invesztálni az ágazatba?
Ugyan a kávéházak csak egy kis szeletét, speciális szegmensét jelentik a gasztronómiának, de úgy gondolom, általánosságban igaz az, hogy ha valaki jó minőséget kínál, megfelelő szolgáltatásokkal (udvarias, készséges, szimpatikus, illedelmes, stb.), annak előbb-utóbb biztosan megjön a sikere. Ugyan már véget ért a gazdasági válság (vagy legalábbis már lábalunk ki belőle), de ami biztos, hogy a fogyasztói szokások átalakultak, a fogyasztók megnézik mire és hol költenek. Mi folyamatosan azt tapasztaljuk, hogy a jó vendéglátást és a minőségi szolgáltatásokat az emberek továbbra is inkább ”bevállalják”, csak maximum kevesebbszer. Legalábbis az a forgalomnövekedés, fejlődés és sok-sok meggyőzött fogyasztó, ami a Coffeeshop Company egységeit jellemzi, szerintünk ezt bizonyítja. Persze az árharcosság is komoly történet, mégis ez a sztereotípia egyre inkább lazulni látszik, egyre több igényes fogyasztó van Magyarországon, és egyre többen hajlandóak fizetni a minőség oltárán.
Hogyan értékeli a Coffeeshop Company elmúlt hét éves működését Magyarországon?
A Tizia csoport 2007-ben nyitotta meg az első Coffeeshop Company kávézót Magyarországon. Az első két év – nagyjából 2009 közepéig bezárólag – a saját fejlesztések időszaka volt, kizárólag saját tulajdonú és üzemeltetésű kávéházakat nyitottunk. Ez a kezdeti időszak remek lehetőség volt a tapasztalatszerzése a befektetések, lokáció-tárgyalás, működés és üzemeltetés terén. Ez a két év a sikeres piacépítés korszaka volt, aminek során megfelelő számú kávéházat fejlesztettünk ahhoz, hogy a Coffeeshop Company osztrák tulajdonosai érdemesnek találjanak minket egy franchise rendszer elindítására Magyarországon. A franchise bevonásával egy stratégiaváltás vette kezdetét, megkezdődött a meglévő kávézók kiszervezése, valamint újak kialakítása franchise partnerek bevonásával. Az elmúlt öt évben egy komoly struktúrával rendelkező hálózatot építettünk fel, egy olyan piacon, ahol mára mi rendelkezünk a legszélesebb disztribúcióval és franchise tapasztalattal. Természetesen voltak kisebb kudarcok, de 2009 óta folyamatosan fejlődünk.
Jelenleg ennek a fejlesztési folyamatnak közeledünk a végéhez Magyarországon, megkezdtük az utolsó kávéházi franchise licencek értékesítését. A jövőben így még nagyobb figyelem jut majd az üzletek forgalmi potenciáljának növelésére, marketingre és fejlesztésekre – a vendéglátó szemlélet fog jobban előtérbe kerülni.
Jelenleg tehát a végéhez közeledik a Coffeeshop Company magyarországi expanziója. Mely területeken keresnek még franchise partnereket, és milyen követelményeket támasztanak a lokációval szemben?
Nyíregyháza, Miskolc, Kecskemét, Székesfehérvár, Békéscsaba, Veszprémben, Sárvár és a Balaton környéke mind-mind működőképesek lehetnek. Eredetileg a fejlesztési terv arról szól, hogy egy minimum 20 ezer lakosú településen alakítható ki Coffeeshop Company. Ugyanakkor – a hálózatfejlesztés jelenlegi fázisában – már minden esetben rugalmas és teljesen egyénre szabott megállapodásokat kötünk, abszolút nem zárkózunk el a kistelepülésekről jelentkező, vállalkozó kedvű partnerektől sem. A fejlesztéseknek köszönhetően már a szezonalitást is nagyon jól ki tudjuk használni, a lokációval szembeni legfontosabb követelmény, hogy turisztikai szempontból fontos városban vagy határ menti településen legyen.
Milyen az ideális franchise átvevő profilja? Milyen tulajdonságokkal, készségekkel kell rendelkezniük a partnereknek?
A franchise partnereknél annyiban előnyt jelent, ha rendelkeznek üzlethelyiséggel (akár már működő kávézóval), hogy azt gyorsan át tudjuk alakítani a hálózati sztenderdeknek megfelelően. Ha a jelentkező nem rendelkezik még üzlethelyiséggel, a Coffeeshop Company kapcsolatrendszerén keresztül ajánl és segít a legmegfelelőbb felkutatásában, kiválasztásában.
Ami a személyes készségeket és tulajdonságokat jelenti, azt tudom mondani, hogy sok sztereotípiát megfogalmaztak már ezzel kapcsolatban, de érdemes ezeket megfogadni. Fontos, hogy a franchise partner hosszú távra tervezzen és erős vállalkozói kedvvel, szemlélettel rendelkezzen. Nem feltétel a vendéglátói tapasztalat, de azt kérjük, hogy mint vendég jártas legyen a vendéglátásban – ennek feltérképezéséhez mindig vannak kérdéseink, hogy kiderítsük, ők milyen igényeket fogalmaznak meg vendégként (az étterem/kávézó/hotel/stb. atmoszférája, miliője, kiszolgálás, ár, étel, helyszín, stb.) Mindenképp előny, ha a jövőbeli partnernek vannak elvárásai egy vendéglátó ipari egységgel és saját magával szemben is.
Úgy gondolom, hogy a franchise partnerek sikere 40 százalékban a barátságos, alázatos és kedves gondolkodásmódnak köszönhető, ami abból ered, hogy szolgáltatnak valamit a vendégnek. A maradék 60% pedig a Coffeeshop Company sztenderdek alkalmazása, mind a menedzsment, mind pedig az alkalmazottak szintjén – nagyon fontos, hogy franchise partnerként elfogadjuk és használjuk a rendszerben lévő tapasztalatokat, mert ezek értékesek.
Ha ezek megvannak valakiben, akkor könnyen sikeres tagja lehet rendszerünknek. Ha ezek hiányoznak, akkor nem biztos, hogy a vendéglátás a legmegfelelőbb ágazat számára.
Átlagosan mennyi időt vesz igénybe egy Coffeeshop Company kávézó kialakítása és elindítása, az elhatározás megszületésétől a megnyitóig?
Az a tapasztalat, hogy az információcsere, találkozók és az összes részlet személyes átbeszélésének folyamata a kapcsolatfelvételtől a megállapodásig nagyjából 3-6 hónapot ölel fel. Mindenre kiterjedő, sokrétű információval igyekszünk ellátni jövőbeli partnereinket, ezért sokkörös megbeszélésekre van szükség. Ezt követően veszi kezdetét a lokáció felkutatása, a tréning és a kialakítás. Ha megvan a helyszín, akkor az épület készültségi fokától függően 60-90 nap alatt üzemképessé alakítható.
Mekkora forgalmat tudnak elérni átlagosan a franchise üzletek?
A Coffeeshop Company különböző kialakítású kávézókkal és mobil egységekkel országszerte jelen van a kisvárosoktól kezdve a fővárosig, ezért ez nagyon különböző, a forgalom egységenként más és más. Általánosságban, egy kávézó napi százezer forintos árbevételtől fenntartható és jövedelmező lehet, de annyi mindennek kell összeállnia, hogy nehéz átlagot mondani.
Egy olyan kávézó, ami a Coffeeshop Company márkanév alatt nyílik meg, mindenképp alkalmas kell, hogy legyen egy 10-15 ezer eurós havi forgalom kitermelésére, és ehhez állítjuk be a pénzügyi tervet is. Ha nem gondoljuk, hogy ez reális, akkor nem javasoljuk a megnyitást.
Milyen tanácsot fogalmazna meg egy éppen franchise partnerré válás előtt álló vállalkozónak? És milyen tanácsot annak, aki kifejezetten a Coffeeshop Companyban gondolkozik?
Bármilyen franchise megvásárlása előtt is álljon az ember, igaz az, hogy a franchise egy remek mankót jelent egy vállalkozás működtetéséhez. Azonban ezt se le, se felértékelni nem szabad, ezért minden partnernek, érdeklődőnek megfelelő mennyiségű és tartalmú információt kell begyűjtenie a franchise rendszerről.
Személy szerint minden franchise átvevőnek azt tanácsolom, hogy, ha kiválasztott egy franchise márkát és eltökélt a csatlakozás mellett, fogadja el a hálózat alapköveit és támaszkodjon a többéves tapasztalatra épülő üzleti modellre, ne megváltoztatni próbálja azt.
Ha pedig valaki a kötöttségek mellett el tudja fogadni, hogy a személyes közreműködés és a türelem kifizetődő, és egyben egy hatékony marketingeszköz is, akkor döntsön a Coffeeshop Company mellett.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.