"Ha egy vállalat a válság ellenére is hajlandó PR ügynökség segítségét kérni, a hírnévgondozás sokkal kevesebb ráfordítással fenntartható."
Vasárnap
2012.04.22.
Terdik Adrienne-t, a Presston Pr ügyvezetőjét kérdeztük arról, hogy milyen változások mentek végbe a public relations szakterületén az elmúlt években.
 

Milyen irányba mozdultak el a pr tevékenységek a válság hatására?
Több nagy cég és multinacionális vállalat a hatalmas költségekkel járó, direkt reklámozás helyett inkább a mérsékeltebb ráfordítást igénylő, de sokkal személyesebb elérést, kapcsolat - és bizalomépítést egyaránt jelentő PR aktivitásokra fordítja a marketing büdzsé nagyobb részét. Tapasztalataink szerint, míg az online felületek továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek, addig a print médiumokban történő fizetett hirdetések száma csökkent, viszont a hírértékű interjúkkal, cikkekkel sikerült jó pár média megjelenést generálnunk ezeken a felületeken is.

Vannak olyan PR-eszközök amelyeket kevésbé alkalmaznak a vállalatok költségcsökkentés érdekében?
A CSR (Corporate Social Responsibility - szerk.) tevékenységek egyre nagyobb szerephez jutnak. A legtöbb nagy cég ma már jótékonyan támogat egy-egy közügyet, rászoruló szervezetet. Talán a szponzoráció tevékenységét ez a marketing eszköz fogja kissé háttérbe szorítani. Ennek eredményeképp kisebb ráfordítással, nagyobb hatékonyság érhető el.
Az EU által támogatott beruházások pedig közbeszerzéseken keresztül elérhető lakossági tájékoztató, - és PR kampányokat írnak elő, amelyek során továbbra is számítanak a magyarországi PR cégek munkájára. Az integrált kommunikációs stratégiákban egyre nagyobb szerepet kap a kreatív gondolkodásmód, a hír- és sztori-generálás, valamint az egymásra épülő és egymást erősítő PR eszközök alkalmazása. A hitelesség szintén fontos kritériuma egy jól működtethető koncepciónak és hozzájárul a vállalat pozitív image-ének építéséhez.

Mik az előnyei/hátrányai egy külsős PR céggel való együttműködésnek, szemben azzal, ha egy vállalaton belül foglalkoztatnak PR szakembereket?
Amennyiben egy cég belátja, hogy a PR a sikeres vállalat irányítás eszköze, abban az esetben mindenképpen érdemes megfelelő tapasztalattal, képzettséggel és referenciákkal rendelkező PR céggel hosszú távú szerződést kötnie. Ennek nagyon sok előnye van. Kiemelném többek között a költséghatékonyságot, mivel a munkavállalói járulékokat a PR cég fizeti a dolgozói után, illetve az általa kiállított számlát a megbízó cég költségként elszámolhatja. Másrészt az ügynökség kapcsolati tőkéjén és ügyfélkörén keresztül akár potenciális üzleti partnereket is hozhat a megbízó cég részére. Végül, de nem utolsó sorban a sikeres PR cég nagyobb kedvezményeket tud biztosítani akár a média kampányok lebonyolítása, akár a rendezvényszervezés terén. Nem beszélve arról, hogy egy-egy hírértékű eseménnyel, közleménnyel több tíz milliós média értéket is elérhetünk.

(pcs)


Papp Csaba
újságíró

legolvasottabb

Miért nincs Wendy’s Európában? /2024.07.16.

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.

Mennyibe kerül egy McDonald’s? /2022.02.02.

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.

Franchise hálózatok, amelyek a TikTok-ról indultak /2025.05.26.

A TikTok, több mint egymilliárd felhasználójával, mára sokkal több lett, mint egy szórakoztató alkalmazás. Fedezd fel, hogyan vált a platform valódi, fizikai üzletekből álló franchise hálózatok ugródeszkájává!

Kávézómárkák Magyarországon /2014.11.25.

A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.

Franchise körkép: önkiszolgáló kávéautomata /2025.03.12.

A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.