A védőernyő alatt
Truszka Márton, 2008 szeptemberében csatlakozott a Subway hálózatához. A döntést közösen üzlettársával, a húgával hozták meg és az ő helyzetük annyiban különbözött, hogy már egy meglévő – 2005 óta működő – éttermet vettek át Budapesten, a Mammut bevásárlóközpontban. „A döntés többek között azért esett a Subwayre, mert lehetőségünk volt egy már működő üzletet átvenni. Így mentesültünk a bevezetéssel járó kockázatok és nehézségek alól.” Arra a kérdésünkre, hogy ma is hasonlóképpen döntenének-e már ekkor megkaptuk a választ, ugyanis a kihívó gazdasági környezet hatásai ellenére, 2012 májusában a Truszka testvérek megnyitották második üzletüket is, szintén Budapesten, ezúttal a Szent István Bazilikához közel. „A második üzletnél már tudatos volt a döntés, ismertük a rendszert, tudtuk, hogy milyen irányban érdemes egy ilyen üzlettel elindulni."
Hogyan kezdjen hozzá?
A Subway csatlakozási procedúra meglepően gördülékenyen történik. Az egyeztetések a magyarországi fejlesztési képviselőkön keresztül zajlanak. Ez részletesen kidolgozott, az Amerikai Egyesült Államokban található központ által irányított folyamat. Ahhoz, hogy újabb Subway üzletet lehessen nyitni, a közelben található más Subway éttermek tulajdonosainak hozzájárulását kell kérni. Ennek megszerzése után következik a szükséges dokumentációk elkészítése, majd a franchise szerződés megkötése. „Általánosságban elmondható, hogy a franchise központ által kialakított elvárásoknak sokkal könnyebb megfelelni, mint a magyar közigazgatási előírásoknak. A döntés megszületése és az étterem megnyitása közötti hosszabb időszak az építési engedély megszerzésével telt, illetve nekünk még további nehézségeket okozott a műemlék jellegű épület és a Bazilika közelsége (csak cégért engedtek elhelyezni, bizonyos színű lehetett a napernyő, illetve az egyházi intézmény közelsége miatt alkoholt (sört) nem árusíthatunk).”
Sokat számít, ha nem egyedül "vág bele"
Mint minden étterem (és a legtöbb vállalkozás) életében a bevezető szakasz a legkritikusabb, meg kell ismertetni a helyet és a terméket a fogyasztókkal. Ilyenkor jól jöhet, ha van egy olyan ”védőernyő”, ami támogatást és útmutatást jelent az indulásnál. „Már a kezdet kezdetén a Subway munkatársai hasznos tanácsokkal láttak el minket, elmondták mit és hogyan csináljunk annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb idő alatt népszerűvé váljon az éttermünk. Minden egyes üzlet megnyitásánál, tehát a Mammut Subway és a Bazilika Subway esetében is, a Subway munkatársai egy hetet töltöttek el az üzletben. Ennek keretében részletesen elmagyarázták az üzemeltetés fortélyait és kitértek arra, hogy milyen problémákba ne fussunk bele a működés során. Az így eltöltött egy hét során az üzemeltetési tanácsokon kívül hasznos segítséget kaptunk a hosszabb távú marketing stratégia kialakításával kapcsolatban is.”
A Subway támogatási rendszere egy kidolgozott, mindig kéznél levő "mankót" jelent a franchise partnerek számára. Minden étteremtulajdonos rendelkezésére áll egy kidolgozott rendszer, amely magába foglalja a kenyér sütéséhez szükséges hőmérsékletétől kezdve, a sikeres személyzeti politikáig a hálózat által felhalmozott teljes know-how-t. Az alkalmazottak számára a franchise központ különböző képzéseket szervez és/vagy ír elő, amelyek során lehetőség van kisebb részterületek jobb elsajátítására. Lehetőség van tapasztalatcserére is a többi franchise partnerrel, mind informális úton, mind az évente többször összehívott találkozókon.
Marketing nélkül nem megy
A mai üzleti és gazdasági életben sokan egyértelműnek tartják, hogy egy vállalkozás/vállalat eredményességének egyik kulcsfontosságú indikátora az ismert és népszerű márkanév. A márkaépítéshez elengedhetetlen a megfelelő marketing és reklám tevékenység. A franchise hálózatok sokszor azért tudnak hatékonyabban működni, mert a franchise partnerek – akik általában kötelesek egy meghatározott összegű marketing/reklám díjat egy ”közös alapba” befizetni – összefogásával, hálózatszinten jóval kedvezőbb pozícióba kerülnek, mintha önállóan próbálnának reklámozni.
A Subway is hasonló, rendszerszintű marketing tevékenységet folytat, amelyet az üzletek nettó árbevételének egy bizonyos részéből finanszíroznak. „Sok marketinganyag áll a franchise partnerek rendelkezésére online, amelyhez hozzáférést kapunk a szerződés aláírásakor. Természetesen ez kötöttségekkel is jár, hiszen valamennyi marketinganyagot jóvá kell hagynia a területi egységet felügyelő fejlesztési képviselőnek.”
A Subway esetében a kiépített márkanév és a rendszerszintű marketing mindenképp nagy előnyt jelent –Truszka Márton nagyrészt ennek tulajdonítja az étteremlánc sikereit. „2008 tavaszán, amikor a Subway projektünk megvalósításán gondolkoztunk, még nyoma sem volt a jelenlegi válságnak. Akkoriban azt tapasztaltuk, hogy a belső fogyasztás igen jól pörgött, sorra nyíltak a vendéglátó üzletek. Húgommal önálló vállalkozás beindítását terveztük és az előbb említettek miatt vágtunk bele az üzlet átvételébe. Úgy veszem észre, hogy a gyorséttermi szektort – mint a gazdasági többi üzletágát is – megviselte a gazdasági visszaesés, ennek ellenére néhány láncnak sikerült árbevétel növekedést elérni, főleg a sikeres marketing tevékenység révén. A Subway gyorsétteremlánc népszerűsége évek óta növekszik, valószínűleg ennek köszönhető, hogy a múlt évben 5 üzlet is nyílt.”
Mindenki nem lehet Subway étterem tulajdonos
A Subway franchise rendszere alapvetően egy részletesen kidolgozott, az üzletvezetés minden aspektusát érintő üzleti csomag, aminek az instrukcióit – pont a Subway-t Subway-jé tevő elemek megőrzése érdekében – be kell tartani. A merev franchise rendszerből fakadóan a partnereknek (amellett, hogy saját éttermüket üzemeltetik) el kell tudniuk fogadni egy ellenőrző csapat meglétét, a franchise központ személyében.
„Amikor elvégeztem Milfordban a leendő franchise tulajdonosok tanfolyamát, az előadók felhívták a figyelmünket, hogy nem minden ember alkalmas „franchisee-nak”, ami csak a későbbiekben, az étterem működtetése során vált számomra világossá, hogy mit is jelent. A Subwaytől kapjuk az étterem működtetéséhez kapcsolódó technológiát, know-how-t, alapanyagokat, nekünk ezt a rendszert működtetni kell, a központ utasításait végre kell hajtanunk. Sokan azonban nem alkalmasak erre: megkérdőjelezik, hogy ezt miért kell így csinálni, mert szerintük máshogy jobban működne a dolog. A mindennapi működésben a kreativitásnak nincs túl nagy szerepe, az adott üzlet marketing stratégiájának kidolgozásában viszont szükséges a franchise partner innovatív gondolkodása.”
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.