„A legfontosabb – az étterem helyszínének kiválasztása után – egy jó csapat összeállítása volt. A dolgozóink kulcsszerepet töltenek be az étterem sikeres működtetésében” - Truszka Márton 2007-ben diplomázott a Budapesti Gazdasági Főiskola Vendéglátás és Szálloda szakán, majd kétéves kiegészítő képzésben vett részt a Budapesti Corvinus Egyetemen. A vendéglátásban szerzett gyakorlat a főiskolai gyakorlatokból, illetve nyári munkákból tevődött össze.
Kedd
2013.08.06.
Truszka Márton, két Subway étterem tulajdonosa avatott be minket, hogy mit jelent a Subway franchise partnereként tevékenykedni.
 

Truszka Márton, 2008 szeptemberében csatlakozott a Subway hálózatához. A döntést közösen üzlettársával, a húgával hozták meg és az ő helyzetük annyiban különbözött, hogy már egy meglévő – 2005 óta működő – éttermet vettek át Budapesten, a Mammut bevásárlóközpontban. „A döntés többek között azért esett a Subwayre, mert lehetőségünk volt egy már működő üzletet átvenni. Így mentesültünk a bevezetéssel járó kockázatok és nehézségek alól.” Arra a kérdésünkre, hogy ma is hasonlóképpen döntenének-e már ekkor megkaptuk a választ, ugyanis a kihívó gazdasági környezet hatásai ellenére, 2012 májusában a Truszka testvérek megnyitották második üzletüket is, szintén Budapesten, ezúttal a Szent István Bazilikához közel. „A második üzletnél már tudatos volt a döntés, ismertük a rendszert, tudtuk, hogy milyen irányban érdemes egy ilyen üzlettel elindulni."

Hogyan kezdjen hozzá?

A Subway csatlakozási procedúra meglepően gördülékenyen történik. Az egyeztetések a magyarországi fejlesztési képviselőkön keresztül zajlanak. Ez részletesen kidolgozott, az Amerikai Egyesült Államokban található központ által irányított folyamat. Ahhoz, hogy újabb Subway üzletet lehessen nyitni, a közelben található más Subway éttermek tulajdonosainak hozzájárulását kell kérni. Ennek megszerzése után következik a szükséges dokumentációk elkészítése, majd a franchise szerződés megkötése. „Általánosságban elmondható, hogy a franchise központ által kialakított elvárásoknak sokkal könnyebb megfelelni, mint a magyar közigazgatási előírásoknak. A döntés megszületése és az étterem megnyitása közötti hosszabb időszak az építési engedély megszerzésével telt, illetve nekünk még további nehézségeket okozott a műemlék jellegű épület és a Bazilika közelsége (csak cégért engedtek elhelyezni, bizonyos színű lehetett a napernyő, illetve az egyházi intézmény közelsége miatt alkoholt (sört) nem árusíthatunk).”

Sokat számít, ha nem egyedül "vág bele"

Mint minden étterem (és a legtöbb vállalkozás) életében a bevezető szakasz a legkritikusabb, meg kell ismertetni a helyet és a terméket a fogyasztókkal. Ilyenkor jól jöhet, ha van egy olyan ”védőernyő”, ami támogatást és útmutatást jelent az indulásnál. „Már a kezdet kezdetén a Subway munkatársai hasznos tanácsokkal láttak el minket, elmondták mit és hogyan csináljunk annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb idő alatt népszerűvé váljon az éttermünk. Minden egyes üzlet megnyitásánál, tehát a Mammut Subway és a Bazilika Subway esetében is, a Subway munkatársai egy hetet töltöttek el az üzletben. Ennek keretében részletesen elmagyarázták az üzemeltetés fortélyait és kitértek arra, hogy milyen problémákba ne fussunk bele a működés során. Az így eltöltött egy hét során az üzemeltetési tanácsokon kívül hasznos segítséget kaptunk a hosszabb távú marketing stratégia kialakításával kapcsolatban is.”

A Subway támogatási rendszere egy kidolgozott, mindig kéznél levő "mankót" jelent a franchise partnerek számára. Minden étteremtulajdonos rendelkezésére áll egy kidolgozott rendszer, amely magába foglalja a kenyér sütéséhez szükséges hőmérsékletétől kezdve, a sikeres személyzeti politikáig a hálózat által felhalmozott teljes know-how-t. Az alkalmazottak számára a franchise központ különböző képzéseket szervez és/vagy ír elő, amelyek során lehetőség van kisebb részterületek jobb elsajátítására. Lehetőség van tapasztalatcserére is a többi franchise partnerrel, mind informális úton, mind az évente többször összehívott találkozókon.

Marketing nélkül nem megy

A mai üzleti és gazdasági életben sokan egyértelműnek tartják, hogy egy vállalkozás/vállalat eredményességének egyik kulcsfontosságú indikátora az ismert és népszerű márkanév. A márkaépítéshez elengedhetetlen a megfelelő marketing és reklám tevékenység. A franchise hálózatok sokszor azért tudnak hatékonyabban működni, mert a franchise partnerek – akik általában kötelesek egy meghatározott összegű marketing/reklám díjat egy ”közös alapba” befizetni – összefogásával, hálózatszinten jóval kedvezőbb pozícióba kerülnek, mintha önállóan próbálnának reklámozni.

A Subway is hasonló, rendszerszintű marketing tevékenységet folytat, amelyet az üzletek nettó árbevételének egy bizonyos részéből finanszíroznak. „Sok marketinganyag áll a franchise partnerek rendelkezésére online, amelyhez hozzáférést kapunk a szerződés aláírásakor. Természetesen ez kötöttségekkel is jár, hiszen valamennyi marketinganyagot jóvá kell hagynia a területi egységet felügyelő fejlesztési képviselőnek.”

A Subway esetében a kiépített márkanév és a rendszerszintű marketing mindenképp nagy előnyt jelent –Truszka Márton nagyrészt ennek tulajdonítja az étteremlánc sikereit. „2008 tavaszán, amikor a Subway projektünk megvalósításán gondolkoztunk, még nyoma sem volt a jelenlegi válságnak. Akkoriban azt tapasztaltuk, hogy a belső fogyasztás igen jól pörgött, sorra nyíltak a vendéglátó üzletek. Húgommal önálló vállalkozás beindítását terveztük és az előbb említettek miatt vágtunk bele az üzlet átvételébe. Úgy veszem észre, hogy a gyorséttermi szektort – mint a gazdasági többi üzletágát is – megviselte a gazdasági visszaesés, ennek ellenére néhány láncnak sikerült árbevétel növekedést elérni, főleg a sikeres marketing tevékenység révén. A Subway gyorsétteremlánc népszerűsége évek óta növekszik, valószínűleg ennek köszönhető, hogy a múlt évben 5 üzlet is nyílt.”

Mindenki nem lehet Subway étterem tulajdonos

A Subway franchise rendszere alapvetően egy részletesen kidolgozott, az üzletvezetés minden aspektusát érintő üzleti csomag, aminek az instrukcióit – pont a Subway-t Subway-jé tevő elemek megőrzése érdekében – be kell tartani. A merev franchise rendszerből fakadóan a partnereknek (amellett, hogy saját éttermüket üzemeltetik) el kell tudniuk fogadni egy ellenőrző csapat meglétét, a franchise központ személyében.
„Amikor elvégeztem Milfordban a leendő franchise tulajdonosok tanfolyamát, az előadók felhívták a figyelmünket, hogy nem minden ember alkalmas „franchisee-nak”, ami csak a későbbiekben, az étterem működtetése során vált számomra világossá, hogy mit is jelent. A Subwaytől kapjuk az étterem működtetéséhez kapcsolódó technológiát, know-how-t, alapanyagokat, nekünk ezt a rendszert működtetni kell, a központ utasításait végre kell hajtanunk. Sokan azonban nem alkalmasak erre: megkérdőjelezik, hogy ezt miért kell így csinálni, mert szerintük máshogy jobban működne a dolog. A mindennapi működésben a kreativitásnak nincs túl nagy szerepe, az adott üzlet marketing stratégiájának kidolgozásában viszont szükséges a franchise partner innovatív gondolkodása.”


BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A prémium pékségek francia ősatyja /2024.09.03.

A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.

Franchise körkép: hódítanak külföldön a mobil éttermek /2024.07.23.

10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.

Miért nincs Wendy’s Európában? /2024.07.16.

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.

Franchise körkép: Kerekes fagyi /2024.05.24.

Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.

Hogyan trükköznek a vásárlókkal az étteremláncok? /2024.05.02.

Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.

népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.