Csomagolásmentes bolt, kávézó és közösségi tér egyben

A noPack franchise partnerekkel szemben nem elvárás a kereskedelmi, vállalkozói tapasztalat, viszont a sikerhez elengedhetetlen a környezetvédelem és a koncepció melletti elhivatottság és hitelesség.
Hétfő
2016.07.25.
Nagy beruházás nem, tudatosság és a környezetvédelem melletti elhivatottság viszont kell ahhoz, hogy valaki sikeres noPack franchise partnerré váljon.
 

Magyarország és a régió első csomagolásmentes boltja, a noPack 2015. szeptember 30-án nyitotta meg kapuit Budaörsön. „Hosszú gondolkodás, tervezés, hatóságokkal való számtalan egyeztetés előzte meg az eseményt. Egy németországi példa indította családunkat a cselekvésre” – avatott be Ruzsonyi Ági társtulajdonos. Mint elmondta, a noPack filozófia a tudatos vásárlásra és környezetvédelemre épül. A cél egyrészt az, hogy mindig csak a szükséges mennyiség megvásárlásával megelőzzék több száz kilogramm élelmiszer kidobását, másrészt pedig, hogy a környezetre rendkívül káros csomagolási hulladékot közel nullára csökkentsék (saját edényekkel, tárolókkal, bevásárlókosárral, szatyorral érkezik a vásárló). Az üzlet kínálatában találhatók alapélelmiszerek, péksütemények, zöldség-gyümölcs, magvak, fűszerek, kávé, szörpök vagy natúrkozmetikumok is. A vásárló pedig biztos lehet benne, hogy helyi termelőktől beszerzett, vegyszermentes, ellenőrzött terméket vásárol. De a noPack több mint egy élelmiszerüzlet; csomagolásmentes bolt, kávézó és közösségi tér is egyben.

A családi vállalkozás tavaly szeptemberi megnyitását a vártnál jóval szélesebb körű érdeklődés előzte meg, a megnyitó után pedig hamar óriási népszerűséget vívott ki magának a noPack üzlet. „A bolt nyitásának hírére már augusztusban rengeteg cikk született, riportokban érdeklődtek a folyamatról, vásárlók százaitól kaptunk kedves üzeneteket, bíztatást” – mondta el a tulajdonos. „És nem csak vásárlók keresnek meg minket, de az igények kezdenek megnőni a hasonló boltok nyitása iránt is. Csak az elmúlt hónapokban több mint 50 franchise-érdeklődő keresett meg bennünket.” Szerencsére az alapítók eleve egy franchise rendszer kiépítésének igényével indították el vállalkozásukat, azzal az elképzeléssel, hogy az ország minél több pontján noPack pontok nyílhassanak.

A kezdeti meglódulást követően, jelenleg változások zajlanak a vállalkozás életében, és – mivel az eddig bérelt üzlethelységet el kívánja adni a tulajdonos – a budaörsi, első noPack bolt áthelyezésre kerül, valamint az üzletfejlesztés fókusza is inkább a franchise rendszerre helyeződik át. „Családi életünk úgy hozta, hogy a szervezéssel, vezetéssel foglalkozunk tovább, így – igény és megfelelő ajánlat esetén – az üzlet teljes berendezése is átadásra kerülhet.” Mint megtudtuk, a legtöbb franchise partneri érdeklődés Budapestről érkezik, de előrehaladott állapotban van a tárgyalási folyamat például Győrben, Kiskunlacházán vagy Szentendrén is.

A noPack csapata egyébként minden partnerét támogatja az üzlethelyiség kiválasztásában és berendezésében. A támogatási rendszer részeként pedig segítenek az engedélyek beszerzésében, az engedélyezteti eljárásban (ami így akár 2-3 hétre is csökkenhet), átadásra kerül a teljes partnerlista, valamint marketingtámogatást, logó-, arculat-, névhasználatot és folyamatos segítségnyújtást is biztosítanak.

A noPack belépési franchise díj alapvetően egyszeri 500 ezer forintot jelent, azonban a mostani kezdeményezés értelmében ennek mindössze a felére, azaz 250 ezer forintra van szükség a csatlakozáshoz. „Mivel minél több noPack pont létrehozását szeretnénk minél előbb látni (úgy a kisebb településeken, ahogy a nagyvárosokban is), így most az első 10 szerződő partner indulását 50 százalékos kedvezménnyel segítjük a franchise díjból” – mondta el Ruzsonyi Ági. A franchise együttműködéshez kapcsolódó további költség még a havi 25 ezer forintot jelentő royalty díj.

Összességében egy noPack csomagolásmentes bolt és kávézó megnyitása nem igényel hatalmas befektetést. A rugalmas koncepciónak, minimalista dizájnnak és újrahasznosított anyagokból készült berendezésnek köszönhetően az üzletnyitás már akár kétmillió forintos teljes befektetéssel is lehetséges. Ez utóbbi egy átlagos méretű, 30-50 négyzetméter alapterületű bolt esetén lehet érvényes, az első árukészlettel együtt, de bérleti díj nélkül. És elsősorban az ingatlan paraméterei (méret és elhelyezkedés), valamint az üzlethelyiség műszaki állapota (a szükséges átalakítások, átépítések) lehetnek a legnagyobb hatással a végső befektetés alakulására.