Mi a franchise?
A franchise többszereplős üzleti vállalkozás. Az ilyen típusú rendszerek a terjeszkedni vágyó, sikeres cégektől indulnak, ők a hálózat irányítói (rendszergazda / franchisor). Csatlakozó partnereik az adott márkanevet és a vállalkozási rendszer használatának jogát kapják meg a fizetett licensz díjak (royalty) ellenében.
A nemzetközi tapasztalatok szerint a franchise vállalkozásba lépő félnek általában a már befutott márkanév használata és a rendszergazda, valamint a rendszer tapasztalt tagjainak szakmai támogatása mellett a kis eséllyel megy tönkre és lesz sikertelen a vállalkozása.
Hogy néz ki egy tipikus franchise?
Egy klasszikus franchise példa a McDonald's, melyben a rendszergazda franchise jogot értékesít egyéni átvevőknek (single-unit franchisee) vagy nagyobb csoportoknak (multi-unit franchisee), utóbbiak akár több száz, vagy ezer egységet is üzemeltethetnek egy hálózaton belül. Az átvevők ebben a rendszerben, mint más márkák esetében is, megkapják a hálózatszintű márkából származó húzóerőt és ismertséget, a rendszergazda pedig külső tőkét tud bevonni a terjeszkedéshez anélkül, hogy személyesen menedzselnie kéne az önállóan működő vállalkozásokat.
Milyen franchise átvevőnek lenni?
Franchise átvevőként egy bevezetett márka rendszerében dolgozik a vállalkozó. Az átvevő saját tőkéjével alapítja meg a vállalkozást, melyért cserébe a rendszergazda átadja üzleti tudását (pl. betanítja a partnerek alkalmazottait, marketing támogatást ad, stb). A kölcsönös partnerkapcsolatban az átvevők kihasználhatják a hálózat márkaerejét és egy bizonyított üzleti modellt kapnak, cserébe viszont szerződéses keretek szerint, meghatározott szabályok alapján kell végezniük a napi tevékenységüket a vállalkozásban.
Milyen alkotói elemei vannak egy franchise-nak?
A legtöbb franchise szerződésben visszatérő terminológia az "átvevő" (egységet üzemeltető egyéni vagy csoportos vállalkozó) és "átadó" (márka védjegyét és üzleti tudását tulajdonló rendszergazda) szerepköre. A különböző díjak között tipikus elem a havi vagy éves szinten, forgalmi alapon vagy fix díjban fizetett royalty díj. A legtöbb hálózatnak továbbá egyszeri belépési díjat is kell fizetni. Egyes országokban ezek kiegészülhetnek helyi törvényekkel, pl. az Egyesült Államokban az FDD (franchise disclosure document) szabályozza a szerződéskötés előtt kötelezően átadott információk körét - ez nagyobb márkák esetében akár több száz oldalas terjedelmű is lehet, habár hazánkban ilyen dokumentumot nem kötelező átadni.
Mitől lesz egy franchise "jó" vagy "rossz"?
Sajnos nem minden vállalkozás franchise, ami annak hívja magát - különösen igaz ez olyan országokban, ahol nincs franchise jogszabály. A sikeres hálózatok ismérve, ha megfelelő, stabil támogatást tudnak biztosítani a partnerek által befizetett royalty díjak ellenében - legyen szó pl. országos szintű marketing kampányokról, melyek a márkát erősítik.
A legegyszerűbb a hálózatba tartozó átvevőket megkérdezni arról, hogy mi a véleményük a hálózatról, tipikus ismérv lehet például egy jó hálózat mögött, ha több átvevője is van, aki multi-unit üzemeltető - azaz több egységet is alapított a márka mögött.
Milyen franchise hálózatok a legnyereségesebbek?
Az árrés szektoronként változó, de a franchise modell leginkább az erős-keresletű ágazatokban állja meg a helyét a legjobban: pl. gyorséttermek, kiskereskedelmi láncok vagy személyes szolgáltatások (pl. kozmetika, oktatás). Azonban a legjobb márkák is zátonyra futhatnak, ha például egy rossz helyen nyitnak a partnerek, vagy nem tudják jól menedzselni a létrehozott egységet.
Mik a franchise előnyei és hátrányai?
Előnyök között sorolható a márka és a védjegyhasználati jog, a hálózatszintű loyalty programok, a betanítás és az állandó támogatás pl. marketing promóciók formájában. Sok franchise hálózatnak már a mérete is előnyként sorolható, a nagyobb csoportok olcsóbban tudnak nagyobb mennyiséget beszerezni, ezért minden franchise partner a piaci árak alat tudja működtetni az üzletét, mintegy beszerzési társulás.
Hátránynak tekinthető, hogy különösen az erős márkák nagy belépési és licensz díjakat kérnek a fent sorolt előnyök ellenében. A globális hálózatok esetében egy szoros rendszernek kell megfelelni, ez pl. gyakran innovációs kötelezettségekkel is jár: ha például a rendszergazda kitalálja, hogy bevezet egy kioszkos kiszolgálást, vagy új arculatot, akkor ennek a költségeit gyakran az átvevőknek kell állni. Maga a hálózatszintű működés is járhat kockázatokkal, elég egy gyenge átvevő vagy PR krízis, amí az egész márka megítélését ronthatja.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Február 6-én került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 18. Díjkiosztó Gálája.
legolvasottabb

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A lengyel Edukido az elavuló lexikális tudás átadása helyett, játékos megoldással készítené fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira.
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...