Coop
Coop / A vezetők interjút adtak a franchise terveiről a Trade Magazinnak
Szerda
2022.07.13.
Minden nehézség dacára a Coop Csoport 2021-ben is megtalálta az utat a vásárlóihoz.
 

Az ország legszélesebb lefedettségű üzletlánca több területen is igyekszik modernizálni, emelni szolgáltatásai színvonalát, miközben a környezettudatos szemlélet vezérli az üzletpolitikáját, mondta el a Trade Magazinnak Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke és Tóth Géza, a cég vezérigazgatója.

Hogyan alakult 2021 a Coop számára?

Pekó László: – Ez az év sem volt könnyebb, mint az előző. A COVID még jelen volt, és számos világgazdasági tényező is nehezítette működésünket. Hálásak vagyunk dolgozóinknak, hogy a nehéz körülmények között helytálltak, és színvonalas munkájukkal járultak hozzá eredményeinkhez.

Bár kihívásokkal teli év volt 2021, mégis, úgy gondolom, elégedettek lehetünk a teljesítményünkkel. A Coop Csoport árbevétele 2021-ben 674 milliárd forint volt, ami 3%-os növekedés 2020-hez képest. Ebből a Coop üzletlánc forgalma 404 milliárd forintot tett ki, ez mintegy 6%-os növekedés az előző évhez viszonyítva. Továbbra is mi vagyunk jelen a legtöbb helyen az országban: 1480 településen 2240 üzlettel.

Az integráció csakúgy, mint a kereskedelem egészében, a Coop Csoportnál is folytatódott: tavaly az 5 legnagyobb franchise-tagunk adta az összbevételünk 50%-át, az 50 legnagyobb pedig a 88%-át. Ezzel párhuzamosan több területen is technológiai fejlesztések zajlottak, zajlanak. Ennek emblematikus programja a napelemek telepítése. Jelenleg 225 helyszínen vannak felszerelve, 8 GWh áramot termelve. Év végéig várhatóan összesen 406 helyszínen dolgoznak majd a napelemek, amelyek éves összteljesítménye 14 GWh áramtermelésnek felel meg. Ez éves áramfelhasználásunknak 8%-a.

Milyen újításokkal találkozhatnak közvetlenül a vásárlók?

Tóth Géza: – Boltfelújítási programunk folyamatosan zajlik. Kisebb üzleteinknek most lökést adhat, hogy franchise-­tagjaink a Magyar Falu Programban több mint 400 településen nyertek fejlesztési forrást.

Törzsvásárlói rendszerünket, amellyel 1 milliónál több visszatérő vevőnket fogjuk össze, szintén fejlesztjük. Tavaly elindult a Coop Klub applikáció, amellyel a törzsvásárlói kártyák, az akciók, kedvezmények, kuponok már mobiltelefonról is elérhetőek és azonnal érvényesíthetőek. Célunk a teljes folyamat digitalizálása.

A környezettudatos gondolkozásban sem álltunk meg a napelemeknél: az energiamegtakarítás jegyében hűtőinket üvegajtókkal láttuk el, és a LED-es világítási megoldásainkat folyamatosan modernizáljuk. Szolgáltatások terén is igyekszünk vevőinkkel együtt tenni a környezetünkért. A használt étolaj visszagyűjtésben – amit elsőként vezettünk be a kereskedelmi szereplők között 2017-ben, és egyedüliként visszatérítést is adunk – például 520 boltunk vesz részt. Tavaly 140 ezer liter használt étolajat gyűjtöttünk vissza, az elmúlt mintegy 4 évben pedig összesen közel 600 ezer litert. Elkezdtük az elektromosautó-töltő állomások kiépítését is. Jelenleg tizenkettőt üzemeltetünk.

Szolgáltatásainkat a vásárlók kényelme érdekében csomagautomatákkal bővítettük, ezek száma örvendetesen gyarapszik. Immár közel 100 ilyen csomagátvevőhely üzemel azoknál a lakóhely közeli üzleteinknél, ahol lakossági igény mutatkozik rá.

Egyre több üzletünk csatlakozik a Wolt partnereként az online értékesítés rendszerébe. Ezt is egy ígéretes lehetőségnek látjuk, de magyar franchise beszerzési társaságként, több különböző méretű, fejlettségű tagvállalattal minden ilyen országos szintű fejlesztés „munkásabb”, mint nemzetközi versenytársainknak.

Visszatérve 2021-hez: befolyásolta-e a COVID elhúzódása tavaly a mindennapi működésüket?

P. L.: – Bizonyos mértékig igen, hiszen például be kellett építenünk a választékba a védekezéshez szükséges eszközöket, termékeket. Emellett a járvány folytatódásával továbbra is biztosítanunk kellett az üzletben is a védelem kellékeit, a plexifaltól a szappanadagolókig. Harmadrészt üzletpolitikánkban idomulnunk kellett a megváltozott vásárlási szokásokhoz is, a ritkább, de nagyobb kosárértékű vásárlásokhoz.

De a tavalyi évben már nem annyira a pandémia közvetlen hatásait éreztük, inkább mindazokat a globális következményeket, amelyeket kiváltott. Az áruutánpótlás, a logisztika – ezek voltak azok a területek, amelyek a legtöbb kihívást jelentették. Mi rövid ellátási lánccal, főként hazai, lokális beszállítókkal dolgozunk, az import aránya alacsony. Ez nekünk ebben a helyzetben előny – de természetesen csak olyan termékeknél, ahol van elegendő magyar árualap.

Hogyan alakul a magyar beszállítókkal való kapcsolatuk, mely termékkörökben a legmagasabb a hazai termékek aránya?

T. G.: – Nálunk ez mindig is preferencia volt. A magyar termékek aránya tartósan 80% felett van. Olyan frissáruk tekintetében, mint a tőkehús, a baromfi, vagy a hazánkban megtermő zöldség-gyümölcsök, még ennél is magasabb. De például pékáruk vagy cukrásztermékek, a helyi ízeket biztosító kézműves termékek esetében is sok kisebb helyi beszállítóval dolgozunk.

A hazai partnereinkkel együttműködve optimalizáljuk a saját márkás termékpalettánkat is. Itt nem annyira a termékszám bővítését tartjuk már szem előtt, sokkal inkább a szerkezet átalakítását a különlegesebb igények, a minőségi előrelépés irányába. Ez utóbbit tükrözi a saját márkás termékkör csomagolásának tavalyi megújulása is. Ezen túl több kereskedelmi innovációt jelenleg is tesztelünk.

Milyen aktivitásai voltak tavaly a Coop Csoportnak a társadalmi felelősségvállalás területén?

P. L.: – Ez a terület mindig is kiemelt része volt a Coop életének, így a tavalyi évben is folytattuk korábbi kezdeményezéseinket, programjainkat. A világjárvány idején több 10 millió forint értékben nyújtottunk azonnali segítséget számos egészségügyi intézménynek, civil és karitatív szervezetnek, munkatársainknak. A Coop Segély Alapítvány is tovább működött, melyben folytattuk a közintézményekben élő különleges szükségletű gyermekek támogatását. A pandémia idején tavaly a gyermekek mellett országosan a kórházak, rendelőintézetek dolgozóit is több mint 10 millió forinttal támogattuk.

Bár a pandémia a 2020-as Coop Rally megrendezését is meghiúsította, a 2021-es évben folytattuk egyre értékesebb hagyományunkat, és immár a XV. jubileumi Coop Rally keretében járulhattunk hozzá a minőségi hazai termékek népszerűsítéséhez.

Ez a sikertörténet méltó párja a Magyar Olimpiai Bizottsággal való több mint huszonöt éves együttműködésünknek, amelyet a tavalyi évtől stratégiai partnerként folytatunk tovább. Ennek jelentős mérföldköve volt a 2021-re halasztott tokiói olimpia kapcsán szervezett „Együtt vagyunk nagyok” kampányunk. Négy hét alatt több mint 80 ezer lájk, 12 ezer digitális szurkolói üzenet bizonyítja, hogy ezúttal valóban az ország legnagyobb szurkolótáborát sikerült felépítenünk.

Már hagyománynak számító kapcsolataink és programjaink mellett új területekre is kiterjesztettük társadalmi felelősségvállalásunkat: a hazai élelmiszer-ellátás biztonságáért és a szakember-utánpótlás támogatásáért együttműködési megállapodást kötöttünk a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel.

Végül: hogyan látják, miként valósulhatnak meg az idei tervek?

T. G.: – Amióta én dolgozom, még soha nem volt egy év sem ennyire bizonytalan és kiszámíthatatlan. Miközben még a pandémián sem vagyunk túl, az elhúzódó háború csak fokozza a gazdasági nehézségeket, egyes területeken áruhiány van, és az infláció is régen látott mértékű.

A Coop Csoport azon dolgozik, hogy megbízható, zavartalan ellátást tudjon nyújtani azokon a településeken, ahol boltot üzemeltet. Továbbra is a magyar termékekre szeretnénk építeni, emellett mindent megteszünk a változó vásárlói igények követésére. Feladatunk óriási, hiszen 1480 településről és 2240 üzletről van szó.

Forrás: Trade Magazin


SAJTÓKÖZLEMÉNY