Hány egységet vigyen egy partner?
Sok franchise átvevőben felmerül a kérdés, hogy több év sikeres működés után esetleg egy újabb egységgel bővítsék a portfóliójukat. Természetesen hálózatonként változnak az erre vonatkozó feltételek, egyes rendszergazdák kifejezetten korlátozzák a megnyitható boltok számát, így először érdemes velük egyeztetni, ha ebben gondolkodunk.
A single-unit franchise átvevők előnye a személyes jelenlét az egységben. A befektetésük megtérítése érdekében a partnerek többsége motiváltabb a napi munka elvégzésében, mint egy átlagos alkalmazott. Ez a pozitív hozzáállás pedig alapelvárás több, személyközpontú koncepcióban, ilyen esetekben nem is érdemes sok egységben gondolkozni, legfeljebb akkor, ha családtagok vezetik a többi egységet vagy ha nagyon megbízunk egy felvett vezetőben. A Biohair fodrászszalonjai esetében például fontos szerepet játszanak a partnerek a napi üzemeltetés során. A multi-unit rendszerrel szemben nagyobb sikerrel üzemelnek az egy vagy két egységes átvevők, így a központ korlátozza a maximális lokációk számát partnerenként.
Mielőtt a következő egység megnyitásában gondolkodnánk, először érdemes tapasztalatot szerezni a meglévővel. A rendszergazdák átadják az üzemeltetéshez szükséges know-how-t, de egy több száz oldalas kézikönyvet nem lehet azonnal memorizálni és a tapasztalat itt is többet ér, mint az elméleti tudás. Nincsen egyértelmű időtartam, ami után biztos megéri új egységet nyitni, de érdemes legalább néhány év működési tapasztalatot szerezni mielőtt felépítenénk a következő lokációt.
3-4 egység után központi szerepbe kerül az emberi erőforrás kérdése, ezen a ponton ugyanis fokozatosan megnő az adminisztráció súlya, lehetetlenné válik az üzletek egy időben történő ellenőrzése és napi működtetése. Itt válnak el leginkább a single-unit átvevőktől a multi-unit partnerek, a napi folyamatokban egyre kevésbé vesznek részt és a szerepük már inkább csak a meglévő egységek közötti ingázásra terjed csak ki. Ahogyan egy franchise hálózat növekedésével megnő a franchise központ szerepe, úgy itt egy multi-unit partner esetében is az új egységek nyitásával előbb-utóbb fel kell építeni egy saját csapatot, akik az üzletek üzemeltetéséért felelnek majd.
Egy másik hálózathoz való csatlakozás lehetősége is felmerülhet. Ez már multi-brand üzemeltetésnek minősül és számos további problémával jár. Alapvetően ajánlott inkább a meglévő koncepción belül új egységet nyitni, hiszen így a franchise átvevők építhetnek a meglévő működési tapasztalatra. De fontos a diverzifikáció szerepe is, ha valaki csak egy éttermet üzemeltet az problémát jelenthet egy újabb járvány esetén, de második egységként semmiképp sem érdemes rögtön egy teljesen új koncepcióba belevágni.
Fotók: Wesley Johnson, BioHair
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Biztonságos üzlet a franchise? Új irányelvek az európai piacon
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...