20 év franchise fejlesztés
A PROFIT system franchise tanácsadó hálózat, mely egyúttal online és nyomtatott médiatermékek kiadója és franchise expók, szakmai kiállítások szervezője is egyben, 1998-ban indult útjára Varsóból. Akkoriban még csak egy pár franchise koncepció működött a lengyel piacon, mindössze egyetlen hazai franchise szereplővel, a Blikle márkával soraiban – a piac fennmaradó részét külföldi hálózatok uralták. Azonban ez hamar megváltozott.
„Amikor mi indultunk, akkor tulajdonképpen még a franchise piac sem tudott arról, hogy létezik. Akkoriban a franchise gyakorlatilag teljesen ismeretlen volt a lakosság körében, a potenciális licence átvevő franchise partnerek és azon vállalatok számára egyaránt, amelyek egyébként készen álltak a franchise rendszerben történő üzletfejlesztésre, terjeszkedésre” – emlékezett vissza Arkadiusz Słodkowski társalapító és igazgatósági tag.
Ma – részben a PROFIT system szakértők munkájának köszönhetően – nagyjából 1200 franchise hálózat tevékenykedik a lengyel piacon, melyek több mint 80 százaléka hazai gyökerű koncepció. Fennállása alatt a PROFIT system több mint 300 franchise koncepció kidolgozásában és hálózatfejlesztésében működött közre a legkülönbözőbb kereskedelmi és szolgáltatói ágazatokban a gyerekruházati és divatmárkáktól kezdve, benzinkút- és étteremhálózatokon át a fitnesz- vagy éppen élelmiszerláncokig.
A PROFIT system vállalat tehát kéz-a-kézben fejlődött a mára Európa egyik legnagyobbikává váló lengyel franchise piaccal, és – ahogy sok franchise márka is – többéves működés után megszületett a határokon túli expanzió terve. Az irodanyitásokkal meghódított első országok Ukrajna és a Cseh Köztársaság voltak, melyeket követett Magyarország 2012-ben. Az anyavállalat tulajdonosai nagy potenciált láttak a magyar piacban mind a saját vállalkozásuk, mind pedig a franchise fejlődése számára, annak ellenére, hogy a globális gazdasági válság elég nagy “rumlit” hagyott maga után. „Hittünk benne, hogy a franchise ágazatnak van jövője Magyarországon, és igazunk volt” – tette hozzá Arkadiusz Słodkowski.
A PROFIT system közel hét éve tevékenykedik a magyar piacon, működése során egy domináns pozíciót sikerült felépíteni főként franchise tanácsadói szolgáltatásain és a Franchising.hu szakmai portálon keresztül. A vállalat részt vesz a franchise, mint vállalatfejlesztési és vállalkozási forma szélesebb körű népszerűsítésében is Magyarországon. A Franchising.hu franchise portál egy kapoccsá vált a franchise átadók és potenciális franchise partnerek világa között. Egy olyan hellyé, ahol a kereslet találkozik a kínálattal, ahol franchise rendszergazdák olyan üzleti partnerekre találhatnak, akik gyakran álmodtak saját vállalkozásuk elindításáról.
Ezen erőfeszítések hatása pedig a franchise ismertebbé válásán és nagyobb tömegekhez való eljutásán keresztül határozottan tetten érhető. Az elmúlt évek tendenciái azt mutatják, hogy nemcsak egyre szélesebb körben ismerik a franchise fogalmát Magyarországon, de egyre mélyebb ismeretekkel is rendelkeznek arról az üzleti szereplők. „Úgy látjuk, hogy mind a már működő, mind pedig a potenciális franchise rendszergazdák és franchise átvevő partnereik hozzáállása jelentősen változott. Egyre több vállalat készül fel egyre részletesebben a franchise átadói szerepre. Professzionális franchise rendszert és csomagot dolgoznak ki, minden üzleti megoldást és folyamatot tesztelnek saját üzletükben, mintaegységükben vagy bemutatótermükben, és hitelesítik franchise koncepciójukat a Franchise Szövetséghez való csatlakozással. És minderre szükség is van az egyre tájékozottabb, valamint egyre nagyobb választási lehetőséggel rendelkező potenciális partnerek megnyeréséhez” – mondta el Szabó Tibor, a magyarországi PROFIT system iroda vezetője.
Jelenleg a franchise tanácsadó hálózat szolgáltatásai 15 országban érhetőek el világszerte. Magyarország és a már említett piacok mellett a PROFIT system sikeresen vetette meg a lábát Horvátországban, Lettországban, Litvániában, Oroszországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában és Szaúdi- Arábiában. Az expanzió legutóbbi állomásához a tavalyi év végén érkezett a cégcsoport, amikor elindultak a Franchising.hu társoldalai Macedóniában és Olaszországban is.
„Olyan országokban terjeszkedünk, ahol a franchise piac nagy növekedési potenciállal rendelkezik, ezért döntöttünk a közelmúltban az olaszországi megjelenés mellett. Igaz, hogy jelenleg az ország nehéz gazdasági helyzetben van, de ideális a franchise ágazat és franchise szereplők fejlesztéséhez, köszönhetően a lakosság és a nagyvárosok számának, kiépített infrastruktúrának, valamint a fejlett és erős turizmusnak” – avatott be Michal Wisniewski társalapító, hozzátéve, hogy idén májusban, a PROFIT system szervezésében első ízben franchise kiállításra kerül sor Nápolyban is.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Baranyai Zsomborral, a Mail Boxes Etc hazai franchise átvevőjével.
Az ingatlanpiac és a gyógyszertár piac voltak a tavalyi húzó ágazatok.
A coworking irodák népszerűsége töretlen, az IWG 34 országban 156 új egységet nyitott 2019 első felében.
A napjainkban egyre jobban terjedő közösségi munkaterek új lehetőségeket kínálnak a vállalkozóknak a már sok helyen telített irodabérleti piacon.
A franchise-ban keletkező ellentétek, sokszor a generációs különbségekből adódnak, mindenki a saját céljaiért dolgozik.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.