Ez történt 2016-ban
Ismét eltelt egy év, a december vége - január eleje pedig hagyományosan az éves munka összefoglalásáról és a következő év(ek) terveinek kidolgozásáról szól. Így mi is visszatekintettünk a tavalyi évre, és igyekeztünk csokorba szedni a 2016-os esztendő egy-két jelentősebb, magyar vonatkozású franchise piaci történését, eseményét.
Rögtön az év eleje bíztatóan alakult a franchise piac számára, januárban ugyanis nyolc amerikai márka képviseletében kezdte meg magyarországi mester franchise partnerek felkutatását az az EGS vállalat, amely évtizedek óta foglalkozik az USA-ban már bizonyított franchise márkák európai bevezetésével. Hazánk iránt hat étteremlánc (köztük olyan márkák, mint a Dairy Queen, a Denny’s vagy a Lawry’s), egy kávézólánc és egy beltéri trambulinpark koncepció is érdeklődik. Január végén választja ki és díjazza a megelőző év legkiemelkedőbb franchise hálózatait és átvevőit a Magyar Franchise Szövetség összesen hét kategóriában. A 2015. Év Franchise Hálózata a Fornetti lett.
Februárban megnyitott a magyar alapítású (2015-ben a Nemzetközi Franchise Szövetség által a világ Top20 Legígéretesebb Franchise márkája közé beválasztott) Stilianos Babauszoda hálózatának harmadik tagja, amely a második franchise partner által üzemeltetett uszoda. Február végén - március elején Magyarország első önkiszolgáló mosodahálózata, a Bubbles mindössze egy hét leforgása alatt három új helyszínnel is bővült (Budapesten, Székesfehérváron és Kecskeméten), mellyel már országszerte 23 mosoda kínálta a közösségi mosás élményét éjjel-nappal (ez az évvégéig 32-re nőtt).
Márciusban tette elérhetővé franchise koncepcióját Magyarországon a Franciaországban gyártott kimért-parfümök értékesítésére szakosodott, horvátországi székhelyű L`ARÔME vállalat; de a hazai pékpiaci szegmens is egy új szereplővel bővült: a több mint két évtizedes múltra visszatekintő Pécsváradi Aranycipó a hónap végén indította el franchise rendszerét.
Április elsején nyitotta meg első magyarországi üzletét a frissen facsart gyümölcslevelekre és -koktélokra szakosodott Fruitisimo hálózat. A budapesti egység a márka régiós expanziójának zászlóshajója is egyben, azonban a hazai terjeszkedéshez nem von be franchise partnereket a cseh vállalat.
Május elején egyéni (simple) franchise, országos mester franchise és országos disztribútori ajánlatát is elérhetővé tette Magyarországon a kozmetikai termékekre és parfümökre szakosodott Beauty Cosmetics. Ugyanebben a hónapban csatlakozott a Magyarországon hazai mester partner vezetésével terjeszkedő 2+2 Matematika Iskola hálózat első két franchise partnere is. A hónap közepén 36 országból érkeztek Budapestre Helen Doron mester franchise partnerek a hálózat éves találkozójára, ahol további bővülést és fejlesztések sorát ígérte a nyelviskola hálózat. Május végén a Magyar Franchise Szövetség köszönthetett soraiban kilenc új tagot; illetve a Coop üzletlánc jelentett be új terveket és törekvéseket: hatékonyságnövelés részben a franchise hálózatra támaszkodva.
Júniusban a közel 90 éves osztrák fagyi márka, a Heiling Eis franchise tűzte ki célul a nemzetközi expanziót, mások mellett Budapesttel a kiszemelt célállomások között. A hónap végén Székesfehérváron nyitott az Espress It by CSC, így pedig már országszerte 13 helyszínen vált elérhetővé a Coffeeshop Company franchise legújabb, 2016 tavaszán indított kávéházi koncepciója.
Júliusban döntött a magyar alapítású noPack vállalat a csomagolásmentes boltot, kávézót és közösségi teret egyszerre jelentő budaörsi üzlete értékesítése, valamint a franchise fejlesztésekre való összpontosítás mellett. Ugyanebben a hónapban választották meg 2016 legígéretesebb gyorséttermi franchise lehetőségének a Magyarországon is partnert kereső Arby’s étteremláncot.
Augusztusban a Pizza Hut régiós, így magyarországi master franchise partnerévé vált (a többek közt a magyarországi KFC és Starbucks franchise jogokat is magáénak tudó) AmRest vállalat.
Szeptemberben – négy évvel az első magyarországi SPAR partner üzlet megnyitása után – megnyitott a SPAR franchise hálózatának 107. üzlete. Ebben a hónapban kötött megállapodást kínai partnerével az Indiso, amely a magyar sóklinika hálózat terjeszkedésének zászlóshajója lehet. Eközben lerakták Magyarország első, közvetlen reptéri terminál összeköttetéssel rendelkező szállodájának időkapszuláját a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren; a 145 szobás, konferenciatermekkel tervezett Ibis Styles Budapest Airport Hotel üzemeltetését a fejlesztők az Accor franchise-hoz tartozó ibis Styles hotelláncra bízták. Szintén szeptemberben, Budapest bevárosában és Tatabányán erősítette tovább Magyarországon már így is piacvezető hálózatát a Decathlon sportszer-üzletlánc. A hónap vége óta pedig az olasz lakberendezési franchise márka, a Coincasa is Magyarországra igyekszik, és keresi partnereit hazánkban.
Az október a Hunguest Hotels felvásárlásával kezdődött – a szállodalánc 18 saját üzemeltetésű egysége közül 14 magyarországi hotel tulajdonjoga, valamint a márkanév és a franchise jogok kerültek új tulajdonoshoz. Új, összességében a 20. magyarországi barkács üzletét nyitotta meg a Praktiker; és októberben hozta nyilvánosságra a svájci-ír gyökerű Aryzta vállalatcsoport kötelékében első, teljes éves eredményeit a Fornetti; ahogy a francia Yves Rocher is 25 százalékos növekedésről számolt be magyarországi hálózatának éves forgalmában.
Novemberben a brit Marks & Spencer divatmárka döntött úgy, hogy 10 országban, köztük Magyarországon bezárja saját tulajdonú üzleteit, amely hazánk esetében így a márka teljes kivonulását jelenti.
Decemberben megnyitotta kapuit a Vapiano ötödik (és egyben az első fővároson kívüli) étterme Győrben; ahogyan útnak indult a magyar fejlesztésű BITE bakery café pékség- és kávézólánc első franchise egysége is.
--
A franchise szektort érintő legfontosabb hírek összefoglalása egy cikkben egyszerűen lehetetlen vállalás, így akarva-akaratlanul is kimaradhat egy-két fontos történés, esemény. Ha úgy érzi, Ön tud ilyenről, küldje el szerkesztőségünknek vagy mondja el a fórumban.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.
Sikerre vágysz az ingatlanszakmában, de nem akarsz mindent egyedül csinálni? Egy franchise hálózathoz való csatlakozás, mint az Immo1, kiváló lehetőség - de ahhoz, hogy valóban sikeres franchise partnerré válj, kulcsfontosságú képességekre van szükség. Íme az 5 kulcskompetencia, amely a sikeres induláshoz elengedhetetlen.
Egyre több a magániskola és napközis programokra épülő hálózat Európában, innovatív tanulási megoldásokat kínálva a hagyományos iskolai oktatáson túl. De vajon mi áll e trend hátterében, és milyen lehetőségeket rejt a vállalkozók számára?
Nemzetközi terjeszkedésbe kezdett az Esotiq&Henderson, az egyik legnagyobb lengyel franchise hálózat. A kiváló minőségű és saját gyártású fehérneműiről és kozmetikumairól ismert koncepció, izgalmas új fejezetet nyit a terjeszkedésének történetében. A női fehérneműk és férfi alsóneműk szakértőjeként a márka Lengyelországban már sikerrel építette fel a minőséggel és stílussal fémjelzett brandjét.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...