Globális franchise óriások
Az Entrepreneur magazin minden évben elkészíti az amerikai székhelyű franchise hálózatokat teljesítményük, expanziójuk és egy csomó más szempont alapján rangsoroló Franchise 500 listáját. A franchise azonban mára nemcsak az amerikai, de a nemzetközi üzleti-lexikon részévé vált. Akkor is, ha Kínában, Indiában, Brazíliában vagy a világ bármely más pontján az emberek köztudatában nincs annyira benne a franchise, szinte biztos, hogy a McDonald’s, a Subway, a KFC, a Burger King vagy több tucat másik franchise márkának neve ismerősen csengene nekik. Ezért az Entrepreneur szükségesnek látta, hogy külön listát szenteljen azoknak a franchise márkáknak, amelyek a legnagyobb hatással lesznek a globális franchise trendek alakulására.
Míg azt gondolhatnánk, hogy az olyan franchise hálózatok, mint a McDonald’s, a KFC vagy a 7-Eleven tipikusan amerikai márkák, addig ezeknek a vállalatoknak több egységük van az Egyesült Államokon kívül, mint hazai piacukon. A legjobb globális vállalatok listájának összeállításakor a szerzők a korábban készített Franchise 500 rangsor eredményeit egészítették ki úgy, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon a nemzetközi jelenlét és expanzió.
A súlyozás után így az Anytime Fitness lett 2015 legglobálisabb franchise hálózata, megelőzve a 7-Eleven áruházláncot. A fitneszlánc tavaly 200 új helyszínt nyitott meg franchise partnerek bevonásával az Egyesült Államokon kívül, azonban első helyét elsősorban az expanzió ütemének köszönheti a vállalat: az elmúlt három évben megháromszorozódott nemzetközi fitneszklubjainak száma. Érdekesség, hogy a második helyen végzett 7-Eleven hazai piacán kisebb piacvesztéssel zárta az évet (amerikai hálózata 51 üzlettel csökkent 8.119-re), viszont a nemzetközi piacokon jelentősen növelte a franchise rendszerben üzemeltett egységek számát, ami a tavalyi 2.764 nyitásnak köszönhetően már 47.621-et számlál – igaz, tavalyhoz képest így is egy hellyel hátrébb került az áruházlánc.
A dobogó harmadik fokára az idei évben az éttermek számában vezető Subway gyorsétterem lánc ért oda. A nemzetközi piacokon már több mint 15 ezer éttermet számláló szendvicses franchise mellett további 3 éttermi/gasztronómiai márka is megelőzte a mostanában több piacon is problémákkal küzdő McDonald’s-ot. A 7. helyre szorult franchise ikon előtt végzett (a Magyarországon is partnereket kereső) Pizza Hut (4.), az Auntie Anne’s perec és pékség hálózat (5.) és a KFC (6.) is.
A Papa John’s pizzérialánc 10. helyezésével az idén ismét a gasztronómia szegmens bizonyult az amerikai franchise gazdaság első számú export termékének. A 6 gyorséttermi márka mellett a 7-Eleven és Cirkle K (9.) által két áruházlánc került be a top10-be, míg egy-egy márka képviseli a fitnesz és – a GNC Franchising (8.) által – az egészséges táplálkozás.
A teljes (289 franchise márkát tartalmazó) Top Global Franchises lista megtekinthető itt.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...