Kedd
2012.02.07.
15 éves működés alatt több, mint 3000 hazai eladási pont, 25 külföldi országban való megjelenés és meghonosított termékfogalom.
 

Egy jól működő vállalkozás sikerének mindig több összetevője van, a siker mögött különböző okok állnak. A Fornetti 15 évének áttekintésén keresztül kerestünk példákat ezekre, a sikerhez vezető tényezőkre.

Az ötlet

Minden sikeres vállalkozás (és a kevésbé sikeresek is) egy üzleti elgondolással kezdődnek. A vállalkozó megtalálja azt az ötletet – amit vagy ő talál ki vagy egy már létezőt használ – amiben és aminek jövőbeli sikerességében hisz. Ez a termék vagy szolgáltatás minden vállalkozás alapja, ez az amire az üzlet épülni fog. Azt hogy a termék vagy szolgáltatás maga mennyire lesz sikeres sok mindentől függ, ám a végső szó a fogyasztóké. Végül az ő érdeklődésük, vásárlói hajlandóságuk fog dönteni sikerről vagy bukásról, sorsának további alakulásáról.

Palásti József pékmester 1997. Március 1-jén családi vállalkozásként létrehozta a Fornetti Kft-t. Az alapításkor nem hozott létre különösebben bonyolult vagy újító dolgot: sajtos és tepertős pogácsák jelentették a termékkínálatot. amit Palásti József felismert, az az volt, hogy mindig lesz igény a piacon (függetlenül kulturális, regionális szokásoktól) olyan élelmiszeripari termékek iránt, amelyek jó minőségűek, elérhető áron megvásárolhatók és ezek mellett még finomak is.

Így megvan a termék, ami ugyan nem nyit egy új korszakot, de nagy lehetőségeket hordoz magában, a pékségekben kapható termékek hamar népszerűvé váltak a fogyasztók körében. A kezdeti sajtos és tepertős pogácsákat hamar újabbak követték és követik azóta is, a Fornetti nagy hangsúlyt fektet a fogyasztói szokások és igények felmérésére és az új termékek ehhez igazítására. Ennek köszönhetően az aktuális igényekhez igazodó termékkínálat folyamatosan bővül – ma már több, mint 200 féle pékárut, péksüteményt forgalmaznak.

„Számunkra a piac, a fogyasztó a legfontosabb, mi már ma azt akarjuk tudni, hogy holnapután mit akar a vásárló, mivel tudjuk az igényeit legtökéletesebben kielégíteni.” - mondta el Dr. Süth Miklós, a Fornetti stratégiai igazgatója.

Üzleti módszer

Általánosságban igaz, hogy a termék vagy szolgáltatás jellemzői mellett rendkívül fontosak az e köré kiépített üzleti, eladási módszerek és reklámozási technikák. Találunk példákat olyan cégekre, akik egy sablonos termék köré építettek ki olyan sikeres üzleti modellt, aminek köszönhetően az eladási adatok az egekbe szöktek, pedig maga a termék nem feltétlenül indokolta volta. De találunk példát arra is, hogy egy remek, sokat ígérő ötlet - a nem megfelelő üzleti modell vagy a reklám hiánya vagy a rosszul felmért piac, stb.. miatt - csak egy lett a többi biztatónak induló, de aztán ellaposodott és végül a feledés homályába merültek közül.

A Fornetti azonban jól döntött. Termékeit az akkoriban itthon még kevéssé ismert látványpékségekben értékesítette és az új üzletek, látványpékségek nyitása franchise rendszerben történt. A gyártás alapját pedig a könnyen telepíthető és bővíthető mobil sütőegységek adták és adják a mai napig. Sikerült kidolgozni egy olyan egyszerű és könnyed üzleti modellt, aminek köszönhetően a franchise átvevő beruházási és működési költségei alacsonyak, maga a know-how pedig bármelyik külföldi országban adaptálható, könnyen elérhető.

„Az a sütőipari és kereskedelmi tudás, amely a Fornetti Franchisét jellemezte és jellemzi, a szakemberek és a befektetők számára is könnyen és gyorsan megérthető értéket jelentenek.” - így Dr. Süth Miklós.

1998 Január 1-jén mester franchise licence megvásárlásával a Franchise Pannon Kft. lett az első franchise átvevő és több, mint 10 évig működtetett Fornetti franchise-t többnyire a Dunántúlon. A Fornetti '99-ben már 3 külföldi országban is – Lengyelországban, Szlovákiában és Horvátországban - értékesített franchise licencet. 2000-ben Csehországban és Romániában is megjelent, az év végén pedig a hálózat már több, mint 2700 sütési pontot számlált a régióban. Tehát 3 évvel megalapítása után már a hazai piac maximális lefedettsége mellet a közép-kelet-európai régióban egy sikeres hálózat kiépítése is elérhető cél volt.

És lett is! A Kecskemétről indult látványpékség kilenc év alatt piacvezető lett Romániában, ahol ma már több száz látványpékséget működtet. Romániában, Bulgáriában is létesítettek új üzemet zöldmezős beruházás keretében, ahonnan az ottani piacokat látják el és olyan nagy vállalkozások mellett, mint az OTP, a Richter vagy a MOL ma már az egyik legszámottevőbb magyar befektetőnek számít az említett Romániában.

Az egyszerűbb üzleti modell könnyű adaptálhatóságát jól mutatja, hogy nem csak a régióban vetette meg lábát sikeresen és az átlagnál gyorsabban, hanem szerte a világban. Az első Európán kívüli Fornetti 2003-ban nyílt Kuvaitban, mára több, mint 25 külföldi országra bővítették ki hálózatukat.

A munka nem ér véget

A legtöbb franchise rendszer fejlődési periódusának kezdetén inkább hálózatuk mind szélesebb és szélesebb bővítésére koncentrál. A hálózat növekedésével arányosan egy bizonyos szint után a franchise rendszergazda - a további bővítés mellett természetesen – egyre nagyobb hangsúlyt fektet a hálózat egyes tagjainak minőségfejlesztésére, méghozzá úgy, hogy azok ugyanarra a szintre érjenek el, ezzel biztosítva, hogy a végső fogyasztókhoz - országtól, régiótól függetlenül - ugyanaz a minőség jusson el, mint amihez hozzászoktak.

Így, ha egyszer a szekér beindult, azt továbbra is hajtani kell, a munka nem ér véget. Az említett folyamatos minőségfejlesztéshez és modernizáláshoz elengedhetetlen a menedzsment szakszerű megválasztása, annak folyamatos munkája és a megfelelő partnerek és franchise átvevők kiválasztása. Ugyanis ők azok, akik garantálni tudják a kívánt színvonalon való teljesítést és a fogyasztói igények kielégítését.

„A sikerekért minden nap meg kell keményen dolgozni, hiszen nap mint nap ki kell érdemelni a fogyasztók bizalmát. Komplex háttér szükséges az eredményekhez, a megfelelő tulajdonosi akarat, management erő és természetesen a kiváló munkatársakból álló hálózat elengedhetetlen feltétel.” - Dr. Süth Miklós.

Folyamatos támogatás

Mivel a belső fogyasztók lesznek akik eljuttatják nem csak a terméket, de a termék üzenetét is a végső fogyasztókhoz,ezért - a gondos kiválasztás után - őket támogatni, segíteni kell, az immár közös, elérendő célokat pedig mindenki számára egyértelműen meghatározni.

A Fornetti minden partnerétől ugyanazt várja el, országtól, piactól függetlenül a díjak és költségek ugyanazok, ahogy az elvárt minőség és teljesítési színvonal is). Mindezekért cserébe pedig ugyanazokat a támogatásokat nyújtja minden partnere, átvevője számára: folyamatos kapcsolattartás; képzések, tanfolyamok (nem csak az átvevők, de a személyzet részére is) és különböző reklámfinanszírozás, promóció.

Dr. Süth Miklóssal, a Fornetti stratégiai igazgatójával készített interjút megtekintheti itt.

(szt)