Franchise, a gazdaság egy motorja – Európa
Mivel a franchise vállalkozásoknak nincs külön bejelentési kötelezettségük, ezért a pontos számok meghatározása sokszor nehézkes vagy csak hozzávetőleges adatok érhetők el. A legfrissebb adatok szerint Nyugat-Európa és főként 5 ország – Franciaország, Németország, Spanyolország, Olaszország és Nagy-Britannia – dominanciája továbbra is töretlen, ezekben az országokban találkozhatunk a legtöbb franchise márkával és Európa piacának is ők adják a legtöbb hálózatot.
Érdekesség azonban, hogy ha a hálózatok franchise egységeinek számát a lakosság függvényében vizsgáljuk, akkor listánk első 5 helyezettje között egyedül Spanyolországot találjuk a 4-ik helyen. Magyarország 2-ik helye pedig azt mutatja, hogy az európai uniós átlagnál nagyobb számban működnek sikeres hálózatok hazánkban.
1000 lakosra jutó franchise egységek száma:
- 1. Svédország - 2,733
- 2. Magyarország - 2,008
- 3. Hollandia - 1,779
- ...
Felzárkózó Közép-Kelet Európa
A gazdasági válság előtti évtized mindenképp a nyugat-európai országoké volt. 1997 és 2007 között az 5 fő európai piacon a franchise hálózatok száma átlagosan 9,5%-kal nőtt évente. Azonban az elmúlt 5 évben megjelentek olyan országok, ahol a franchise piac erősödése nem rég kezdődött el és jelenleg nagy ütemben halad előre. Ilyen országokat elsősorban Közép-Kelet Európában találunk. Abszolút listavezető e tekintetben Ukrajna, ahol 2010-ben 21%-kal több franchise hálózatot tartottak számon, mint az azt megelőző évben. Az európai átlagnál (5,31%-os növekedés) nagyobb bővülés volt tapasztalható Lengyelországban (19,3%), Csehországban (9,5%) és Horvátországban (8,7%) is.
Legjobban fejlődő piacok (2009-2010):
- 1. Ukrajna +21,053%
- 2. Lengyelország +19,349%
- 3. Svédország +16,364%
- ...
- 12. Magyarország +3,143%
A franchise bizonyítottan sikeresen ösztönzi új vállalkozások (elsősorban kis- és közép vállalkozások) létrejöttét és ennek következményeként új munkahelyek megteremtését és a gazdasági eredmények javulását. A franchise mellett az egyik legfontosabb érv a biztonság, ami egy tapasztalt hálózathoz való csatlakozással jár.
Ezt támasztja alá az a statisztika is, ami szerint a vizsgált európai országok közül mindössze két ország franchise piaca szűkült. Az egyik – a politikai és gazdasági összeomlás szélére sodródott – Görögország, ahol a franchise márkák száma 20%-kal csökkent egy év alatt, a másik ország Ausztria, ahol 3 és fél százalékos visszaesést figyeltek meg.
Legkevésbé fejlődő piacok (2009-2010):
- 1. Görögország -20,071%
- 2. Ausztria -3,448%
- 3. Németország 0%
- ...
Az újonnan megjelenő franchise márkák számában Magyarország a környező országok és az európai átlaghoz képest is valamivel alulmaradt. 2010-ben mindössze 11 új franchise márkát regisztrált a hazai franchise szövetség, ami 3,1%-os növekedést jelent. Magyarországon egyébként 2007-ben volt az úgynevezett franchise bumm, amikor is addig nem tapasztalt ütemben jelentek meg franchise márkák és hálózatok. A fejlődési ütem ugyan lassult hazánkban, mégis folytonos és Magyarország a közép-európai franchise meghatározó szereplője a mai napig. Hazánkban kedvelt vállalkozási forma a franchise, amely folyamatos bővülést produkál még a nehéz gazdasági idők ellenére is. Vagy éppen, hogy amiatt!
A nagy gazdasági válságok idején felerősödik a munkahely kiszámíthatóságának, biztonságosságának igénye. Egy franchise hálózathoz való csatlakozás a kipróbált know-how, szakmai tudás, tapasztalat és a meglévő ügyfélkör miatt jelent nagyobb biztonságot, illetve mert a franchise partnernek nem egyedül kell szembenéznie a gazdasági és egyéb nehézségekkel.
Az európai franchising jelentősége
Nagyon foghíjas adatok állnak csak rendelkezésre arról, hogy a franchise hálózatok ténylegesen mekkora gazdasági volument képviselnek. Az egyes országokban jelenlévő franchise hálózatok forgalmának nyomon követése nehézkes, a vizsgált 23 európai ország statisztikái között mindössze 11-nél találunk erre vonatkozó adatokat. Ezen adatok, illetve további becslések alapján elmondható, hogy az egyes országok GDP-jének kb. 1,5 - 2%-át a franchise piac szereplői termelik ki. A kontinensen a legnagyobb forgalmat - 64,4 milliárd euróval - Németország piaca produkálta 2011-ben.
Európában jelenleg több mint 10 000 franchise márkát tartanak számon, amelyek összesen körülbelül 3 millió munkahelyet generálnak. A márkák számának jelentősége, más franchise piacok értékeinek összehasonlításával szemléltethető igazán.
2011-ben a franchise őshazájaként számon tartott USA-ban 3000 hálózatot tartottak számon; Dél-Amerika legnagyobb piacán, Brazíliában 2030-at; Kínában 4000-et; Indiában 1800-at; Ausztráliában pedig 1025-öt.
Forrás: Franchise Vilátanács (WFC), Európai Franchise Szövetség (EFF)
(szt)
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A franchising csapata, nem csak MUFC konferencián vett részt Amerikában hanem lejárta a helyi franchise hálózatokat, étterem láncokat is.
Öt vezető franchise ágazat, valamint azok a trendek, amik ezen szegmensek növekedését segítik.
Az elhúzódó gazdasági recesszió ellenére tíz év alatt közel duplájára nőtt a franchise szektor Franciaországban. Válság-biztos üzleti modell.
Sok változás történt tavalyhoz képest a Top100 franchise hálózat listáján, de a Subway idén is az első.
Ez a következtetése a Cseh Köztársaság franchise piacát bemutató legfrissebb jelentésnek. Húsz százalékkal több franchise koncepció, mint tavaly.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...