5 elengedhetetlen lépés egy sikeres franchise hálózat felépítéséhez
Egyáltalán mi szükséges egy sikeres hálózat alapjainak a letételéhez. Mikor lesz versenyképes a már meglévő koncepciókkal a céged?
Akár már úgy indítottad el a vállalkozásodat, hogy a hosszú távú cél a franchise, vagy éppen most kezdtél el gondolkodni a terjeszkedésen, mindenképpen fontos megismerned az azt 5 dolgot, amelyre különösen figyelned kell a koncepció felállításánál.
1. Legalább 1 éves működés
A franchise rendszerek egyik legnagyobb erőssége a meglévő tapasztalat és know-how átadása a belépők számára. Mi másért csatlakozna egy átvevő a hálózatodhoz, ha nem azért, hogy elkerülje az esetleges gyerekbetegségeket, illetve megkapja azt a szakmai támogatást és tapasztalatot, amellyel minimalizálhatja a kockázatát. Pontosan, ezért elengedhetetlen az, hogy teszteld a koncepciódat. Ismerd meg az esetlegesen felmerülő problémákat a működés során, legyen egy kiforrott és bizonyított marketing és értékesítési stratégiát. Ezen tapasztalatok összegyűjtéséhez javasolunk legalább 1 év működést.
2. Másolhatóság
A sikeres hálózatok ismeretető jegye a másolhatóság. Mely nem csak a termékre vagy éppen szolgáltatásra igaz, hanem az adott franchise koncepció minden egyes elemére az arculattól, illetve a marketing kommunikációtól kezdve, a vendégkiszolgáláson át egészen a működés mindenegyes aspektusáig. Ha megnézzük csak az egyik legsikeresebb hálózatot a McDonald’s-ot, ott is elképzelhetetlen lenne, hogy más logóval vagy éppen menüvel jelennének meg az éttermeik. Éppen, ezért amikor elkezdünk dolgozni egy franchise koncepcióval mindig először azt vizsgáljuk meg, hogy rendelkezik-e minden területen másolható elemekkel? Ha pedig nem, akkor még az első partnerek csatlakozásra előtt meg kell alkotni, ki kell dolgozni ezen elemeket, folyamatokat.
3. Márka
A tapasztalat mellett a partnerek csatlakozásának legnagyobb motiváló tényezője az erős és népszerű márka. Egy új induló vállalkozás általában nem rendelkezik semmilyen brand ismertséggel, ezért is lehet jó döntés egy már elterjedt, sikeres hálózathoz csatlakozni, ahol ezt a feladatot a hálózat tulajdonosa leveszi az átvevők válláról.
Ha a saját vállalkozásodat is franchise rendszerré szeretnéd fejleszteni haladéktalanul kezdj bele a márkaépítésbe, ezzel is csökkentve a leendő franchise partnerek kockázatát, így pedig még vonzóbbá téve a koncepciódat!
4. Franchise kézikönyvek
A franchise egyik alapvető eleme az írásbeliség. Minden tapasztalatot és tudást, amely átadásra kerül a partnerek részére írásba kell önteni. Éppen ezért nem meglepő, hogy a legtöbb hazai hálózatnak 300-400 oldalas dokumentációja van. Ennek ellenére mégis sokan úgy vágnak bele egy hálózat építésébe, hogy elhanyagolják ezt a lépést és néhány 10 oldalas anyagot adnak át az újonnan csatlakozóknak. Joggal merül fel a kérdés, hogy lehet 30 oldalból sikeresen működtetni egy éttermet vagy akár egy szépségszalont? A válasz erre az, hogy nagyon nehezen. Pontosan, ezért elengedhetetlen jó alapokra építeni a hálózatot és megalkotni egy olyan dokumentációt, amely az üzemeltetés minden aspektusára kellő részletességgel kitér.
Jó dokumentáció nélkül szinte lehetetlen nagy hálózatot építeni.
5. Betanítás
A kézikönyvekre épül rá a leendő franchise partnerek és munkatársaik betanítása, képzése. A teljes tudást át kell adni az átvevőknek, hiszen csak így tudják sikeresen működtetni a saját egységüket. A legnagyobb amerikai hálózatoknál a tréning ideje hónapokat vesz időbe, Magyarországon ennél kicsit rövidebb idő a megszokott, de így is 3-4 hetes képzésekre szokott sor kerülni, mire a partner megnyithatja a saját vállalkozását.
A jól összeállított, gyakorlatias képzés az alapja a franchise átvevők sikeres működésének, ha ezt előre, már jóval a partnerek érkezése előtt összeállítod, számos később felmerülő problémát el tudsz kerülni. Arról nem is beszélve, hogy meghosszabbítod az átvevők egységeinek a várható élettartalmát!
Az általunk összeállított 5 alapvető pillér kidolgozása meghatározó elem minden sikeres franchise hálózat életében. Sőt sokszor ezek jelentik az egyetlen különbséget köztük és a sikeretlen rendszerek között.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
A mester franchise modell egyedülálló utat kínál a vállalkozóknak, lehetővé téve a gyors terjeszkedést. De mit is jelent valójában, és milyen kihívásokkal jár?
Novemberben lezajlott a Magyar Franchise Szövetség évzáró rendezvénye, ahol szakmai előadókkal és kerekasztal beszélgetéssel zártuk az évet.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...