Milyen vállalkozásba érdemes belevágni recesszió idején?

Gyors növekedés / A gazdasági visszaesést követő növekedések az Amerikai gazdaságban.
Péntek
2020.04.17.
Egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a magyar gazdaság recesszióba kerül, a tervezet 4%-os növekedés helyett, akár 3 %-os visszaeséssel is lehet számolni, nyilatkozta Varga Mihály pénzügyminiszter.
 

Sajnos ennél komolyabb recesszió sem lehetetlen, hiszen még csak a karantén első hónapján vagyunk túl, egyelőre pedig senki sem tudja pontosan, mikor lehet újra indítani a magyar-, illetve a világgazdaságot. Bizonyos szektorok esetében viszont még lassabb lesz a talpra állás, mint például a turizmus, amely nem tud majd egyik pillanatról a másikra feléledni.

Ám ez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes vállalkozást indítani, hiszen ahogy Churchill is mondta: „Never let a good crisis go to waste” – Soha ne vesztegess el egy jó válságot! Az elmúlt évtizedek válságai ezt mind bebizonyították, hiszen egy gazdasági visszaesést, általában gyors növekedés követ.

Számos olyan vállalkozást lehet indítani, amelyre a karantén előtt, közben és utána is nagy igény mutatkozik.

A járványhelyzet javulásának szerencsére az első jelei már láthatóak, hiszen néhány európai kormány már is bejelentette (pl. Németország és Ausztria) a karantén lazítását. Ha pedig eddig azon töprengtél, hogy milyen vállalkozásba tudnál bele kezdeni, de a magas bérleti díjak, bérköltségek visszatartottak, esetleg az erős konkurencia bátortalanított el, akkor most jött el a megfelelő idő, hogy megvizsgáld azokat a trendeket, illetve változásokat, melyek a jövő igényeit és piacait fogják meghatározni.

Válságok idején általában megnő az érdeklődés a franchise hálózatok iránt. Ennek részben az az oka, hogy az alkalmazotti státusz elveszti a legnagyobb előnyét, a biztonságot. Másrészről a franchise egy remek eszköz arra, hogy a sorsát az ember a saját kezébe vegye, egy olyan vállalkozási formában, melyben minimalizálni tudja a kockázatát. A 2008-as válság csak tovább erősítette ezt a hipotézist, amikor a világ legtöbb gazdasága küzdött a csökkenő GDP-vel, a franchise piac virágzott, mind a rendszerek, mind pedig az átvevők számára. Elég csak arra gondolnunk, hogy olyan nagy magyar hálózatok - mint például a BioHair -, a válságban indultak óriási növekedésnek. Nagy esély van arra, hogy 12 évvel később újra ez a folyamat fog lejátszódni.

De milyen vállalkozás tud egy ilyen válság után igazán megerősödni?

A munkavállalók folyamatos továbbképzése, mára a munkaerő-piac egyik meghatározó elvárása lett.

A koronavírus arra kényszerítette az emberek jelentős részét, hogy újra szervezze mind a magánéletét, mind pedig a szakmai feladatait. Az online tér a karantén ellenszerévé vált, nagyon sok terület mára már átkerült az internetre a munkavégzéstől kezdve a bevásárláson át egészen a szórakoztatóiparig. Sokan sikeresen használják ki az otthon töltött időt a képességeik, tudásuk továbbfejlesztésére, egyre több embernek mindennapjának lesz a része a különféle online képzéseken való részvétel. A nyelvtanulástól a táncokon és a jógán át egészen a különféle hangszerekig bármit meg lehet ma már online tanulni. Van azonban egy olyan terület, amely jóval nagyobb népszerűségnek örvend a többinél. Itt elsősorban a különböző szakképzésekre gondolok, amelyek célja, hogy a jelenlegi szakmánkban még nagyobb tudásra tegyünk szert, esetleg teljesen új szakterületben mélyüljünk el. Ma hazánkban sok szakképzést igénylő területen hatalmas munkaerőhiány van, ilyen például az informatika.

"Az ilyen képzések népszerűsége két tényezőből fakad. Először is folyamatosan növekszik a munkahely elvesztésének a kockázata, ezért egyre többen keresik az átképzési lehetőségeket. Másrészről pedig láthatjuk azt, hogy a vállalatok digitalizálása milyen rohamos léptékben halad előre, amelyeket a koronavírus még jobban felgyorsított. A vírus kikényszerítette, hogy a szolgáltatási szektor résztvevői áttelepüljenek az online térbe  a túlélésük érdekében. Ám e folyamatok irányításához olyan szakemberekre van szükség, akik egyébként is hiányoztak a gazdaságból" (Magyarországról csak 22 ezer informatikus hiányzik - a szerk.) - mondta Marci Tchórzewski, Közép-Kelet Európa legnagyobb informatikai iskolájának a Coders Lab-nek vezérigazgatója.

Az előrejelzések szerint a globális EdTech piac (azaz innovatív oktatási piac) értéke 2020-ban meghaladja a 250 milliárd dollár, ám a világjárvány nemhogy lelassítja a fejlődését, hanem még nagyobb lökést ad neki. Ugyanezt a tendenciát emelte ki a Forbes is a legutóbbi számában. A portál megkért számos szakértőt, hogy nevezzék meg azokat az iparágakat, amelyek a franchise szektor legnagyobb slágereivé fognak válni 2020-ban.

"Annak ellenére, hogy az online képzések drámain elszaporodtak a különböző platformokon, a személyes oktatásra továbbra is nagy igény mutatkozik. A tapasztalataink szerint nagyon megnőtt az elmúlt időben az igény azon mentorok, illetve oktatók iránt, akik akár személyes, akár pedig csoportos továbbképzéseket vállalnak. Ha ezeket a szolgáltatásokat online kurzusokkal párosítjuk, akkor gyorsan nagy sikert érhetűnk el" nyilatkozta John M. O'Connor, a Career Pro Inc. szakértője.

A 2013-ban indult Coders Lab hálózat az egyetlen olyan felnőttképzést nyújtó programozó iskola, amely franchise rendszerben terjeszkedik. Lengyelországon kívül eddig Romániában, Bukarestben, illetve Indonéziában nyitottak franchise iskolákat.  A franchise központ folyamatosan frissíti a tananyagokat a partnerek számára, illetve saját kurzuskezelő rendszert biztosít az átvevőknek. Emellett a rendszergazda átadja mindazt a marketing, illetve értékesítési tudást, amelynek a hálózat az elmúlt 7 évben elért sikereit köszönheti. A Coders Lab korlátozott számban keres franchise átvevőket, hiszen minden országban csak egy partnerrel dolgozik. 


22 ezer / Legalább ennyi informatikus hiányzik a magyar gazdaságból.
Franchise tanácsadó