Hogyan változtak vásárlói szokásaink a koronavírus hatására?

Felmérések
Felmérések / A McKinsey Global Institute térképezte fel a COVID gazdasági hatásait
Szerda
2021.04.14.
A koronavírus az egész világon drasztikusan megváltoztatta a fogyasztói viselkedést. Kérdés, hogy mi lesz, ha vége a pandémiás időszaknak? Erre a kérdésre próbál választ adni a McKinsey Global Institute tanulmánya.
 

A járvány első hulláma, teljesen megváltoztatta a vásárlói szokásokat. A fogyasztók rá voltak kényszerítve, hogy alkalmazkodjanak az új környezethez, átalakult a vállalati kultúra, sokan vesztették el a munkájukat és még többen kerültek home office-ba.

A korábbi válságokhoz képest a lezárások és a fertőzés okozta félelem negatívabban érintette a fogyasztási szokásokat.

A lezárások alatt a fogyasztás 11-26%-kal csökkent. Sötét kékkel a termékek, világos kékkel pedig a szolgáltatások forgalmának csökkenését láthatjuk. (Forrás: McKinsey Global Institute)
 
Fogyasztási szempontból a társadalom két részre szakadt, akik megtartották munkájukat általában vagyon gyarapodásról számoltak be, hiszen a lezárások miatt csökkentek a napi kiadásaik. Ezzel szemben, akik elvesztették megélhetésüket, azaz vállalkozásukat vagy állásukat eladósodtak.

A kutatás öt országban vizsgálta különböző csoportok viselkedését, fogyasztási szokásainak változását. A lakosságot 9 kategóriába osztották (vagyoni helyzetük, valamint életkoruk alapján) ezen rétegek pandémiát követő várható viselkedését tanulmányozták azt, hogy milyen gyorsan térhetnek vissza korábbi vásárlási szokásaikhoz. 

Okkal lehetünk optimisták, ha a járvány utáni időszakot nézzük, minden jel szerint a korábbi válságokkal ellentétben meglepően gyorsan visszarendeződik a fogyasztás a korábbi szintre, azonban a veszélyhelyzet és a lezárások jelentősen megváltoztatták szokásainkat. 

A már korábban említett 9 csoport fogyasztásának változását vizsgálta ezen esetben a tanulmány, Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban.

A fogyasztók vásárlási szokásainak helyreállása a COVID előtti szintekre. Szegmensenként mennyire tértek el az átlaghoz képest.

Az ábrán jól látszik, hogy az alacsonyabb jövedelműek fogyasztása lassabban áll helyre, míg a nagyobb vagyonnal rendelkezők kiadásai az átlagosnál hamarabb térnek vissza a régi kerékvágásba. (Forrás: McKinsey Global Institute)
 

A közép és felső osztály fogyasztása még idén, de legkésőbb jövőre, eléri a 2019-es szintet, ugyanakkor az alacsony jövedelmű csoportok fogyasztása elképzelhető, hogy a következő években sem haladja meg krízis előtti szintet. 

A tanulmány készítői, Európában egy lassabb, míg az Egyesült Államokban egy gyorsabb helyreállásra számítanak, ugyanis az amerikai elit jóval nagyobb mértékben tudta növelni vagyonát az elmúlt egy évben, mint az francia, vagy német felsőbb osztályok.

Emellett meghatározták azt a három tényezőt, amely a fogyasztás visszatérésének az idejét befolyásolhatja: a felső osztály fogyasztása, mely inkább akarat, mint lehetőség kérdése, az alsó osztály vagyoni stabilitása, tehát mennyire adósodtak el a lezárások során, illetve, hogy mennyi megtakarítása maradt a lakosságnak, és ebből mennyit költ fogyasztásra.

Forrás: www.mckinsey.com


Franchise tanácsadó

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Új, világszerte ismert amerikai márkák jelenhetnek meg Magyarországon /2025.09.03.

Világszerte ismert amerikai márkák képviselői érkeznek Budapestre szeptember 16-án, hogy bemutassák hazai terjeszkedési terveiket és leendő partnereikkel találkozzanak. A küldöttségben komoly ismert cégek vesznek részt, mint például a Wendy’s vagy az Olive Garden, amelyek élvezik a Nemzetközi és a Magyar Franchise Szövetség támogatását is.

Magasból fényképezni - drónok nélkül /2025.06.19.

A Balloide-Photo héliummal töltött, rögzített ballonokat használ légifelvételek készítésére, ami legális és zajtalan alternatívát kínál a drónokkal szemben egész Európában.

Franchise hálózatok, amelyek a TikTok-ról indultak /2025.05.26.

A TikTok, több mint egymilliárd felhasználójával, mára sokkal több lett, mint egy szórakoztató alkalmazás. Fedezd fel, hogyan vált a platform valódi, fizikai üzletekből álló franchise hálózatok ugródeszkájává!

Hogy alakul át a világ legnagyobb franchise hálózata? /2025.01.08.

Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.

Franchise körkép: élen a kozmetikai termékekben /2024.10.03.

A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.