Ez megfőzte, ez házhoz szállította és ez megette…
A technológia fejlődésével és a fogasztói szokások változásával a házhoz szállítás alap igénnyé vált az éttermekkel szemben a franchise szektorban, és azon kívül is. A házhoz rendelés és a drive-throught (autós kiszolgálás) összesített forgalma a jövőben megelőzheti a hagyományos éttermi fogyasztásét. Mindezek fényében egyre több vendéglátóhely kezdte meg valamilyen formában akár közvetlenül, akár más céggel kiszállítani termékeit. A házhoz szállítás egyre komolyabb üzleti lehetőségé világszerte, legutóbb a Shake Shack’s árai szálltak el a tőzsdén, amikor megszellőztették, hogy aláírták a szerződést a Grubhub nemzetközi futár céggel. A McDonald’s a DoorDash-sel szerződött le, ezáltal a vásárlók millió váltak elérhetővé számukra.
Még a Starbucks is - ami főleg kávéval foglalkozik -, fontolgatja az Uber Eats használatát. Az éttermek körében egyre gyakoribb a harmadik fél bevonása a kiszállításba.
A különböző vásárlói rétegek közül az egyetemisták a házhoz szállítás legnagyobb nyertesei. Erre alapozott az Aramark, az egyik legkomolyabb házhoz szállító cég, amikor megvásárolta a Good Uncle vállalatot, amely app-alapú egyetemi kiszállítással foglalkozik. Jelenleg a Good Uncle szállít ki a Syracuse University, a Colgate University és a University of Maryland kollégiumaiba.
A kezdettől kockázatos a házhoz szállítás, az igény hullámzó, nehéz megjósolni a rendelések számát. Éppen ezért jelentek meg a kiszállító cégek, akik átveszik a felelősséget és a kiszámíthatatlanság problémáját - lényegében kiszervezve a házhoz szállítást - , a mellett, hogy gyakran gyorsabbak is, mint ha az étterem saját futárait venné igénybe.
Mégis a kiszervezés legnagyobb előnye az új vásárlók elérése, hiszen a futár cégek a saját oldalaikon is feltüntetik a vendéglátóhelyek kínálatát. Így a Shake Shack például hozzá férést kapott a Grubhub vevő köréhez. Várhatóan a kiszállítás létre fogja hozni a saját vásárlókörét azokból a fiatalokból, akik ebben nőttek fel és ebben szocializálódtak, valamint azokból az alkalmazottakból, akik számára nem elég hosszú az ebédszünet, hogy étterembe menjenek.
Természetesen, ha a vendéglátóhely maga intézi a rendeléseket, annak is számos előnye van mind a vevői, mind az eladói oldalon. Az étterem számára ez extra profitot jelenthet, míg a fogyasztó számára több hűség pontot vagy más kedvezményeket nyújt. A tapasztalat mégis azt mutatja, hogy a külső szereplő jobb minőségben, gyorsabban, melegebben szállítja ki az ételeket, sőt ezek a cégek gyakran lecsökkentve a menü választékot kiveszik azokat az ételeket, amiket nem szabad kiszállítani.
Nem kizárt, hogy ez a lufi ki fog pukkadni, amint a rendelések piaca olyan nagyra nő, hogy a hálózatok ráébrednek, jobban megéri maguk intézni a kiszállítást. Ahogy az várható volt, a franchise rendszergazdák lehetőséget látnak egy egységes kiszállítási rendszer kialakítására, míg az átvevők nem lelkesednek egy saját futárszolgálatért. A rendszer alapgondolata az, hogy a partnerek magasabb díjakat fizetnek a központnak ezekért a szolgáltatásokért cserébe. Az átvevők legkomolyabb problémája, hogy ezzel piaci hátrányba kerülnek a környező éttermekkel szemben. Arra is volt már példa, hogy egy-egy futár cég partnerként lép be a hálózatba. Az átvevők problémája az alacsonyabb profit, ugyanakkor a rendszergazda szempontja is érthető, nem szeretne elesni a profittól, és annak lehetőségétől, hogy újabb vásárlókat szerezve növelje márkája hírnevét.
A csattanó a történet végén a beköszönő drón kiszállítás lesz, felmerül a kérdés, hogy még hány évig lesz szükség emberi futárokra. Az új technológia lehetővé teszi a kiszállítást eddig nehezen elérhető helyekre is, gyorsabb és olcsóbb lesz, nehéz elképzelni, hogy idővel ne venné át a futár cégek feladatát. De hogy kié lesz a drón, ami az ételt szállítja, vagy ki irányítja azt, az még nyitott kérdés.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Virág 2006-ban zongora tanárként kezdett dolgozni, majd az állami oktatási rendszerben éneket is tanítanott. 2023-ban viszont úgy döntött, saját vállalkozásba kezd és a lengyel Edukido-hoz csatlakozva ma már játékos, kreatív órákat tart Lego építőkockákkal gyermekeknek.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...